Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få isär mastjäveln

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 maj, 2006 vid 14:55
    Surfjohan wrote:
    Har en hel mast liggandes under balkongen efter för lite mycket danmarkssand 🙁 Uppskattar alla tips som finns för att få isär den. Har redan testat: Bomtricket, böja och flexa den, dra (så in i h-e), vicka, vrida. Finns det något medel eller annat hemligt supertips?

    Jag har ett säkert tips till dig för att få isär masten. Tyvärr måste du ha en volvo(eller om en polare) kombi med fasta rails på. Mitt på railsen så finns det ett mellanrum där mast toppen passar perfekt så det är bara och föra in den och klämma fast toppen och vrida. Funkar varje gång men som sakt man behöver en volvo av nyare modell.

    Rille

  • martin

    Medlem
    4 maj, 2006 vid 15:13
    SWE 1 wrote:
    Bomtricket funkar alltid! Funkar det inte med en bom sätt på två, en på överdelen och en på underdelen, funkar inte det sät på fyra bommar, två på överdelen och två på underdelen, funkar inte det sät på sex bommar osv… 😀

    Det trodde jag också förut, ända tills en mast krånglade REJÄLT. På med en massa bommar och dra… resultatet blev att masten gick av i skarven istället för att släppa. Ibland sitter det som fan helt enkelt. Räcker det inte med två-tre bommar på var sin sida om skarven är det nog bäst att segla med den endelad ett tag och hoppas på att en del sand sköljs ut under segling.

  • andol

    Medlem
    4 maj, 2006 vid 19:11

    Jag brukar greppa masten på mitten, med händerna på varsin sida om skarven.
    Skaka up och ner så fort det går så att båda ändarna flexar och vrida samtidigt. Det funkar i alla fall med glasfiber master. Men i ditt fall verkar det ju som om du har försökt det mesta. Hoppas du lyckas.

  • gollum

    Medlem
    4 maj, 2006 vid 20:25

    Vi spännde upp en mast mellan två bilar i klittmöller…. funkade bra;)

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 maj, 2006 vid 20:26

    det här börjar bli spännande.. du får säga vilken lösning som var den som funkade.. kan vara bra för eftervärlden..

  • wisco

    Medlem
    4 maj, 2006 vid 20:49
    Martin wrote:
    Det trodde jag också förut, ända tills en mast krånglade REJÄLT. På med en massa bommar och dra… resultatet blev att masten gick av i skarven istället för att släppa..

    Man ska inte dra, man ska jucka.
    Små små juck..

  • surf_matz

    Medlem
    6 maj, 2006 vid 01:58

    😀 😀 😀

    Man känner ju igen problemet! -It SUCKS mannen!
    Du måste berätta om hur du löser det! Lycka till,

    Mats

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 maj, 2006 vid 10:18

    hur gick det då????

  • pulver

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 13:02

    Också nyfiken. Sitter masten fortfarande ihop?

  • surfjohan

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 13:18

    Ja den sitter fortfarande ihop. Har dock inte hunnit lägga någon kraftansträngning på det men jag har testat spola vatten i masten och sedan försöka skruva isär den och det gick väl sådär, men det sipprar vatten ur springan och det låter som att den kan släppa…. the saga continues..

  • puttman

    Medlem
    15 maj, 2006 vid 15:14

    Kom på ett jätteknepgt förslag men kanske funkar. Ofta när nått sitter hårt kan man använda tryckluft för att pressa ut det och då borde det ju gå att testa högtryckstvätten och spruta i springan och på så sätt tvinga ut masten och få bort sand och skit. (obs har aldrig testat men kanske värt ett försök?)

    Mvh patrik

  • junksurf

    Medlem
    16 maj, 2006 vid 21:21

    kanske hjälper o lägga masten i blöt.. Min mast satt ihop. när ja fick isär den så var de lera o sand som kommit in i skarven torkat o blivit stenhårt.

  • andol

    Medlem
    19 maj, 2006 vid 12:24
    Surfjohan wrote:
    Har en hel mast liggandes under balkongen efter för lite mycket danmarkssand 🙁 Uppskattar alla tips som finns för att få isär den. Har redan testat: Bomtricket, böja och flexa den, dra (så in i h-e), vicka, vrida. Finns det något medel eller annat hemligt supertips?/

    Köpte precis en sprillans challenger sds 85. Fick den sjukt billigt (200pix) för att den inte gick att dela. Men jag tyckte det var värt ett försök. Så här fick jag i sär den. Följde nåns tips på den här tråden och stoppade in lagom tjockt föremål i springan vid skarven och la all vikt jag kunde på masten som jag pallat upp mellan två stolar. Allt eftersom glipan ökade valde jag ett tjockare föremål När jag efter typ två timmar ökat glipan till typ 0,8cm tröttnade jag, tog en hammare med gummerat skaft slog med skaftet rätt hårt typ 15 cm in från skarven på den smala delen av masten samtidigt som min flickvän drog slet och vred. Det började helt plötslig röra på sig och tre minuter senare var den i två hela och fina delar. So keep on the good work!

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få isär mastjäveln

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.