Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartare

  • Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartare

    Publicerad av tumba på 15 augusti, 2013 vid 16:51

    Helt ny på forumet och har sett ett antal trådar om val av freeridebräda men skickar ändå in en ny trådfråga. Kostar ju inget att fråga…

    Höll på ett antal år under mitten/sent 80-tal (windglider) men har sedan dess aldrig rört en bräda. Bor i Sthlm (Värmdö) och tänker väl mest försöka köra här hemma samt under den årliga semesterveckan i Falkenberg. Väger 80kg och tänkte nog bara skaffa en bräda.

    Har tittat en del och fastnat för Fanatic Shark resp Tabou Rocket som finns i paket i sthlmsbutiker för hyggliga priser och undrar därför:

    Nån som tycker den ena eller den andra är bättre eller sämre?
    Är det troligt att jag överhuvudtaget kommer att märka nån skillnad då de verkar relativt lika i mått i vart fall?
    Eller är det bara att gå på den som är billigast (Shark hos Skidsport)?
    Vilken volym rekommenderas?
    Storlek på segel (om man satsar mest på Sthlm surf)?

    sailortrash svarade 10 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • billie

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 17:26

    Här är en jämförelse ifrån tyska surf .
    Det är de lätta versionerna som de testade

  • herr-pelegrin

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 17:30

    Du kan hitta massor med info generellt för återfallsvindsurfare lika väl som det finns mängder med upfattningar. Jag repeterar min uppfattning:

    Köp inte en förstabräda med för liten volym för Stockholms skärgård, gärna över 140 l.
    Köp inte för litet förstasegel, gärna minst 8-8,5 kvm.

  • planing

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 17:34

    Om du är stadd i kassan så e det ju absolut inte dumt att köpa nytt, jag menar om man har råd med en Maclaren F1 så kan man ju köpa en, men tänk på att du antagligen kommer få till några skapliga kastfall de första gångerna du kör med hängsele. Det hände mig ivarjefall när jag började på nytt för 5-6 år sedan efter att ha surfat på 80-talet. Med det vill jag säga att det är ganska så stor risk att du dingar brädan, eller skadar rigg eller bräda på nåt annat sätt. Jag lyckades t.ex. flippa seglet rakt på mastfotspinnen (när seglet var losskopplat) så att det gick hål i seglet. Risken för sånt är bra mycket mindre nu för tiden.

    Jag hade köpt begagnad bräda och tre begagnade segel istället för ny bräda och ett nytt segel. På den bädan kan du fundera på vad du tycker är kul. Är det kul att åka fort, vill du segla i svaga vindar, eller vill du ha en livlig bräda? När det gått nåt år kan du sedan köpa nytt. Så gjorde jag ivarjefall.

    Tre till fem segel med begagnad bräda är bra mycket bättre än en ny bräda med ett nytt segel. När man är nybörjare har man allt emot sig. De andra som redan kan surfa väljer lämplig bräd- och segelstorlek medan nybörjarna går ut med sitt 6.0 på 150-litare i 13 m/s eftersom de inte har nåt annat.

  • bicless

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 19:13
  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 19:39

    Spelar ingen roll vilken bräda du väljer, båda är grymma. Jag gillar rocket bättre för den känns mindre, har lite kompaktare känsla. Jag tror också ca 150 l är bäst i Sthlm och ca 8.0 som enda segel. I den storleken på bräda spelar byggmatrialet stor roll, undvik stryktåliga grejer, det finns ingen känsla i de brädorna och planar senare. Tids nog behövs både fler brädor och fler segel…150+ 8.0 borde ändå funka mellan 7-11/12 ms…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 20:23

    Hittills har Du egentligen fått de råd Du behöver i komprimerat skick. Försök till dessa råd anamma att undvika en romantiserad föreställning om återkommande planingshelger på en 90-100-liters bräda med 5.5 kvm runt Stockholm så är Du en bra bit på väg mot Ditt förstaval!

