Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Evo på plattvatten?

  • Evo på plattvatten?

    Publicerad av rasmus_w på 25 augusti, 2004 vid 12:27

    Hur funkar den nya generationen vågisar, typ Evo, Waveswallow, Pocketwave o.s.v. på plattvatten? Jag brukar alltid byta till vågbräda när jag har drag i 5,5 eller mindre, oavsett plattvatten eller vågor. Anledningen är att jag bara vill ha en hårdvindsbräda och trots allt brukar ju det mesta gå rätt fort om man har fullt tryck i 3,5:an men alla små brädor funkar inte i vågor. Alltså blir det en vågis. Men borde jag satsa på nåt evo-likt eller en “klassisk” vågis?

    basse svarade 19 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 13:38

    Rent generellt funkar en bräda av EVO-typ lika bra eller dåligt på plattvatten som en vågbräda av klassisk typ. Det är stor skillnad mellan olika märken och modeller i karaktären och en viss “EVO-typ-bräda” kan säkert vara både bättre och sämre än en viss klassisk vågis.

    Vad du bör välja beror mer på vilke egenskaper du vill ha ut, lugn och stabil i chop eller snabb och “krispig”, t ex.

    EN bräda som EVO är mycket lugn och stabil med små segel och i chop (i alla fall 74:an och ännu mer 70:an). Det gäller för övrigt Staboards klassiker Acid också.

    Tabou Pocket ligger klart högre i vattnet och känns därför möjligen något enklare att få upp i planing men blir samtidigt lite studsigare.
    JP RWW känns snabb och trevlig och är säkert bra som freeride på plattvatten för många. Hårdvindsegenskaperna har jag svårt att bedömma.
    RRD Swallow känns som den har rätt mycket kurva i sig och känns väldigt lättsvängd, men ligger samtidigt ganska djupt i vattnet. Den borde rent kontrollmässigt vara helt OK i hårdvind relativt sin väldiga “loosehet”.

    De tre senare brädorna har jag kört rätt lite, så det är bara lite antydningar om hur jag tyckte de kändes.

    Rent allmänt skall du om du satsat på en EVO-typ som hårdvindsbräda se till att absolut inte välja en för stor modell. Gå istället gärna ned lite i volym om du kan.

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 14:50

    Jag har både en EVO-lik (AHD AW55) och en klassisk (Naish Compwave 8’3″). Båda har samma volym men olika bredd (55 resp 53 cm).
    För plattvatten och därmed jobbiga småchopp skulle jag välja den smalaste brädan av dem, dvs den klassiska.
    Har på samma dag kört mina två vågisar och Naishen plöjer genom chopen på ett helt annat sätt än AW55:an. Naishen går som tåget medan AW55:an visserligen planar mkt tidigare, men blir snabbare studsig. Så ska du bränna fram genom småchopp med bra tryck – ta en klassisk vågis.

  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 15:56

    …fast min EVO 70 är totalt sett mer lättkontrollerad i mycket chop och hård vind än den 238*50.5 vågis jag hade förut. Den smala, lilla vågisen med sina runda kanter glider visserligen lättare mellan chop medan den 55cm breda EVO-70:an stampar lite mer, men EVO:n är ändå lättare att hålla i vattnet när det är fullt tryck i ett litet segel. EVO:n är desstuom inte svårare att kontrollera i lufter i hårdvind och betydligt mer förlåtande vid konstiga landningar.

    Så, jag tror som sagt inte man kan säga något om korta breda vågisar generellt. Jag skulle rent av säga att det mellan dessa korta breda vågisar skiljer mer än vad det gör mellan olika klassiska vågisar.

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 16:13

    Jo. Men sen är du ju också gravt EVOliserad laugh.gif

    Stämmer säkert att de kort/breda vågisarnas shape inte konvergerat ännu som de klassiska gjort under 20 års tid…
    Skulle dock förvåna mej mkt om EVO:n går så mkt stabilare i chopp än AW55:an, med mkt lik outline, konkaver etc… Bredd är alltid bredd. Och det stampar ju mer som du säger. Stampet minskar kontrollen oerhört.

  • ian

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 17:13

    Men aw55an är jäkligt kul att köra plattvatten/chop i hårdvind. Den blir väldigt kul att hoppa med och eftersom den är så kort så är det inga problem med kontrollen.

    inte kört evon men borde ju vara liknande

  • lars_k

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 17:36

    Jo, det är en jäkligt kul bräda att hoppa med och man kan ganska lätt kontrollera den om inte farten blir alltför hög. Men i en direkt jämförelse med en smalare bräda har man mindre kontroll eftersom den studsar mer.
    Det finns en anledning till att alla speedbrädor är smala…

  • ian

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 19:19

    inte haft det problemet faktiskt. men så kanske det är för platt i fiskebäck grin.gif. Jag tycker att det inte spelar roll om det studsar lite eftersom man ändå har så bra kontroll. Och om man nu inte ska satsa på en slalom så tycker jag att det är roligare att ha en rolig bräda än att ha en som är mindre rolig men som skär lite bättre igenom choppen.

    men smaken är ju som baken.

