• Fel teknik?

    Publicerad av fredrikh på 7 januari, 2012 vid 10:57

    Tjoho allihopa och gott nytt år !

    Är nybörjare på vindsurfing. Har kanske vindsurfat ca 15 ggr so far..

    Var på Fuerteventura och testade vindsurfa lite. Var helt annat än att surfa här hemma måste jag säga. Hur som helst, mitt problem var att när jag väl började få brädan att plana så ryckte seglet upp mig på tårna och jag kastades tillslut över som en liten vante…
    Testa att flytta bommen, linan som selet hänger i osv. Gick inge vidare.
    Tänkte om någon med lite erfarenhet kunde ge någon synpunkt på vad de kan va. Tänkte jag skulle bli riktigt duktig nästa säsong så man får mer tid på brädan än i vattnet.

    Använde btw 130 l bräda med 5.4 segel på Fuerte om jag inte minns fel. Blåste väl runt 8-10 s/m.

    Tack på förhand

    MVH
    Fredrik

    sailortrash svarade 12 år, 4 månader sedan 12 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • mahi

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 11:12

    Låter som ett klassiskt kastfall.
    Förutom rent seglingtekniska aspekter kan du trimma utrustningen enligt nedan.
    Höj bommen lite och dra mer i nerhal.

  • fredrikh

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 11:21

    Aha…

    Hehe jag som sänkte bommen, låter logiskt nu när du säger det. 😛
    Gjorde jäkligt ont måste jag säga, aldrig surfat i så “bra” väder så är inte så van än. Blir till att lära sig vatten starta m.m. i sommar, tack för tipset !

  • pedersen

    Medlem
    7 januari, 2012 vid 23:52

    Mer nedhal, precis som Mahi säger.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 09:52

    I det fall det inte skulle vara en fråga om riggningsteknik – Köp Guy Cribbs Intuition Gybing & Core skills där Du hittar en mängd tips för ringa penning. “Drop your guts” och “Missing link” kanske fungerar…

  • mahi

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 15:39

    Guy Cribb är tvivellöst ett äss, dock tycker jag att han ibland är motsägelsefull.

    Behöver inte handla, gå in guycribb.com och kolla technique/magazine articles.

  • dilbert

    Medlem
    8 januari, 2012 vid 20:50

    Dum fråga kanske, men hade du kommit i fotstropparna?
    De brukar rädda en!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 11:01

    Mahi – Vitsen med att handla är annars att man får se hela filmerna och inte bara delar. DvD:n är lång. Annars kan man ju snåla men i det fall man är osäker på vissa moment inom windsurfingen så är skivan mycket instruktiv. Repetitionerna gör att momenten nöts in i hjärnan.

  • fredrikh

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 18:46

    Nej, jag har inte kommit i fotstropparna, jobbar på den biten, lyckas alltid få brädan ur balans på nått jävla vänster, fast har dock inte fått chansen att testa allt för många gånger heller 😛

  • bicless

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 20:50

    Du behöver nog tid på vattnet, börja med att försöka komma i en stropp, sen den andra. Sele kanske du redan testat. I takt med att du nöter på kommer det bli färre och färre kastfall och sen får du det inte längre.

    När du börjar köra stroppar/sele får du en riktig kick så man blir grymt sugen på att testa mer grejer.

  • fredrikh

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 21:03

    Okej, om jag fattat det rätt så kan man inte komma i stropparna om man inte har börjat plana ? eller har jag fått det helt fel ? 😛
    Fick en j’vla kick när brädan började skena ovanpå vattenytan. Magisk känsla, vill ha mer av den i sommar. Bor dock i Västerås och har för liten bil så måste komma på en lösning så man snabbt kan komma ut på vattnet 🙂

  • mahi

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 00:38

    Flytta från västerås då?

  • fredrikh

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 06:39

    Nja, studerar här så är inte riktigt en möjlighet, har hört dock att det finns någon slags seglings klubb som kan förvara utrustning åt en för en liten summa. Skulle ev. gå att göra nått sånt 🙂

  • erolwi

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 08:22

    Hej. Det finns en aktiv surfklubb här i Västerås. JkV.se . Där kan du förvara grejerna för en billig peng och gå kurs hos våra sköna iinstruktörerna. Sen brukar de köra nybörjar surf en gång i veckan med ledare.

    Mindre vind i Västerås än vid kusten men det är bara att skaffa lite större segel

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • erolwi

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 08:28

    PM mig så kan du gå låna Beginner to Winner dvd att kolla på i vinter. Det var så jag lärde mig surfa:-)

    Sent from my ST17i using Tapatalk

  • sailortrash

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 09:28

    hej du!

    det var inte länge sen jag själv knäckte koden till stabil vindsurfing. och ditt kastfall låter precis som det är i början när det brallar i…man har inte hittat hur man ska parera byar och hård vind.

    hyrde du grejer tror jag knappast du behöver bekymra dig för hur det har riggats. annars kan du ju ta till dig “mer nedhal” även om det är det mest urvattnade begreppet på surfzone…

    det som egentligen sker när du surfar är att du lägger all vikt på bakfoten.trycket från bakfoten måste lägas på brädans centerlinje, annars börjar brädan svänga upp mot vinden och ställa sig på häcken. vinden pareras med kroppens tyngd, inte med armmuskler….klassikern är att man hamnar på tårna och försöker dra tillbaka seglet med armmuskler vilket inte levererar. nästa gång prova att låta seglet dra ut armarna fullt, och när det börjar bli tryck så behåller du armarna raka och lutar dig ut och låter seglet “sitta kvar” i händerna…parera med benen som inte ska vara spikraka. gör du rätt kommer accet. står du för långt bak kommer du inte plana, då börjar brädan gräva. står du rätt (bakfoten mellan främre stropparna) så planar du. sen kommer du ha noll koll i överljusfart tills du lär dig stoppa i åtminstone framfoten is stroppen. och stropparna kommer du inte i förrän du planar. bakfoten kräver fullplaning, framfoten kan man stoppa i även om du precis börjat plana, men då måste du fortfarande lägga kroppsvikten på bakfoten.

    jag brukar inte kroka i innan båda fötterna är på plats. fast det började först med sen jag började segla formula. på mindre segel är det lätt att kroka i redan innan man börjar plana, bara man har fötterna på rätt plats så brädan inte gräver.

    beginner to winner är en bra rulle som visar hur det går till. där blir det också uppenbart att det är samma grundkoncept som gäller hela vägen från nybörjare till amatörracer…bakfoten på rätt ställe och raka armar. utan rätt grund är det dfessutom mkt svårt att ta höjd.

    go get’em champ

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.