Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fattar inte mig på formula brädor!!!!

  • jesper_b

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 09:47

    @andersbq 481686 wrote:

    Så man “bryter” alltså ner brädan i 15 m/s stående i de vanliga sidostropparna och slörar iväg 27-30 knop? Eller är det mer vågsurfing i 80-grader i 20 knop?

    Bryta och bryta. När det brallar på brukar jag ta ut bakfoten och flytta in just när man faller av. Det gäller att passera halvvindsläget fort, sätter bräda fart i halvvind kan det bli väldigt intressant i pungdrag. Gäller som sagt att falla av snabbt ner på djup slör. Ju mer det blåser desto djupare går man. När man sedan väl slörar flyttar jag i bakfoten i stroppen ute på kanten. I extremhård vind eller i extrembökiga vågor kan man köra bakfoten i mitten i en sk chickenstrap. Men det känns ofta lite bändigt och går nog inte lika fort.

    I mer normalvindar står man ute på kanten hela tiden.

    Nu är jag ingen hårdvindsexpert på formula. Richardsson, Emanuelsson, Lökken och Åberg är de som verkligen vet hur formulagrejor hanteras när det drar på.

    /JB

  • kinabalu

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 09:58

    @Jesper_B 481666 wrote:

    Formula är grymmekul, inte enbart på tävlingsbanan utan även att cruisa runt på. Har haft med mig min ett par ggr till Fårö och tokplanat runt mellan de olika sidorna med full spätta i 4-5 m/s. Skönt på sommaren med shortssegling och fulltryck.
    /JB

    Precis det här jag blivit lite sugen på! Att kunna sticka ut en solig sommardag, köra i shortsen och plana i 4-5m/s. Mitt största segel idag är en 6,2:a och en bräda på 100 liter, så antalet seglingsbara dagar är ju rätt begränsade (speciellt på sommaren). Har ingen formula ännu, men det är inte omöjligt att det blir ett kit framöver…

    Som dom flesta har man ju en liten tävlingsdjävul i sig, så jag har även funderat på om det inte körs några race i Stockholmstrakten. Nu pratar jag om helt opretentiösa race (typ fun-race) där man bara kan dyka upp med några år gamla prylar och ha lite kul. (något som faktiskt fanns på den tiden jag tävlade lite i cupen i början av 90-talet.). Vet inte om det är sant, men jag hörde att Södertälje vindsurfingklubb kunde ha över 50 deltagare på sina ”onsdagseglingar”!! Men detta var tillbaka till början av 80-talet på div1/div2 -tiden, där man kunde köra oavsett vindstyrka.

  • danielt

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 10:44

    Ja kryssa fram på Formulabrädan i 5-6 m/s i skärgården en solig sommardag är svårslaget. Blåser det under 10 m/s tycker jag inte det finns något som slår Formula vare sig man vill kappsegla, långfärdssegla eller bara freerida fram och tillbaks. Är det å andra sidan en bit över 10 m/s har jag stora problem med att få något flyt på slören, men dom som har riktigt bra teknik, styrka och tyngd fixar det oxå. Själv tycker jag det är roligare med slalom eller vågbräda i dom vindarna.

    När det gäller kryssfarten brukar min GPS visa mellan 13 och 17 knop. Vilken vinkel jag har mot vinden har jag ingen aning om. Så fort man planar (4 m/s)blir farten ca 13 knop på kryssen, men man går ju inte lika högt som när det blåser några sekundmeter mer…

    Köp en Formula, du kommer öka din tid på vattnet rejält!!

    /Daniel

    S-245

  • rasmus_w

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 11:47

    @celtic 481695 wrote:

    Formulan går fort på slören men de är väll lite fel att säga att man kör slör utan problem. Lätt att få kast fall bör ha en chicken strapp. Funkar bäst kryss o halvind. Inge kul att gippa med.

    Glöm inte att formulan har tokbred tail, det gör att man har grym hävarm på fenan och kan därför kontrollera stora fenor även i riktigt mycket vind. Givetvis finns det gränser och jag har aldrig seglat en riktig formula men att bara titta på brädorna räcker för att ge mig den magkänslan.

  • andreas-t

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 12:02

    Kan inte annat än stämma in i hyllningskören. Formula passar perfekt i vindfattiga skärgårdsvatten även till friåkning. En fördel med den grymma höjdtagningen är att surfandet blir lite mer två-dimensionellt, inte bara fram och tillbaka, mer eller mindre längs en linje, som det blir annars. Det går att dra iväg på en djup slör utan att behöva bekymra sig över hur man ska lyckas ta sig tillbaka igen.

    Jag har bara ett segel till formulan och när det blåser lite mer blir därför formulan lite svårhanterlig för mig som är lättviktare (68 kg), så byter jag till 99 l bräda och 6.2 kvm segel.