  • tumba

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 13:42

    Tackar för svar!
    Verkar till stor del vara samma gäng som alltid ställer upp med råd o tips till oss återfallssurfare. Uppskattas!

    Jobbar inte som bankdirektör så begagnat är definitivt mitt förstaval men under den tid, juni/juli/aug, som jag bevakat köp/sälj här resp på Blocket har det inte funnits många lockande objekt till salu. De fåtal intressanta utrustningar (i Sthlm) som kommer försvinner snabbt och har dessutom inte varit sådär jättebilligt prissatta. Därav funderingen på helt nya grejor.

    Nu har jag däremot fått ett erbjudande om en begagnad Rocket på 135L, dvs lite mindre än de 140-150L som många rekommenderar. Är den för liten för mig (ligger på ca 78-80 kg)? Det är även standardversionen och inte den lättare varianten. Kommer jag märka nån skillnad? Eller ska jag försöka få tag på en lättviktsversion i en storlek större ?

  • fracx

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 17:36

    Jag kör en tabou rocket 115 L, gillar den skarpt, planar väldigt bra, ligger stabilt uppe på vattnet till skillnad från många andra brädor (har jag märkt), går fort som fan och är väldigt lätt att svänga med.

  • jr555se

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 17:51

    Allt går.. Det kommer bli jobbigare att börja på en 135 än en som är större och framförallt bredare.. Jag väger 86kg och skulle valt en på 140-160 med 80+ cm bredd(med det jag vet idag) .. Men den kommer kännas stor när det blåser mkt(gör det sällan här) och då komplettera med en 120-130 litare på 70cm ca.
    Jag hade en 145liters shark och saknar den än idag…
    Jag tror att det är ett gränsfall och beror rätt mkt på hur envis du är. Gör det lätt för dig i början är mitt tips. Eller prova brädan innan!
    Min och många andras åsikt:
    För att plana (och köra i sthlm) , vilket du kommer vilja jämt. Så spelar literantalet inte jättestor roll bara du kan dra rigg dvs 30kg plus din vikt Minst(tänk på att rigg och våtis etc väger…)
    Bredden däremot är av större vikt här i sthlm om du vill åka Ofta.
    Bor du vid kusten kanske du inte behöver så stora grejor men om du åker mälaren etc så.. Ja.. Där är det bonus om det friskar i..

    Antingen kompromissar du med lagom bräda för båda ställena eller så biter du i det sura och kör en lättvindssetup för sthlm och en mer falkenberg anpassad setup där. Och då kan du hyra och prova dig fram vad som är bra. Tror ärligt att 135 kommer kännas stort där och litet här.. Tyvärr

    -Johan

  • staffomania

    Medlem
    18 augusti, 2013 vid 20:07

    Hör gärna av dig till mig om du inte ska ha Rocketen. Skulle nämligen vilja ha en 135rocket i fint skick. Vi kanske kan göra ett triangelbyte (så man inte sitter utan bräda)? Har en f2 Stoke 145 från 2007 som redan är inkörd och du kan du få billigt. PMa om du är intresserad.

  • sailortrash

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 10:39

    det kommer funka med 135 l, men du kommer utvecklas mkt snabbare på 150. speciellt vad gäller gippar, vilket är det som tar längst tid att nöta in eftersom man måste ha lite bra vind för det.

    en kompis la nyligen ut ett paket på en shark LTD (kol sandwhich/lättvikt) 155 l + 8.5 rigg. Han vill ha 9500:- och det är väl ok…även om brädan inte är direkt ny. men å andra sidan är freeridebrädor de som utvecklas minst av tillverkarna. Många 2013/2014 brädor har samma shape (alt. MINIMALA ändringar) sen 2006/2008, och den enda som ändrats är grafik och pris. Jag skulle dra mig för att köpa en fabriksny freeride om jag inte var extra sugen på den nya konceptet typ Firemove…vilke jag inte är..

    jag såg att han la ut en annons på köp och sälj igår.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Shark vs Tabou Rocket för omstartare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.