Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av nya Simmer IRON ???

  • Erfarenheter av nya Simmer IRON ???

    Publicerad av pgvirtual på 22 november, 2008 vid 18:10

    Simmers vågsegel är ju för 2009 gjorda av Tomas Persson for första gången (2008 var väl ännu Jason Diffins segel). Är det någon som redan har seglat speciellt Simmer IRON och kan berätta hur det känns jämfört med tidigare års Crossover?

    Mastrekommendationen för IRON är ju nu RDM, för Crossover var det SDM (SC-6). Har någon provat hur seglet funkar med SDM jämfört med RDM?

    Erfarenheter av ICON model 2007/2008 (Diffin?) jämfört med 2009 är också välkomna!

    rrd svarade 15 år, 4 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • oscar

    Medlem
    23 november, 2008 vid 12:07

    Har inte TP gjort crossover?

  • rasmus_w

    Medlem
    23 november, 2008 vid 15:04

    Jag trodde CO och Icon har TP:s segel hela tiden och att Vision och X-Flex var Diffins.

  • rrd

    Medlem
    23 november, 2008 vid 15:56

    “Jag trodde CO och Icon har TP:s segel hela tiden och att Vision och X-Flex var Diffins.”

    -Stämmer bra

    Jag har seglat Icon sedan det introducerades 2006, dvs släpptes i sv hösten 2005. Ett mycket bra vågsegel, speciellt om man vill ha manöverberhet o inte max tryck som i CO. Lätt att få det neutralt vid vågridn. Jag väger ca 73 kg, seglar FW/våg o behöver inte mer tryck än i Icon. Icon har fått mycket bra testresultat sen 2006. Designat för RDM i första hand. Seglet ska riggas med en liten skillnad i uthal o nedhal för lite vind o maxtryck enl min erfarenhet. När jag bytte i Icon (tid CO/tid Onshore) så kände jag stor skillnad, det gick äntligen att få ut överskottsvinden vid vågridn tex!

    Små skillnader mellan åren enl min uppfattn, shapen fanns redan 2006. Till 2009 har toppen blivit lite mindre o tryckpunkten flyttats något, nya lattspännen mm. Nya storlekar dvs 3.7-4.2 mm. Vissa storlekar skiljer såklart mer än andra mellan åren, lite ändrad bomlängd.

    Ett segel som klarar väldigt skiftande förhållanden som vi har här hemma, riktning o styrka.

    För övrigt seglade jag 3.7 mm dom sista två surfgångerna, kanske mer på fredag?

  • dr-masse

    Medlem
    23 november, 2008 vid 19:31

    @PGVirtual 517515 wrote:

    Simmers vågsegel är ju för 2009 gjorda av Tomas Persson for första gången (2008 var väl ännu Jason Diffins segel). Är det någon som redan har seglat speciellt Simmer IRON och kan berätta hur det känns jämfört med tidigare års Crossover?

    Mastrekommendationen för IRON är ju nu RDM, för Crossover var det SDM (SC-6). Har någon provat hur seglet funkar med SDM jämfört med RDM?

    Erfarenheter av ICON model 2007/2008 (Diffin?) jämfört med 2009 är också välkomna!

    Tomas Persson har mig veterligen alltid “slipat” på alla vågsegel, även Diffins.

    Icon är väl Tomas segel från början.

    Jag har kört en heldag på Iron 5.3 i Apelviken. Det var ett imponerande bra segel. Jag har bland annat seglat på eller ägt Simmer Onshore, Crossover, X-flex, Vision, FreeZone, TP Formula, ZeroSeven, ZeroFive, Icon och XD (har Icon och XD 2008 själv)… så, en viss Simmer-vana har väl med åren kanske infunnit sig…

    Jag tycker Iron är ett steg framåt jämfört med Crossover, som det ju ersätter. Och då är Crossover segel som jag gillat väldigt mycket. Iron har bättre drag än Icon, men inte “bändigt” på något sätt, utan mycket väl balanserat. Just balansen och ett skönt och jämnt drag tycker jag att Simmer lyckats klart bättre med från 2008. Byggkvaliteten har dessutom höjts ytterligare ett snäpp. Men det som kanske imponerade mest med Iron var den enorma stabiliteten. Jag var ute med 5.3 när de allra, allra flesta körde 4.5 eller 4.7, jag väger 77 så någon tungviktare är jag inte. Visst, jag var överrigad, men det var inte så att jag tappade kontrollen. Väldigt bra register i det seglet!

    Jag rekommenderar att köra RDM i Simmers vågsegel. Skönare rotation, mjukare känsla och bibehållet bra drag är mina argument för det. Över sisådär sex kvadrat kanske man skall börja kika på SDM, typ.

