• fnassel

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 10:34

    Jag växte upp och lärde mig i Västerås! Fram till jag tog körkort cyklade jag från innerstan till Norra Björnö eller Enhagen eller var det nu blåste. Hemmagjord släpkärra funkade fint. Idag finns det färdiga att köpa tror jag.

    Personligen vill jag rekommendera Norra björnön på Väst då det alltid blåser mer där än inne vid Framnäs och JKV.

    Angående Kastfallet så är det bara att nöta. Jobba med benen och seglet så blir de som sagt färre och färre, men glöm inte känslan, för det är den du skall ha när du börjar snurra på framåtlooparna! 😉

  • dr-masse

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 13:39

    Västerås kommer att funka fint om du har lite flyt med vindarna. Finns folk som lärt sig och blivit riktigt bra på betydligt sämre ställen än Mälaren. Komplettera med fler resor så kommer det bli hurbrasomhelst.

    Fokusera på tekniken. Visst, det hjälper (en hel del) med rätt riggade grejor men det är en teknikfråga. Usel teknik och felfritt riggat = kastfall. Rätt teknik, uselt riggat = inga kastfall.

    Så länge seglet inte är helt bedrövligt riggat, vilket det knappast lär ha varit på Fuertes uthyrning (som tidigare nämnts), så blir det inga kastfall om man har rätt teknik. Träna olika moment lite extra (kroka i, kroka ur selen) och hitta rätt balans för dig och prylarna så kommer det att gå fint. Fråga gärna lite duktigare surfare i Västerås så kommer du helt säkert att få många bra tips. I stort alla vindsurfare är jädrans hjälpsamma och bidrar mer än gärna till de nybörjare som trotsallt hittar och fångas av den här fantastiska sporten.

    Och som sagt – ett kastfall i luften är din första framåt!

  • fredrikh

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 16:10

    Härlig respons !

    Ska testa tipsen när vädret tillåter. Ska även checka jvk med förvaringen, vore guld…
    Finns det något plats där västeråsare snackar om vart de ska surfa och sånt, så man kan träna med någon, mycket roligare då. Har även kört lite i skärgården vilket är rätt nice men dem j*vla färjorna är livsfarliga 😛 inklusive alla båtar…. någon som annars surfar nära Husarö ?

    Tack för alla tips, skitkul !

  • bicless

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 21:04

    Västeråssurfarna finns på facebook och brukar vara rätt aktiva där. Nu är det mycket snack om issurf men till våren kommer den vanliga vindsurfen ta fart

    Sök på Windsurfing Västerås på fejjan så hittar du gruppen.

    Bicless

  • ubaten

    Medlem
    10 januari, 2012 vid 21:18

    kan vara jag som är kärringen mot vinden men jag har en lägre bom när det blåser mycket och högre typ hak höjd när det blåser lätt vind . men som sagt någon måste gå mot vinden också:)

  • sailortrash

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 08:31
    ubåten;679298 wrote:
    kan vara jag som är kärringen mot vinden men jag har en lägre bom när det blåser mycket och högre typ hak höjd när det blåser lätt vind . men som sagt någon måste gå mot vinden också:)

    sänka bommen är ju annars en klassiker för att få lite bättre kontroll i hård vind. man får ju ändå tryck fram på brädan så den planar ju lätt ändå.

  • emilvikingstrand

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 11:27

    min personliga reflektion kring din frågeställning är:
    Fel teknik? = ja
    Felriggat? = kanske, men det är inte det som är problemet när det gäller kastfallen.

    Dagens vsurfbrädor är gjorda för att du ska stå planande i stropparna. Seglar man runt i full planing utan att stå i stropparna så är det lätt att det blir kastfall.

    så fall av och gå i stropparna.

  • sailortrash

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 13:00
    emilvikingstrand;679412 wrote:
    så fall av och gå i stropparna.

    bra tipps till en nybörjare…not…

  • emilvikingstrand

    Medlem
    12 januari, 2012 vid 17:53

    jaså det tycker du inte, hur föreslår du att man ska göra för att plana och få fötterna i stropparna?

  • sailortrash

    Medlem
    13 januari, 2012 vid 09:01
    emilvikingstrand;679445 wrote:
    jaså det tycker du inte, hur föreslår du att man ska göra för att plana och få fötterna i stropparna?

    läs ovan inlägg

    eftersom jag minns uppförsbacken till “fall av och kliv i stropparna” så tyckte jag bara det fattades några ledtrådar bara..

    chilla…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.