Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färöarna pics

  • Färöarna pics

    Publicerad av andreas-f på 31 mars, 2010 vid 21:41

    ok några bilder från Färöarna från en trip jag och Jeppo och Nathalie gjorde dit i september 2009. Bättre sent än aldrig! Enjoy 🙂

    andreas-f svarade 14 år, 1 månad sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • andreas-f

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 21:48

    några till!

  • bwss-bg

    Medlem
    31 mars, 2010 vid 21:53

    Lite äkta surfari, grymt coolt!

  • robin

    Medlem
    1 april, 2010 vid 06:48

    Riktigt coolt med ett så udda resmål. Berätta lite om förhållandena.

  • dr-masse

    Medlem
    1 april, 2010 vid 06:56

    Åh, dit har jag velat åka ända sedan jag träffade och åkte lagg med en Färöing i “tre dalarna” 1990 som berättade om vågorna och vinden där…

    Ja, berätta mer! Fina bilder, vilken miljö.

  • fj69

    Medlem
    1 april, 2010 vid 07:27

    Åhhh, vackert tjusiga bilder, riktigt smutt!!

    Fredrik

  • andreas-f

    Medlem
    1 april, 2010 vid 13:03

    Lite mer info: Till att börja med, en av dom roligaste resor jag gjort. Sinnesrubbande vackert, fina vågor, kristallklart vatten. Döcoolt ställe på alla sätt.

    Förhållandena då. Färöarnas kust består till typ 99,9 % av onödigt höga bergväggar som stupar mer eller mindre lodrätt ner i havet, så det är inte busenkelt att hitta ett ställe att lägga ner brädan. Men det finns inklämda stränder härochvar runtom på öarna, och man kan hoppa upp och sätta sig på att det vid varje tillfälle garanterat blåser och går vågor iaf nånstans. Sen gäller det ju bara att hitta dessa ställen, det kan bli en del åkande och dyra färjeöverfarter för att få chans till surf. Speciellt om man som vi inte hade en aning om var vi skulle leta 🙂 Som tur var fick vi hjälp och tips av lokalbefolkningen, men vi åkte på en del både för plånbok och själ smärtsamma bomkörningar. Sen hade vi givetvis otur med vinden och lyckades med osviklig precision pricka in enda veckan på hela året då det inte blåste huggorm konstant. Men också enda veckan på hela året då solen visade sig så det vart lite gött ändå.

    Så för den som söker lättillgängligt solariesurf är det nog bättre att åka till Jeri, men letar man efter ett lite ovanligt resmål med löjligt vacker natur och där man garanterat får vara ensam på vågen är det bara att åka. (det påstås iofs att det finns en infödd surfare på Färöarna men han såg vi aldrig) Flyget från Köpenhamn var inte farligt dyrt och det var inga problem att ta med brädor.

    Apropå Jeri så träffade jag en tjej där i vintras som var från Färöarna och som pluggade nåt turism-nånting, hon sa att hon vill ville marknadsöra Färöarna som ett äventyrsresmål för surfare, klättrare och dykare etc istället för bara muppiga fågelskådare som det mest är nu. Men poängterade att det är väldigt viktigt att inte få dit nån massturism eftersom det skulle förstöra öarnas särart.

    Ska tillägga också att det nog är betydligt lättare att hitta bra vågsurf än vindsurf. Bergen ställer till det rätt rejält med vindarna. Iofs svårt för mig att säga så mycket om, vi vara bara där i fem-sex dagar och det är knappast tillräckligt för att kunna uttala sig tvärsäkert om alla spots och förhållanden… Till exempel finns det på Sandey vikar i sydläge som jag gissar kan bjuppa på helt ok vindsurf i Apelviken eller läjet-liknande förhållanden med pålandsvind och hoppvågor, men det var helt stiltje när vi var där. Sen finns det säkert en massa ställen som vi aldrig hittade till.