    Själv kör jag vidare med mina Icon, gillar det seglet väldigt mycket, men skulle jag vilja ha en trasa med snäppet mer drag skulle Iron ligga väldigt, väldigt bra till.

  • pgvirtual

    Medlem
    24 november, 2008 vid 12:22

    Jag provriggade en Iron 4.7 på min SC-6 400 cm mast (SDM hybrid) i lördags, och blev litet orolig. Kommer verkligen IRON att fungera lika bra som mina Crossover 4.2, 5.3 och 6.2?

    Med SDM masten riggade seglet med rätt djup profil, och kändes styvt. Mina Crossover har en mjukhet och flexibilitet, profilen fylls ut genast i litet vind (till och med 4.2:an på 400 cm känns mjuk). På IRON kändes rotationen rätt styv, och jag har svårt att tro att seglet kommer att pumpa väl.

    Det påminner om mitt Simmer ZeroSeven 7.0 som blev bra (mjukare känsla och bra drag) först då jag skaffade en RDM mast istället för SC-8 och SC-6 mästerna…

    Någon som kört SDM (SC-6 eller motsvarande) i IRON?

  • dr-masse

    Medlem
    24 november, 2008 vid 12:25

    Jag tyckte att Iron behövde rätt rejält med nedhal redan med RDM. Med SC6 400 borde 4.7 Iron funka fint, drog du ordentligt (mer än Crossover)?

    Seglet borde ju vara rättså nytt och lite använt, då krävs ytterligare lite i början.

  • arnout

    Medlem
    25 november, 2008 vid 19:54

    Diffin gjorde bara x-flex, och därmed vision delvis. Persson gjorde allt annat. But correct me if I am wrong…

    Vet ej skillnad mellan 09 IRON occh 08 CO, men kan berätta skillnaden mellan 09 o 08 ICON; jag har haft alla ICON modeller hittills sedan modellen introducerade.

    1) Alla 09 ICON storleker jag har (5.9-4.2) behöver rejäl mer nedhal än 08orna.
    2) Detta gör att 09or känns mera direkt och mindre svampig än 08orna. Det är power-on-demand kan man säga
    3) Power pocket har flyttats lite längre fram och ner, vilket ge mera kontroll.
    4) Ännu större vind register. Inte direkt och bara föratt profilen har blivit djupare (vilket den kanske ha lite grann), nej mera pga att 09 ICON är mera direkt, och prrofilen är styvare, vilket förvandlar trycket snabbare till fart. “Loose-Leech har blivit lite mindre med i 09orna, men med bättre kontrol/släpp.
    5) Material känns mera rejält och mera genom tänkt.
    6) 09 ICON är klart bättre än 08 på många sätt o vis
    7) Jag hoppas och kan kanske anta att samma gäller för IRON vs CO!?

    Hoppas detta hjälper!

    Även om jag är 92+kg så har jag ICON istället för CO, IRON. Anledningen är att ICON är betydlgt bättre i de våg förhållande jag seglar mest här vid nor-cal kusten: riktig swell med sid vind. CO, vilket jag har haft 1 säsång, saknar den on-off jag vill ha när man är på vågen, och fortsätter ge tryck hela tiden, vilket inte är optimalt i dessa förhållanden. På maui var jag helt förälskad i min Vision, vilket verkar vara optimalt för Hookipa.

    Sedan är CO, IRON tack vara hel monofilm istället för hel xply -som ICON- ännu mera direkt och dämper inte lika finnt choppen jag seglar i SF bukten. Skulle jag segla i sverige mest av tiden, hadde jag valt IRON, den ge (mig) mera punch för att hantera de dominerande side-on, onshore förhålande och den extra segel tryck för att attakera svenska vågorna som det ska. Om du är lättare än mig; välj ICON.

  • goose

    Medlem
    26 november, 2008 vid 08:32

    Självklart är numera 08 ICON värdelösa nu när 09or finns….och lika värdelösa kommer 09or att vara när 10orna släpps nästa sommar…..

    Blir så trött på allt detta snack om den totala revolutionen mellan årsmodeller. Jag har själv hört att man inte märker någon skillnad på vattnet mellan ICON 08 och 09! Kör själv ICON 08 och stortrivs med seglet.

  • rrd

    Medlem
    26 november, 2008 vid 13:06

    “Små skillnader mellan åren enl min uppfattn, shapen fanns redan 2006. Till 2009 har toppen blivit lite mindre o tryckpunkten flyttats något, nya lattspännen mm. Nya storlekar dvs 3.7-4.2 mm. Vissa storlekar skiljer såklart mer än andra mellan åren, lite ändrad bomlängd.”