    Eftersom jag mest surfar kring Sthlm, så blir det ändå 90% av gångerna på formulan, för jag gillar att plana, och det kan man göra nästan varje dag under normala sommar-eftermiddagar, då det brukar komma en vindtopp vid 15-tiden.

  • andreas-t

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 12:10

    @celtic 481695 wrote:

    Formulan går fort på slören men de är väll lite fel att säga att man kör slör utan problem.

    Det kanske beror lite på vad man har för bräda. Har kört en *board 155:a under flera år och den var rätt spännande att köra på slörarna. Den ville gärna suga fast lite i ikappåkta vågor ibland, vilket gav många woaa-aaa-upplevelser, som kunde ha slutat med kastfall. Har nu en 159, och den är jättesnäll på slören. Bara att tuta och köra.

    celtic wrote:
    Funkar bäst kryss o halvind.

    Jag tycker att halvvind är tungt. Undviker helst halvvind om det inte är väldigt lätt vind.

  • filipl

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 19:01

    @Andreas T 481798 wrote:

    Det kanske beror lite på vad man har för bräda. Har kört en *board 155:a under flera år och den var rätt spännande att köra på slörarna. Den ville gärna suga fast lite i ikappåkta vågor ibland, vilket gav många woaa-aaa-upplevelser, som kunde ha slutat med kastfall. Har nu en 159, och den är jättesnäll på slören. Bara att tuta och köra.

    Jag tycker att halvvind är tungt. Undviker helst halvvind om det inte är väldigt lätt vind.

    Jag funderar också på att skaffa mig en formula, men vill kunna segla halvvind bekvämt. Var någonstans (m/s) går gränsen för när halvvind inte längre är kul? (väger 78 kg och kommer köra med segel runt 10 kvm).

    Filip

  • lajvarn

    Medlem
    11 juli, 2008 vid 22:29

    @Nachoman 480996 wrote:

    Säger som Bob Dylan en gång sa:
    – “You shouldn’t criticize what you can’t understand!”

    Inte så lätt för dylan att förstå sig på vindsurfing när han sjunger såhär:
    – “Yeeez, I can’t find my knees”

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juli, 2008 vid 23:08

    @filipl 481892 wrote:

    Jag funderar också på att skaffa mig en formula, men vill kunna segla halvvind bekvämt. Var någonstans (m/s) går gränsen för när halvvind inte längre är kul? (väger 78 kg och kommer köra med segel runt 10 kvm).

    Filip

    Jag skulle gissa att halvvind kan bli kul om man bara går ner nån decimeter i fenlängd.

  • jesper_b

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 08:29

    Att inte skaffa en formula för att man vill segla halvvind är feltänkt. Självklart funkar formula i halvvind. OM det blåser skjortan för segelstorleken så kan dock det vara lite skakigt med halvvind. Går man ner i segelstorlek och eller fenstorlek då funkar det kalas igen. I lätta och normalvindar går formulan hur fint som helst på halvvind. /JB

  • rasmus_w

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:32

    Sen kan man ju vända på frågan: Varför är det så viktigt med halvvind?

  • tiki

    Medlem
    13 juli, 2008 vid 20:47

    @Jesper_B 481666 wrote:

    …………

    Skit att jag inte hunnit blöta ner mina formulaprylar på över ett år.

    /JB

    Måste få provocera lite eftersom alla alltid hackar på mig att jag inte kör Formula….. Är det verkligen så kul när man inte kört på över ett år? Jag skulle bli nojig om jag tyckte något var jättekul men inte fått utöva det på så länge.

    Är det ingen som upptäckt DH-cykling när det är lättvind? Roligt och intensivt precis som vågsegling. Man måste ha fokus hela tiden på det man gör.

  • surferhecke

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 15:46

    men asså kan man segla med ett 4 kvm segel

  • canoya

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 03:40

    @surferhecke 483834 wrote:

    men asså kan man segla med ett 4 kvm segel

    Kan och kan… det är klart att man kan sätta en nybörjare med litet segel på en formula om man vill (funkar bättre för totala nybörjare än en 100-liters-bräda), men om det blåser så att ett 4 kvm segel är lagom då ska man inte ta fram formulan!

    @filipl 481892 wrote:

    Jag funderar också på att skaffa mig en formula, men vill kunna segla halvvind bekvämt. Var någonstans (m/s) går gränsen för när halvvind inte längre är kul? (väger 78 kg och kommer köra med segel runt 10 kvm).

    Halvvind brukar jag segla när det är lite lättare vind, så fort det är tillräckligt för kryss så brukar jag blanda kryss och slör så att jag kör som en stor åtta om jag inte känner för att flytta mig uppåt i vind utan vill nöta gippar.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fattar inte mig på formula brädor!!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.