Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färsk windsurfare -> windfoil?

  • Färsk windsurfare -> windfoil?

    Publicerad av virschen på 12 september, 2021 vid 20:52

    Hej!

    Är ganska färsk windsurfare, kan grunderna, kan komma ut och ta mig hem i allt väder, kan hängsele och är väl på väg att lära mig plana. Alltså ganska rookie.

    Har nu sett på windfoil och måste säga att det ser sjuuukt nice ut! 🙂 Men antar att det inte är helt lätt.. Nu till frågan, är det ett alltför avancerat/omöjligt projekt att gå från ganska rookie direkt till windfoil?

    Är tungviktare (106kg) så behöver en del vind för att segla. Min dröm är att skaffa en hybrid-bräda (typ RRD Firemove), foila på lättvindsdagar och windsurfa som vanligt på samma bräda när det blåser på. Har kikat lite på en Starboard Supercruiser för detta. Tror ni detta kan vara ett okej kit för att förverkliga den drömmen (plus tid, blod, svett & tårar för att lära sig )? Eller borde jag med mina 106 kg ha större frontvinge än 1700? Är inte ute efter fart eller action, bara att lätt cruisa fram över vattnet. 🙂

    /Virschen

    Stefan_Foil svarade 2 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    12 september, 2021 vid 21:02

    Hej
    Jag har funderat lite över just den där frågan – kan man gå direkt till Windfoil från nybörjarnivå?

    Och jag tror det går – men, då ska man börja med en väldigt kort mast. Så kort att man i princip halvfoilar/halvplanar.

    En hybridbräda kan nog funka väldigt bra för det, typ fanatic eller MB boards. Men välj helst en bräda med mkt volym i häcken, och inte typ firemove som är väldigt smal

    Ang val av foil tror jag du ska tänka på ovan att kunna köpa flera olika mastlängder, och du kan nog börja med ännu större faktiskt

    Du ska hitta ngt low aspect surfliknande tror jag, är bara bra om den har låg toppfart. Utan på foilen är inte enda egenskap som man behöver kolla på, utan även tjocklek och Aspect Ratio

    Jag är lite biased mot slingshot, men faktum är att de har grejer som skulle funka för ditt behov (dock ej kombibrädor) och även ngt de kallar ”foil academy” som är gratis online kurser (de var tidiga med Windfoil för freeride)

  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 september, 2021 vid 23:09

    Kul!!, ja varför inte lära sig foil på en gång. Det är inte lättare än att plana men lite annan teknik så du tjänar inte på att lära dig det ena före det andra.

    Men jag tycker du ska tänka om angående en hybridbräda, då det finns inga bra större hybridbrädor, möjligtvis IQ klass brädan då. Men har aldrig sett någon köra på fenan. Antingen är dom bra på det ena eller det andra. Undantaget är freestyle brädor tex MB Wildcat men det blir för svårt att lära sig på.

  • sailortrash

    Medlem
    13 september, 2021 vid 09:35

    Stefan har egentligen rätt vad gäller kombibrädor
    Men det funkar bra att lära sig foila på en freeride, och det kanske är ett rimligt första steg då renodlade foilbrädor är klart suboptimala eller omöjliga att vindsurfa normalt på

    Denna tror jag t.ex är ett mkt bra köp för syftet

    https://www.fanatic.com/windsurf/boards/foil/stingray-foil-hrs

    I st 140

  • irieman

    Medlem
    13 september, 2021 vid 10:09

    Verkar vara en hel del faktiskt som lär sig foil först utan att kunna plana på vanlig bräda. Hört rapporter från Nya Zeeland, där ungdomar som inte kan något om vindsurfing men ändå vill börja med IQ Foil brukar först läras upp med basic grejer när det gäller vanlig vindsurfing, bara ta sig fram och tillbaka och styra med seglet. Sedan efter några dagar med det så börjar dom direkt med foil, verkar funka bra. Dock så tycker jag att du ska passa på att lära dig både och, att börja plana i fotstropparna och hängselen med en vanlig vindsurfingbräda är en helt fantastiskt känsla och det är det även att foila!

    När det gäller typ av foil så har jag mest kört high aspect – prylar och förutom att dom är snabba så går dom att svänga väldigt bra med också, typ Starboard GTR eller Race t ex med 1100-vinge, riktigt rolig kombination av fart och manöverbarhet. Sen tror jag Slingshot m fl är riktigt roliga foilar också.