    //RRD

  • ola-h

    Medlem
    26 november, 2008 vid 13:27

    @Goose 518160 wrote:

    Självklart är numera 08 ICON värdelösa nu när 09or finns….och lika värdelösa kommer 09or att vara när 10orna släpps nästa sommar…..

    Blir så trött på allt detta snack om den totala revolutionen mellan årsmodeller. Jag har själv hört att man inte märker någon skillnad på vattnet mellan ICON 08 och 09! Kör själv ICON 08 och stortrivs med seglet.

    Han man betalat dyra pengar för uppgraderingen så finns det starka psykologiska incitament för att känna skillnad…

    Annars är det ofta rätt liten skillnad. Dock sker en viss utveckling. Väntar man t ex tre år mellan bytena brukar man känna en rätt tydlig förbättring.

    Annars tycker jag Arnouts beskrivning är väl specificerad och att den känns saklig. Sedan är det ju en annan fråga om man tycker det är en stor eller liten skillnad. Byter man ofta och är van att _leta: efter skillnader så hiar man dem.

    Eller så kan man göra som Hot och tona ned det hela lite. Citat från 2009 katalogen:

    “The feel of the 2009 sails is almost the same as 2008 but with slightly more low end power. […] The differences are very subtle and most sailors would not know the difference…”

  • manno

    Medlem
    26 november, 2008 vid 14:33

    @Ola H. 518213 wrote:

    Eller så kan man göra som Hot och tona ned det hela lite. Citat från 2009 katalogen:

    “The feel of the 2009 sails is almost the same as 2008 but with slightly more low end power. […] The differences are very subtle and most sailors would not know the difference…”

    hehe rätt soft inställning, istället för skriva massa motsägelsefulla lovord.

  • arnout

    Medlem
    26 november, 2008 vid 16:14

    @Goose 518160 wrote:

    Självklart är numera 08 ICON värdelösa nu när 09or finns….och lika värdelösa kommer 09or att vara när 10orna släpps nästa sommar…..

    Blir så trött på allt detta snack om den totala revolutionen mellan årsmodeller. Jag har själv hört att man inte märker någon skillnad på vattnet mellan ICON 08 och 09! Kör själv ICON 08 och stortrivs med seglet.

    Jag har alldrig sagt att 08 är värdelöss nu när 09orna finns. 08orna är fortfarande lika bra som de va för ett år sedan. Jag beskrev bara skillnaden mellan 09 o 08 modeller –sakligt som Ola H på påpekade- som jag har lagt märke till själv. 09orna är helt enkelt ännu ett steg fram. Inte mer, inte mindre. Det finns ingen revolution mellan årsmodeller, bara tweak o tuning ändringar.

    Men kankse man villde inte HÖRA detta för att man har redan HÖRT nånting annat, typ: don’t confuse me with the facts; I’ve already made up my mind..??

  • pgvirtual

    Medlem
    9 januari, 2009 vid 22:14

    Nu har jag äntligen fått svar från Simmer visavi mina bekymmer med ICON 4.7. De tycks behöva mera nedhal än CrossOver, och det lösa akterliket är numera (m2009) mellan lattorna 2 och 3. Mitt ursprungliga huvudfel var för lite nedhal, jag reagareade felaktigt på lösheten mellan lattorna 2 och 3 (som man kan se på bilden så är det mycket litet “loose leach” mellan lattorna 1 och 2.

    Tomas på Simmer:
    On all 09 sails the leech is loser between 2 and 3 compare with 1 and 2. Your sail rigs correct, but I think you have over tensioned the battens a little bit.

    Iron is a little bit more downhaul sensitive in the beginning compare with Crossover. Iron has a sleeve material that is slightly stiffer which makes it more sensitive. When you have used the sail 4-5 times, then the sleeve has stretched and the sail becomes less sensitive for downhaul tension.

    The battens will move back with more downhaul, but we have also designed the Irons to have the battens sticking forward a little bit more. It helps to de power the sails when you are riding a way or when you are in transitions. It actually gives you less power not the opposite. It also makes the sail more stable

    Johan på Simmer:
    To me it looks perfectly rigged, note that the looseness helps the twist but the top batten twist easier and don’t require the same looseness in material as batten nr 2 and 3.

  • rrd

    Medlem
    10 januari, 2009 vid 07:43

    @PGVirtual 524724 wrote:

    Nu har jag äntligen fått svar från Simmer visavi mina bekymmer med ICON 4.7.

    Du menar IRON som du har på bilden?

    Jag tycker att det är lättare att se korrekt loose leech=rätt nedhal när seglet är riggat m bom o rätt uthal. Med RDM är det viktigt att man har mycket uthal då en stor del av buken finns i mastfickan i form av lös mastficka utan vind i seglet. Icon är känsliga för rätt uthal för att få optimal känsla i seglet.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av nya Simmer IRON ???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.