Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färsk windsurfare -> windfoil?

  • irieman

    Medlem
    15 september, 2021 vid 22:56

    Tror inte på kort mast. Mer förlåtande med längre mast, då har man tid på sig att reagera innan man droppar ner från flygläge. Köp en typ 90-95 cm lång redan från början. Sedan är ju foil lite lustigt. Jag har kört med allt från 5.3 vågsegel till 9.0 iQFoil racesegel på samma bräda. Funkar lika bra, är bara olika känsla. Sedan det där med brädor, känner några som kör avhuggna gamla freestylebrädor som bara är typ 63 cm breda på mitten och väldigt smala i aktern med 110 cm mast, 115 fuselage och 1000-vinge, funkar klockrent det också. Tror man behöver hitta den typ av foilstil man gillar bäst för det är ’anything goes’ lite grann. Men i början när man lär sig så skulle jag välja en foilspecifik bräda runt 80-90 cm bred och typ ett 6.0-7.0 till det. Inte för kort fuselage, det blir bara pitchigt. Om man pratar Starboard-språk så skulle jag välja deras 95+ eller 115. Sedan typ en 1100-vinge till det

  • sailortrash

    Medlem
    16 september, 2021 vid 07:47

    Om man inte redan är en säker vindsurfare tror jag inte det är ngn bra idé att gå direkt på 90-95 mast. Bättre låta brädan ligga och taxi-foila, de första gångerna.

    Men om man kan plana och ta höjd mm och börjat gå all in i gippar planade så kan man gå rakt på en 90 mast

  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 september, 2021 vid 12:11

    https://youtu.be/uJQZwQuZ9WM

    Kom tänka på den här Vbloggen, han verkar ha testat massa olika “kitt” och kommit fram till vad som funkar för honom då han väger över 100kg.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Färsk windsurfare -> windfoil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.