  • sailortrash

    Medlem
    13 september, 2021 vid 10:33

    Utan tvekan är det enklare att lära sig på en stor, stabil, långsamtgående foil
    Dessa är normalt low aspect med en yta från 1600 cm2 och tjock leading edge (framkant)

    Sen är det mkt roligare att köra snabbare vingar, normalt lite mer high aspect men framförallt tunnare

    Men viktigast för nybörjare är nog att vingen lyfter tidigt med små segel och är stabil
    En stor lång och rätt bred bräda hjälper mkt, de bedövar foilen rätt mkt så man hinner med

    • Detta svar ändrades 2 år, 6 månader sedan av  sailortrash.
  • irieman

    Medlem
    13 september, 2021 vid 10:57

    Utan tvekan är det enklare att lära sig på en stor, stabil, långsamtgående foil

    Dessa är normalt low aspect med en yta från 1600 cm2 och tjock leading edge (framkant)

    Sen är det mkt roligare att köra snabbare vingar, normalt lite mer high aspect men framförallt tunnare

    Men viktigast för nybörjare är nog att vingen lyfter tidigt med små segel och är stabil

    En stor lång och rätt bred bräda hjälper mkt, de bedövar foilen rätt mkt så man hinner med

    Jo, så är det nog. Har inte provat någon low aspect själv förutom en gång då jag provade en Supercruiser men då hade jag redan foilat ganska länge. Jag lärde mig på en 800-vinge och det går men den är ju klart nervösare än min 1100-vinge t ex.

  • robertj

    Medlem
    13 september, 2021 vid 17:32

    Stefan har egentligen rätt vad gäller kombibrädor

    Men det funkar bra att lära sig foila på en freeride, och det kanske är ett rimligt första steg då renodlade foilbrädor är klart suboptimala eller omöjliga att vindsurfa normalt på

    Denna tror jag t.ex är ett mkt bra köp för syftet

    https://www.fanatic.com/windsurf/boards/foil/stingray-foil-hrs

    I st 140

    Håller med. Foila är enklare med bredd längst bak och foil en bit fram. Denna kan skjuta fram foilen tack vare US box. Många “foil ready” freeride har fast dp box något för långt bak, dvs back heavy och dessutom avrundad längst bak där man behöver stå.

    Svara på: Färsk windsurfare -> windfoil?

  • virschen

    Medlem
    14 september, 2021 vid 15:59

    Tack för alla svar! 👍🏼😁

    Men angående vilken (freeride- eller hybrid-)bräda som också funkar för foil och vilken form den bör ha sailortrash, du skrev:

    Hej

    Men välj helst en bräda med mkt volym i häcken, och inte typ firemove som är väldigt smal

    Fattar inte helt hur detta hänger ihop.. Jag ser ju att formen på de flesta renodlade foilbrädor är ganska bred bak, nästan fyrkantiga. Samtidigt kan man läsa på beskrivningen av bl.a. vissa hybridbrädor att de har lagt till möjligheter för att ha fotstropparna mer centralt på brädan, för att optimalisera för just foil…?! 🤨🤔 Är det så att när man är nybörjare på foil har man bakfoten ganska i mitten på brädan och när man blir bättre (och skaffar sig en foil-specifik bräda) så har man behov för att stå längre ut? Känner annars att det är ganska motstridigt, fattar inte helt… 🤪 Och om det bara är snack om volym bak för att hålla brädan flytande eftersom man generellt står längre bak, hjälper då inte en stor vinge på foilen till genom att ge ett tryck uppåt så fort man har lite fart framåt? (utan att ha börjat flyga på foilen ännu?)

    Borde skaffa mig nån sorts PT-timmar på det här alltså… 😅😅

  • vindsokaren

    Medlem
    14 september, 2021 vid 16:44

    Har nu haft en hel del kurser och har märkt att jag kan sänka nivån för att få folk att windfoila.

  • robertj

    Medlem
    14 september, 2021 vid 19:21

    Tack för alla svar! 👍🏼😁

    Men angående vilken (freeride- eller hybrid-)bräda som också funkar för foil och vilken form den bör ha sailortrash, du skrev:

    Hej

    Men välj helst en bräda med mkt volym i häcken, och inte typ firemove som är väldigt smal

    Fattar inte helt hur detta hänger ihop.. Jag ser ju att formen på de flesta renodlade foilbrädor är ganska bred bak, nästan fyrkantiga. Samtidigt kan man läsa på beskrivningen av bl.a. vissa hybridbrädor att de har lagt till möjligheter för att ha fotstropparna mer centralt på brädan, för att optimalisera för just foil…?! 🤨🤔 Är det så att när man är nybörjare på foil har man bakfoten ganska i mitten på brädan och när man blir bättre (och skaffar sig en foil-specifik bräda) så har man behov för att stå längre ut? Känner annars att det är ganska motstridigt, fattar inte helt… 🤪 Och om det bara är snack om volym bak för att hålla brädan flytande eftersom man generellt står längre bak, hjälper då inte en stor vinge på foilen till genom att ge ett tryck uppåt så fort man har lite fart framåt? (utan att ha börjat flyga på foilen ännu?)