  • ola-h

    Medlem
    25 augusti, 2004 vid 22:11

    Men det är i detaljerna det sitter. T ex är Tabou Pocket Wave 78 extremt lik EVO 74 med närmast identisk outline och bottenshape (betydligt mer lika än EVo och Attitude Wave), men ändå känns de två brädorna rätt olika i vattnet och Taboun går högre i vattnet och känns livligare men också studsigare. Detsamma gäller EVO 70 kontra 74:an – det skiljer rätt lite i shape, men känslan i brädorna skiljer sig en hel del åt.

    Vi får lånbytas nästa gång vi ses, Lars, eller så kan du ta EVO70:an när jag tar 62:an som dyker upp om en dryg vecka. Du kanske rent av vill köpa min EVO 70…

  • lars_k

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 06:51

    Jag kan ju bara jämföra mina två brädor och skillnaden är rätt stor mellan dem.
    Fan, jag skulle ju bett att få låna din EVO senast i Läjet. Jäkligt intressant att jämföra EVO74 och AW55.
    Jag är väldigt nöjd med min bräduppsättning nu. Tycker de kompletterar varandra perfekt. Nu ska jag inte byta brädor på ett tag utan istället köra in mej ordentligt på dem. Man ska ju inte byta för ofta. AW55:an känns bättre och bättre för varje gång. Har börjat lägga mer tryck på framfoten och fått den att skära hyfsat stabilt. Men är ju inte som Naishen senast i Ringenäs… Max framfotstryck och den ligger som ett smäck på railen. Men det krävs bra tryck i vågen för att Naishen ska funka… AW55:an är jäkligt kul när det är trött och segt, som i Läjet senast. Men man får rida vågen på ett helt annat sätt. Hålla brädan mer plant i cutbacken har jag kommit fram till. Annars skär också den fast 😛

  • basse

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 07:18

    Tycker du att det krävs mera tryck i grejjorna för att komma igång på den korta breda? För mig känns det som att AmiGu’n måste ha mera dragför att gå igång än vad Culten behövde. Den kan vara för extrem på längden tror jag. Det går iof bättre och bättre för varje gång jag kör den.
    Skall bli itnressant att höra vad Adde säger om Naishen när han får den. 214 är den tydligen… smile.gif

  • adde

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 07:21

    214×59 och 85 liter. Skall se om jag kan få upp lite mer bilder i dag…

    /a de e adde

  • lars_k

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 07:45

    Nej, AW55:an planar mkt tidigare. Men den är lite längre än din AmiGu, 235 cm. Ett av syftena med kort/brett är väl tidig planing…? Är ju mest bredden som avgör hur tidigt man planar tycker jag. Men med extremt korta brädor kanske nya fenomen uppträder… tongue.gif

  • basse

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 07:53

    .. jo det var ju det man hoppades på. Men det går ju bättre och bättre som sagt och nästa gång går det mycket bra. Den är lättare att rida med tycker jag iaf.

    Adde: Att det är 85 liter i den kommer nog vara lite bättre för oss välutvecklade homosapiens. 80 kan vara på gränsen för mig tror jag. Såg JP’s nya på SP i söndags och tykte den såg mycket bra ut men får väl ge AmiGu’n en duktig chans iaf.
    Var det den brädan du la ut bilder på här igår?? Den såg ju väldigt smal ut bak, men det kan väl inte stämma??

  • mag

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 08:39

    Jag hade också lite svårigheter att få igång AmiGun i planing men jag upplevde att de höll planingen bättre när den väl kommit igång. Och att den tog grym höjd för att vara så kort. Men som sagt du får nog segla in dig lite mer. Fall av lite mer eller pumpa för att få igång den och skota sedan in och höjda igen. Och kliv inte bak för tidigt.
    /Magnus

  • adde

    Medlem
    26 augusti, 2004 vid 08:58

    Jo tailen är rejält smal. 35.5 cm för att vara exakt.

    Det är mindre än alla EVOsarna (utom nya 62:an), Evo 80 är39.8. Din Amigu (7’4″ är typ 39 i tailen och 90 litern är 42. Å andra sidan (eller änden) är nosen 44 cm!!! vilket nästan är 10 cm bredare än Angulus brädor.

    Den som lever får se, såhär ser den ut i alla fall:
    HbSgl.jpg

    /adde

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Evo på plattvatten?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.