    Vi surfade i stort sett bara i Tjörnuvik på norra Streymoy. Det var bara jag som vindsurfade. Det blåste frånlandsvind, vinden gasade på nerför bergen och det blev såklart duktigt byigt. Sen var det på sina håll rätt kraftiga strömmar med och ibland kändes det som att jag sögs rätt ut med riktning Nordpolen. Eller Björnön med lite tur 🙂 Vågorna var inte superstora men det var rejält med kraft i dom. Jag har nog aldrig känt mig i närheten av att vara så ensam och utsatt, frånlandsvind, strömmar, kallt och kusligt klart vatten, höga klippstup runt om. Men det var vackert, vackert, och galet jäkla stoke!

  • mag

    Medlem
    1 april, 2010 vid 13:16

    Vackert som sagt!
    Och förmodligen rätt mycket survival när vinden trycker på. Vågsurf kräver nog också sin paddelstyrka.
    Fina bilder.
    Magnus

  • petter

    Medlem
    1 april, 2010 vid 15:12

    mäktigt, mycket vackert!!!

  • perrapops

    Medlem
    1 april, 2010 vid 17:29

    Vilka vackra bilder, ser verkligen fridfullt och på något vis väldigt rogivande ut.

    Verkligen en helt annan kontrast än Jeri. Var trevligt att träffa er i Jeri, ni får ta en tripp över hit i höst.
    Sovplatser och föda finns att tillgå!

    Vart det några bilder från Jeri, du har inte lagt upp något på konfen va?

    Ha det fint, hälsningar Per från Gotland.

  • andreas-f

    Medlem
    1 april, 2010 vid 17:41

    Kul att bilderna uppskattades! För den som vill se hur det ser ut när det verkligen går av rekommenderas filmen Seeking out surf, finns på youtube. Mycket tjöt i den filmen men mycket fina surfklipp också. Endast vågsurf där. Tror det var samma gäng som hade med några sköna bilder i Nordic surfers mag för ett tag sen (?)

    Per, Gotland står högt upp på attgöra listan! Jag hoppas verkligen på att få till en tur dit i sommar eller höst! Lita på att jag hör av mig då 🙂 Det blev tyvärr inte så många bra bilder från Jeri, inte på nån av oss egentligen. Men jag kan kolla och se om jag hittar nåt kul på dig men förvänta dig inget…

  • snaffe

    Medlem
    1 april, 2010 vid 18:21

    Mycket fina bilder! Vilket landskap!

    http://www.windsurflund.se

  • mr-creamcheese

    Medlem
    1 april, 2010 vid 19:36

    Skit… Varför länkade du Seeking Out Surf?! Nu måste jag ju lära mig vågsurfa! 😡

  • perrapops

    Medlem
    2 april, 2010 vid 10:45
    Andreas F;604289 wrote:
    Kul att bilderna uppskattades! För den som vill se hur det ser ut när det verkligen går av rekommenderas filmen Seeking out surf, finns på youtube. Mycket tjöt i den filmen men mycket fina surfklipp också. Endast vågsurf där. Tror det var samma gäng som hade med några sköna bilder i Nordic surfers mag för ett tag sen (?)

    Per, Gotland står högt upp på attgöra listan! Jag hoppas verkligen på att få till en tur dit i sommar eller höst! Lita på att jag hör av mig då 🙂 Det blev tyvärr inte så många bra bilder från Jeri, inte på nån av oss egentligen. Men jag kan kolla och se om jag hittar nåt kul på dig men förvänta dig inget…

    Jag förstår, nej jag fick inte heller till någon bra bild…

    Har ni fått seglat något på västkusten än då?

    Här har det rullat på lite, inga superförhållanden, men tempen är verkligen helt okej att segla i nu.

    Bara att komma över, dörren står alltid öppen. Jag skulle rekommendera att komma i slutet av Augusti, varmt och ofta bra med vind.

    Varmt välkomna!

  • andreas-f

    Medlem
    7 april, 2010 vid 09:11
    Perrapops;604415 wrote:
    Jag förstår, nej jag fick inte heller till någon bra bild…

    Har ni fått seglat något på västkusten än då?

    Här har det rullat på lite, inga superförhållanden, men tempen är verkligen helt okej att segla i nu.

    Bara att komma över, dörren står alltid öppen. Jag skulle rekommendera att komma i slutet av Augusti, varmt och ofta bra med vind.

    Varmt välkomna!

    Pm:a din mail till mig så skickar jag några bilder!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färöarna pics

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.