Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fattar inte mig på formula brädor!!!!

  • Fattar inte mig på formula brädor!!!!

    Publicerad av surferhecke på 7 juli, 2008 vid 11:37

    :confused2: Hejsan jag har ett litet problem jag fattar bara inte varför formulabrädor finns. Dem är stora som kossor och korta som dvärgar asså vem vill åka på en sån.
    Man får väll inte mycket fart på dem heller och varför e dom så dyr?
    seeyaa

    canoya svarade 15 år, 10 månader sedan 23 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • jester

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 12:07

    Finns flera skäl. Med god teknik planar du i 4 m/s. Dom höjdar som få brädor, och gillar även att köras på djupa slörar. Tänk även på att största ändamålet med brädtypen är att tävla mot likasinnade.

    30 knop är fullt möjligt med brädan, och dom är så dyra pga exotiska tillverkningsmaterial. Osv.

  • ola_p

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 12:15

    Mata inte trollen.

  • nlc

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 12:18

    O trolla inte med maten

  • andersbq

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 14:08

    Jag trodde detsamma tills för en månad sedan. Jag hade sedan länge intalat mig att aldrig bestiga en sådan pjäs. Men efter en liten olycka när flera av mina brädor hade gått sönder, så lånade en vänlig själ (Putte) ut en riktig feting. Jag blev grymt förvånad, det kändes som en helt vanlig bräda.
    Så döm inte musen efter håret, så att säga.

  • nachoman

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 10:48
    Quote:
    Hejsan jag har ett litet problem jag fattar bara inte varför formulabrädor finns. Dem är stora som kossor och korta som dvärgar asså vem vill åka på en sån.

    Säger som Bob Dylan en gång sa:
    – “You shouldn’t criticize what you can’t understand!”

  • jat

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 16:43

    @surferhecke 480713 wrote:

    :confused2: asså vem vill åka på en sån.

    Jag tror formula åkarna vill åka på sådana…

  • swe-496

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 17:48

    @JAT 481075 wrote:

    Jag tror formula åkarna vill åka på sådana…

    Du har så rätt så;).. Lätta, snabba, roliga, planar tidigt (4m/s), hårigt när det brallar 15m/s, skön tävlingsform då det så gott som alltid blir race när man åker på tävling.

    Hade kunnat lägga till ett lite elakare inlägg om surferhecke, men jag avstår;)

    Eller näe jag kunde inte hålla mig… Varför finns surferhecke???*LOL*

  • surferhecke

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 19:28

    Okejj skumt planar i 4/ms jag trodde dem var sega som ****

  • marden

    Medlem
    8 juli, 2008 vid 21:51

    @surferhecke 480713 wrote:

    :confused2:
    Man får väll inte mycket fart på dem heller och varför e dom så dyr?
    seeyaa

    finns väl dom som påstår att en formula klår dom flesta (alla?)segelfarkosteren på en kryssläns bana under bra förhållanden typ 6-9m/s?
    o jämnfört me en amerias cup båt måste dom nog ses som ganska billiga eller tillomed nästan gratis:)

  • swe-496

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 03:43

    @surferhecke 481125 wrote:

    Okejj skumt planar i 4/ms jag trodde dem var sega som ****

    Nope. De är kvicka som ****;)

  • mahi

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 11:01
    surferhecke;480713 wrote:
    :confused2: Hejsan jag har ett litet problem jag fattar bara inte varför formulabrädor finns. Dem är stora som kossor och korta som dvärgar asså vem vill åka på en sån.
    Man får väll inte mycket fart på dem heller och varför e dom så dyr?
    seeyaa

    Lite argument till att köra formula:

    • Planar tidigare än allt annat.
    • Tar bättre höjd än allt annat.
    • Snabbare än det mesta.
    • Fler dagar på vattnet än allt annat (om man bor i Sverige iaf)¨
    • Slår allt på långdistans?
    • Möjliggör långdistanssegling i skärgården på sommaren (inte bara köra fram och tillbaka i badviken)
  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 11:05

    Vad var det nu nån av er Formulaseglare sa? Typ 7 knop vmg på kryssen? Inte så himla många andra segelbåtar som piskar det.

  • joecool

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 11:32

    De är suveräna för fartåkning. Ända dåliga egenskapen är viss avdrift på kryss.

  • swe-496

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 13:56

    @Rasmus_W 481315 wrote:

    Vad var det nu nån av er Formulaseglare sa? Typ 7 knop vmg på kryssen? Inte så himla många andra segelbåtar som piskar det.

    7 knop?? Jag vet att det går fortare än så. Men det beror på i vilken vind du menar 7 knop iofs;). 4m/s så kan jag tänka mig 7 knop..Kanske lite snabbare än då…

  • ola_p

    Medlem
    9 juli, 2008 vid 14:33

    @SWE 496 481356 wrote:

    7 knop?? Jag vet att det går fortare än så. Men det beror på i vilken vind du menar 7 knop iofs;). 4m/s så kan jag tänka mig 7 knop..Kanske lite snabbare än då…

    7 knop VMG på kryss i 4 m/s? Det innebär alltså att man rör sig med 3.6 m/s i riktningen rakt mot vinden 4 m/s… Det låter ju rätt extremt…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fattar inte mig på formula brädor!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.