Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En underbar dag i sillvik…..

  • hankloose

    Medlem
    20 april, 2008 vid 09:02

    @andersbq 459081 wrote:

    Sen väntar jag på lämpligt verktyg för att kunna dra ner nedhalet

    Måste va nåt fel på din förlängare om du inte kan dra dina race grejer med hängsele krok.

    Med prydes MXT förlängare drar du ner allt hur lätt som helst å det finns ingen plast som kan gå sönder……finns även i RDM. Vill inte snacka skit om andra märken men tror alla borde investera i dom nya prydeförlängarna för att spara tampar ryggar och humör. Fråga Jester om han e nöjd med sina?

  • faster

    Medlem
    20 april, 2008 vid 17:10

    Vill inte hålla med dig! har MXT sdm och rdm förlängararna är kanon men vev är nödvändigt ändå. Har inte testat med hängselekroken men ser ingen anledning till det när man har en vev.

  • jester

    Medlem
    20 april, 2008 vid 17:34

    Håller med Robban. Finns ingen anledning att inte använda vev oavsett hur bra längaren är. Är enkelt, smidigt och möjligt att trimma exakt så mycket man vill ha. Och ja, MXT är bra skit

  • tobhed

    Medlem
    20 april, 2008 vid 19:21

    Vilken vev använder ni till MXT?

  • hankloose

    Medlem
    20 april, 2008 vid 21:14

    Jag tyckte tidigare att vev va lika nödvändigt som vaselin e för Jonas Gardell.
    Men har ändrat uppfattning. det går så jäkla mycket snabbare att rigga utan vev och det är inte ett dugg jobbigt att få trimmet exakt. Dessutom sliter vev på tampen om man har chinook vev för det är så skarpa kanter kring hålet där man trär i tampen…är inne på andra säsongen med mina tampar och jag e nog en av dem som seglade mest av alla amatörer i sverige 07!

  • jester

    Medlem
    21 april, 2008 vid 05:23

    Jag använder Chinooks vev, men har skurit bort lite material för att få den o passa.

  • faster

    Medlem
    21 april, 2008 vid 06:30
    tobhed;459611 wrote:
    Vilken vev använder ni till MXT?

    Min hemgjorda, förstår vad du är ute efter. Jag köpte en adapter från MXT till PIN, så enkelt var det om du har MXT mastfot.

  • hankloose

    Medlem
    21 april, 2008 vid 08:23

    Måste även säga så här i efterhand att det e rätt töntigt med folk som inte klarar av att rigga sina segel utan vev. Har aldrig sett dunken eller albeu plockat en flanig jävla vev. Det är en typiskt nybörjar grej ni kommer att lägga av med vev tids nog!!

  • jester

    Medlem
    21 april, 2008 vid 08:28

    Det beror på att dunken inte riggar sina segel själv. Hans caddie löser detta…

    Allvarligt skämtat, så ser jag ingen anledning att anstränga mig i onödan när jag riggar, faktiskt. Dessutom så har veven ytterligare en fördel, man slipper sätta sig på backen när nedhalet skall dras.

  • hankloose

    Medlem
    21 april, 2008 vid 09:11

    De la gott å sätta sig i den blöta lervällingen i TT å känna hur du blir fuktig in till kalsongerna!!!! Har tröttnat på att snurra upp tampen från veven det e ju en miljard varv för h-e. Vem riggar snabbast bäst kanske kan vi köra speedrigging som en ny gren. Ni står ju ändå bara i vattnet som ett gäng sälar å glor på era GPSer…heheheh

  • jester

    Medlem
    21 april, 2008 vid 10:47

    Eller så kör vi kast med liten hanky panky… 😀

  • marden

    Medlem
    21 april, 2008 vid 14:57

    @Hankloose 459691 wrote:

    Måste även säga så här i efterhand att det e rätt töntigt med folk som inte klarar av att rigga sina segel utan vev. Har aldrig sett dunken eller albeu plockat en flanig jävla vev. Det är en typiskt nybörjar grej ni kommer att lägga av med vev tids nog!!

    måste nog va första gången jag håller med i allt hankLooser skriver angående vev,
    synd bara att jag måste skaffa en bättre längare till min senaste 9,9 om jag ska kunna förtsätta med det 😉

  • dala-lama

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:47
    Mården;459803 wrote:
    måste nog va första gången jag håller med i allt hankLooser skriver angående vev,
    synd bara att jag måste skaffa en bättre längare till min senaste 9,9 om jag ska kunna förtsätta med det 😉

    Ja det är nog bäst, för senast fick jag ju lov att låna ut min……..

  • faster

    Medlem
    21 april, 2008 vid 19:20
    Hankloose;459713 wrote:
    De la gott å sätta sig i den blöta lervällingen i TT å känna hur du blir fuktig in till kalsongerna!!!! Har tröttnat på att snurra upp tampen från veven det e ju en miljard varv för h-e. Vem riggar snabbast bäst kanske kan vi köra speedrigging som en ny gren. Ni står ju ändå bara i vattnet som ett gäng sälar å glor på era GPSer…heheheh

    Är ointressant vem som riggar snabbast det handlar om vem som seglar snabbast och det gör vi som har vev bevisligen!

  • andersbq

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:12

    Jag var förbi på Stadium XXL (jo det är sant) och fingrade lite på Norths längare. Dom kanske fungerar bra, men oj vad plastiga och plåtiga dom kändes. Ingen vilja-ha-känsla där inte. Ska en förlängare kosta en bra bit över 1000-lappen måste det kännas lite mer kvalitet, tycker jag iallafall.
    Och visst går det att dra ner till rekommenderat nedhal utan vev eller pinn-vinsch. Men det var när jag skulle dra de där extra 5-6 cm som det tog emot på det helt nya seglet, men det blir nog lättare när det är lite blött och inseglat.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing En underbar dag i sillvik…..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.