• Publicerad av borje på 18 maj, 2004 vid 15:12

    Jag spräckte nosen vid ett kastfall idag, sprickorna är inte så djupa så jag tänkte fylla i dem med något epoxylim. Nån som vet ett bra jag kan använda?
    På superlimmet jag har hemma står det att det kan förstöra en del plaster så det törs jag inte ta.
    Som sagt ett bra lim??

    stang svarade 20 år sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • christerljung

    Medlem
    18 maj, 2004 vid 16:39

    Använd plastic padding. Jag brukar köra med den som heter kemisk metall men det funkar säkert med de andra sorterna.
    Epoxi, vanlig typ fungerar dåligt i vatten. Den “riktiga” som används för att göra brägorna är bökig att få tag på (plastfirmor) och läbbig att hantera (giftig).
    “ding” epoxi fungerar också.

  • martin

    Medlem
    18 maj, 2004 vid 20:04

    Det funkar med vanlig epoxy också tycker jag. Tex Biltemas Snabbepoxy är bra. Se bara till att måla över lagningen med nån lämplig färg (spray är enklast) för att täta porerna och förhindra uv-skador på limmet. Detta gäller speciellt om du använder ding. Annars kryper snart vattnet in under lagningen.

  • supasonic

    Medlem
    18 maj, 2004 vid 20:57

    Nån som har provat att “dinga” med smältlim!??! Borde bara vara att peka med pistolen och limma. Det går ju inte för stora skador men för att fylla i små sprickor borde det ju vara grymt bra!!

    Själv kör jag med westsystem epoxy, den blir stenhård, inte mjuk som epoxylim kan bli. Man kan blanda i mikroballonger etc för att få rätt konstistens. Finns i affärer för fritidsbåtar/plastbåtar, kostar några hundra för ett kit som räcker flera år även om man lånar ut till polarna smile.gif

    .s

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 maj, 2004 vid 23:33

    Plastic padding är en typ av polyester lim/spackel.

    Innehåller lösningsmedel som om det får kontakt med frigolitkärnan i din bräda smälter denna, inte bra!

    Epoxy är det som gäller!!!
    Se till att mixa rätt mha en brevvåg så härdar den fint, kanske vit Araldit skulle vara bra?

  • patrick356356

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 07:08

    Använd inte epoxylim. Har en tendens att inte hårdna riktigt och blir då inte slipbart och fäster inte som man önskar (vet av egen erfarenhet). Köp riktig epoxi i stället som även andra rekommenderar. De flesta epoxivarianter ger inte från sig några giftiga gaser men för att vara på säkra sidan kan man ju ställa sig ute någonstans. Använd diskhandskar (epoxi kan tränga igenom latex har jag hört) och se till att inte spilla på dig. Om du ändå spiller på dig så torka bort omedelbart och tvätta sedan med tvål och vatten. Använd absolut inte lösningsmedel för då trycker du bara in det ännu mer i kroppen. Jag spillde på overallbenet en gång och torkade efter ca 15 minuter bort det med acceton och hade sedan eksemliknande utslag där i 1,5 månader. För att göra ren verktyg och handskar kan du däremot använda acceton. Räkna med en härdtid på minst 24 timmar innan du kan fortsätta arbetet och kom ihåg att de flesta epoxisorter inte klarar UV-ljus – måla alltså skadan när du är färdig. Om du räknar med att slipa skall du blanda ut epoxin med mikroballonger, annars blir det svårslipat. Detsamma gäller om du skall fylla ett hål eller sprick, blanda då med microballonger tills epoxin är ordentligt trög, lägg i hålet eller sprickan och lägg en maskeringstejp rakt över alltihop. Eftersom härdningen går så långsamt så hinner epoxin rinna iväg men med en tejp ovanpå kommer det ingenstans. Lycka till!

    / Patrick

  • stang

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 07:30

    Håller med Patrick!
    Det fina med microballongerna är att man kan blanda ut Epoxyt till exakt den konsistens man vill ha, väldans smidigt att jobba med!

  • enkel

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 09:35

    Är det någon som har testat plastic paddings – gelcoat filler? Tycker det borde passa utmärkt för sprickor i just gelcoaten. smirk.gif

  • stang

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 10:21

    Jorå,

    har använt det på båten och det är bra att jobba med.

  • kalkyl

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 10:38

    paddings – gelcoat filler är viseligen bra att jobba med men frågan är hur tätt det blir. Min erfarenhet från den är att det brukar spricka i kanterna.
    Om du vill ha en lagning som du slipper göra om så använd epoxy.
    Svårigheten med epoxy är att man måste vara oerhört nogran när man blandar bas och härdare så att man har rätt förhållande. Mjukt blir det när man inte har rätt förhållande för då verkar den del av härdare eller bas som blivit över som mjukgörare. Det är också relativt farligt att hanskas med outhärdad epoxy. I stort lika illa som att talla i smeten utan hanskar. Blanda därför inte för små mängder (dvs snåla inte) för då är det svårt att få rätt blandingsförhållande.

    lycka till mvh Henrik

  • christerljung

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 11:25

    Det är ingen fara med plastic padding så länge det rör sig om mindre lagningar där inte en massa frigolit tittar fram. Min erfarenhet är att plastic padding håller bäst/är lättast att jobba med och billigt.

  • stang

    Medlem
    19 maj, 2004 vid 11:26

    Jag har oxå märkt att den har en tendens att släppa i kanterna men jag misstänker att om man gör ett ordentligt förarbete, dvs slipar ner ytan ordentligt och torkar av med aceton (inget bra om man kan komma åt skum blocket) innan man lägger på lagningen så borde det funka!

    Men min rekomendation är att ta epoxy, då blir det ordentligt gjort!!!

  • stang

    Medlem
    21 maj, 2004 vid 08:43

    Hittade en rätt bra sida att läsa in sig på:

    http://www.westsystem.com/webpages/userinfo/manual/index.htm

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.