Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Får ni bucklor på era brädor?

  • Får ni bucklor på era brädor?

    Publicerad av naish på 3 oktober, 2003 vid 14:05

    Jag köpte en ny bräda i juli och den fungerar skit bra! Jag har en fråga. När man trillar så slår ibland masten till brädan och jag har haft otur så jag har råkat få en buckla. Den ser ut som en buckla som på en bil ungefär. Min fråga är om ni också får sådana bucklor? ¤¤¤HaNg LoOsE¤¤¤

    anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • andreas-t

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 14:15

    På min Starboard F155 får jag bucklor, medan mina Fanatic-brädor från sent 90-tal verkar vara gjorda av pansarplåt och tål nästan vad som helst.

  • inge

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 14:18

    Hej!
    Jag har också fått en sådan lite buckla på min bräda. Tror och har även hört med dom som kan detta att det inte är någon fara med det. Så mitt tips till dig är…..
    Kör till det brister!!!!
    Har själv en Mistral Custom Flow.
    /Inge smile.gif

  • naish

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 14:32

    Men jag har en bräda som är från 2000 en tabou 3s på 110 liter. Då måste den också klara hur mycket som hälst! ¤¤¤HaNg LoOsE¤¤¤

  • imported_borje

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 14:52

    Desvärre är det nog så att brädorna går mot, lättare och lättare vikt vilket också medför skörare och skörare brädor. Även om tillverkarna inte påstår det.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 15:41

    moderna brädor är gjorda i sandwich, dvs som ett
    kex material, nästan som kexchoklad.
    Säkert för att spara material kostnad.
    Man får nästan lika hållbar bräda till hopp ock så,
    men ytlagret är skittunnt ibland så
    det krossas och skummaterialet i sandwichen smulas,
    därav bucklor.
    För hög slagtålighet krävs nästan kevlar eller
    tjockt ytterlager.

  • orre

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 16:08

    sandwich är inte billigare men lätare. det är det enda sättet at bygga brädor till dagens pristanda till en ”rimlig” kostnad. om man kollar på en bräda från år 90 så är den bygd på ett starkare och därfor ochså tyngre.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 17:19

    Om man inte får bucklor på brädan åker man inte tillräckligt aggressivt wink.gif

  • markram

    Medlem
    4 oktober, 2003 vid 10:58

    Har en 70-liters slalom-bräda från 93-94 som är handbyggd i kolfiber och väger 4,5 kg.
    Den är styv som ett spett (min Bic vivace carbon känns som en mjuk plastlinjal i jämförelse).
    Den är inte bucklig, trots att det är med denna som mina vådligaste vurpor och kastfall inträffat.

    Serieproduktion innebär definitivt att det görs mycket kompromisser i allt från logistik, processval, form och materialval.

    Brädor som byggs för hand av proffs blir:
    starkare
    lättare
    och styvare.
    Men om de är byggda för proffs kan de också ha nadra egenskaper (har jag kommit underfund med):
    Oförlåtande – men snabba.
    Svårgippad som f-n.
    Byggd för ett “osvenskt” vindregister – 14m/s eller mer.

    detta gör att man kan hitta såna här “guldägg” till riktigt bra pris, – men de är rötägg om de inte passar en(seglar för sällan) eller om man bor där det blåser lite klent, då kan de vara riktiga rötägg.
    Visst, den KAN gå sönder, tex om om den kastas 7 meter från en transportkärra ner på asfalt av professionella bagage-kastare på kastrup (en liten spricka på 1cm i laminatet).

  • imported_borje

    Medlem
    4 oktober, 2003 vid 20:50

    Om du menar brädor som är byggda till proffsen så tror jag inte att de är starkare. Nu skrev du i.o.f. att ett proffs har byggt brädan. Läste senaste nr. av Boards där de testar de nya -04 vågbrädorna. Där kommenterar de Proof brädorna som är custom byggda och säger att de är skörare, men givetvis lättare!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 10:35

    På hawaii sägs det att de har gått tillbaka
    till att bygga utan sandwich.
    Men tycker ju även om man har kol,kevlar, s-glas
    istället för tex kol,sandwichjox,kol så är det väl ochså
    sandwich.
    Finns bara en nackdel med gamla byggmetoden,
    brädorna går ju nästan aldrig sönder.
    Dessutom anser jag att de flesta bulor på
    vågbrädor kommer då vågen pressar brädan mot masten.

  • ola_p

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 17:55

    Förklarar du då varför undesidan på min e buklig, men ovansidan e helt intakt… wink.gif
    Sandwich e när man har ngt annat än väv i laminatet, kol-skum-kol. Men utan skummet är det bara ett laminat även om det är kevlar i mitten etc.

  • ante_lkpg

    Medlem
    5 oktober, 2003 vid 19:33

    Brädbygge är förstås liksom allting annat en balansgång. Man kan ju bygga helt i kolfiber eller andra exotiska (dyra) matrial. Dessa matrial är tyvärr ofta väldigt arbetsintensiva (många arbetstimmar) vilket ju ytterligare höjer kostnaden.
    Det skulle säkert vara möjligt att med obegränsad budget bygga en mycket lätt och samtidigt hållbar bräda men frågan är vem som skulle köpa den? Knappast de seglare som oroar sig över ifall -04:ans shape är bättre än -03:ans. Inte heller de som skäms när de ser sina gamla neon och pastellbrädor från nittiotalet.
    Det skulle ju inte heller vara intressant för proffsseglarna som hela tiden måste ligga i frontlinjen på bräddesign. Dessutom förstör de ju bara brädor som någon annan betalar.
    Hållbara gamla pråmar från åttiotalet ligger ju i var och varannan sommarstuga men hållbarheten ses ju idag som deras enda förtjänst…

  • boman

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 04:44

    Har du knutar på din upphalstamp!?
    Små bucklor kan bli när man klämmer upphalstampen mellan bräda och mast, har du knutar på den så ta bort dom som är nederst, och använd mast-skydd

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 09:39

    bulor på undersidan kommer av plattlandningar på
    från hopp, kraft vid mastfot och fotstroppar
    och brädan går av på mitten genom att akter och
    för trycks ner.
    Själv hade jag en bräda som det blev små bulor
    i botten efter plattlandningar, delaminering.
    Sket i ock laga utan seglade sönder den med avsikt
    sen istället.
    Många brädmärken är ju fuskbyggen,
    det handlar ju om minimala materialkostnader.
    Köpare går väl mest på snygg airbrush, motiv
    sedan design, kanske några få på brädtester.
    Brädtester litar jag inte ett dugg på
    mutade (sponsrade testseglare), seglare invanda på
    en viss sorts bräda tidigare m.m

  • ola_p

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 10:24

    Det jag har är en quattro custom på 63 liter, Levi Sivers gamla bräda. Tror knappast dom kommer av plattlandningar, snarast spolningar tillsammans med andra utrustningar, finns en lång längsgående som jag skulle tippa kunna vara en närkontakt med masttopp eller bom kanske… tongue.gif Brädan känns väldigt välbyggd, och även där bucklorna är så e det fortfarande hårt. Det enda som hänt är tydligen att den delaminerade under stropparna (åtgärdat) brädan är fortfarande ganska lätt och känns inte som man kommer ha sönder den i första taget…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Får ni bucklor på era brädor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.