    Borde skaffa mig nån sorts PT-timmar på det här alltså… 😅😅

    Det är inte bredden i sig, det är att man vill ha mycket volym bak. T ex slingshot är inte jättebreda, däremot tjocka bak. Med foil står man generellt mer centrerat på brädan. Trycket ska gå vertikalt ned i foilen till skillnad mot vanlig vsurf där man belastar fenan från sidan. (racefoil är mer ute på railen). Poängen med volym bak är att kan stå långt bak och pumpa upp foilen innan man skulle ha planat. Har kört foil på freeride och då behövde jag i princip plana för att kunna backa bak och få upp foilen. Gick jag bak för tidigt så sjönk aktern som en Albin 25:a och bromsade upp.

  • sailortrash

    Medlem
    14 september, 2021 vid 21:28

    Man har, jämfört med vanlig vindsurf, en position en bra bit längre bak när man foilar. På en freeride eller kombibräda blir det dåligt då dessa har sin volym centrerad vid mastfoten

    Resultatet är att man ”kantrar” när man ställer sig korrekt, och måste stå ”som vanligt” vilket blir svårare och kräver mer vind och ansträngning

    På en slalom eller en freestyle som har mer volym där bak blir det enklare

    Ett annat problem är avståndet till masten, på en normal bräda är det alldeles för långt

    På en kombibräda borde det va mer anpassat

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 september, 2021 vid 22:50

    För att inte gå in på för mycket i detaljer. Brädorna ser helt annorlunda ut och det blir svårt att kombinera i en bräda. Men visst det går att köra foil på en bräda som inte är optimal. Det blir lite svårare bara. Men ska du lyfta behövs då en stor foil som har ett fuselage som flyttar fram vingen så kan det gå, Neil pryde glide wind största vinge HP19 eller HP17 kanske är lämpligt för 100kg vikt. Slingshot i99 vinge kanske också kan funka med switch fuse. Jag skulle inte köra Supercruiser foilen på en freeride bräda då den har vingen för långt bak. Neil pryde glide har jag kört på vanlig bräda och det funkade ganska bra. Den är gjord för att passa vanliga brädor. Fuselaget är inte längre men alltså avståndet mellan vingen och foilens mast måste va rätt. Några cm fel och det kan avgöra om det ens går att lyfta annat än i hård vind då man sen direkt blir överriggad.

    Med “vanliga brädor” menar jag även freeride brädor med foil box. Anledningen att de marknadsförs som hybridbrädor är att allt som står foil är väldigt hett just nu så man får nog ta det dom skriver med en nypa salt. Jag hörde tex Werner Gnigler, JPs designer prata om att anledningen till att de satt i foilbox i alla brädor var att det va enklast att tillverka alla med samma fenbox även om de själva vet att ingen kör foil på tex en hårdvind slalom bräda.

  • virschen

    Medlem
    15 september, 2021 vid 19:07

    Tack igen för alla svar! 🤙🏼😁

    Det verkar ju på er som att ”vanlig” eller hybridbräda kan bli svårt att lära sig foil på. Fick nu sist tips om Naish Galaxy 145 L. Ännu en hybridbräda som iaf på bilderna ser ut att ha lite mer volym bakåt, men fortfarande inte som en renodlad foilbräda. Erfarenheter eller tankar om den?

    Det verkar ju som att en renodlad foilbräda är bäst. MEN, jag tycker jag läser att några tycker det är svårt att lära sig foila på en sån?! Såg en annan tråd där nån skrev att tex RRD Pocket Rocket var svår? Eller är en renodlad foilbräda egentligen det bästa för en rookie?! 🤔

  • sailortrash

    Medlem
    15 september, 2021 vid 19:16

    Jo, alltså om du planerar att lära dig foila så är det nog så

    Om du hellre vill vindsurfa så nej…
    Som sagt – du kan lära dig på en vanlig vindsurf/hybrid, men det kommer va trist i längden för foil

  • sailortrash

    Medlem
    15 september, 2021 vid 19:18

    Jag man inte lärt sig plana som vanligt kanske man lika gärna kan skippa det och lära sig pumpa en foil istället. Vet ej…men det borde gå med rätt utrustning

    Stor foil, stor bräda, kort mast, varför inte egentligen

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färsk windsurfare -> windfoil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.