Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fen tips lättvind

  • Fen tips lättvind

    Publicerad av lill-persson på 15 augusti, 2020 vid 13:15

    Hallåj!
    Har funderat mer och mer att börja utnyttja grejerna när de blåser lite mindre

    Min utrustning idag
    RRD firemove 110l från 2019 tuttlebox
    Denna använder jag för det mesta i dagsläge oavset vind.

    Men jag har en äldre RRD evolution 360 på 140 eller 150L mins inte riktigt 😃
    Från 2007 powerbox
    Som jag blivit lite sugen på att prova använda dom dagarna när de blåser mindre.

    Tror Firemoven ligger kanske på gränsen med så stort segel.

    Har idag Sailloft curve 6.2 och ett mindre som jag är super nöjd med

    Och hade tänkt att forsätta i Sailloft andan,
    Med ett traction 8.5 eller större?
    då folk värkar grymt nöjda med dessa segel.
    Sedan gillar jag Surspots upplägg att man kan kommentera produkter, då man kan bilda sig en uppfattning.
    jag tänker införskaffa seglet där ifrån så tänkte jag passa på att skaffa fena från samma ställe.

    Min vikt 80kg.
    Vad skulle ni rekommendera för längd och typ av fena, man vill väll ha en med mycket lyft antar jag?
    och vad tror ni man kan förvänta sig för vindstyrka med dessa grejer tror ni?

    Man vill ju åt planingen så mycket de går 😃

    Sen ska jag också säga de att jag seglar 95% av gångerna på insjöar i Gävleborgs området, så man är inte bortskämd med fina vindar direkt 😊

    Hade gött.

    Så ska jag säga de att Foil finns inte på kartan i dagsläget 😂😉 men kanske vid nästa brädköp 🤔

    Aja
    Surfa lungt.

    rillestark svarade 3 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • rillestark

    Medlem
    15 augusti, 2020 vid 20:32

    Hej!

    Jag seglar också normalt sett på insjöar i Gävleborg. Väger strax över 80. Jag använder för det mesta ett Loftsails Oxygen 8,5. Till lillbrädan som är på 125 lite använder jag en fena på 43cm. På min Kona One så använder jag en fena på 49 cm i lättare vindar å byter ner till 43 om det börjar bli lite stort.
    Jag har prövat mycke fenor genom åren, men har fastnat för Select i denna modell:
    https://www.surfspot.se/select-power-edge-freerace-freeride.html
    De är väldigt trevliga, lättkontrollerade å lättsvängda jämfört med de rakare modeller jag prövat. Dock så blir det lite mera lyft från en rak, men det kan bli tufft i vindbyarna, har jag märkt.

    Nu har jag int seglat i år tyvärr eftersom jag är hjärntrött å har en balansstörning. Så det får bli nya tag nästa år! 🙂

    Frid!

    Attachment Image
  • lill-persson

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 09:19

    Tack Rille för att du delar med dig, ska ta mig en titt på den där.
    Tycker de är så svårt de här med fenor vad vilken typ av fena och storlekar beroende på förhållandet, sen kan ja väll förstå vilken kategori, men som en annan så blir de ju freeride/race bränna på 😃

    Har du koll på ungefärligt vindstyrka när du kör konan och 49 cm?

    Åfasen tråkigt att höra, du får ladda batterierna lungt takt, så hoppas ja att vi stöter ihop nästa säsong

  • billie

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 10:34

    Min surfkamrat har samma upplägg . Firemove 110 . 8.5 segel men han har en 47 cm. rak fena.
    Det fungerar väldigt bra även i hårdare vindar.

  • rillestark

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 11:01

    Tack Rille för att du delar med dig, ska ta mig en titt på den där.

    Tycker de är så svårt de här med fenor vad vilken typ av fena och storlekar beroende på förhållandet, sen kan ja väll förstå vilken kategori, men som en annan så blir de ju freeride/race bränna på.

    Har du koll på ungefärligt vindstyrka när du kör konan och 49 cm?

    Åfasen tråkigt att höra, du får ladda batterierna lungt takt, så hoppas ja att vi stöter ihop nästa säsong

    Jag brukar ge mig ut på vattnet när prognosen säger minst 5 m/s i medel, gärna 6 m/s. Har inte använt vindmätaren på länge så vet inte den faktiska vinden.
    Härikring, Bollnäs/Ovanåker, kan det vara väldigt byigt. Plötsligt kan vattnet bli vitpiskat å då vill man komma in kontrollerat eller ligga kvar på det stora om man inte ids byta. Jag har då upptäckt att tunna fenor, med lite svep, är lättare för mig att kontrollera när man är toköverriggad, Kanske fenan flexar lite, eller nått.

    Lite förenklat så styrs maxstorleken på fenan av brädans bredd 30 cm från aktern (1 fot). Det måttet plus några centimeter har varit max vad jag klarat av att hålla kontroll på med mina vader, för egen del.

    Det går också göra ganska mycket med bom och mastfot. För att plana tidigt och få bra med lyft så är lite högre bom och mastfoten lite längre bak något som kan hjälpa. Även att lära sig hur man “pumpar” med riggen är ett bra verktyg att ha. Jag har också ställbart uthal på min 8,5, vilket är en stor hjälp i byiga vindar.

    frid!

    En bild där jag är bra överriggad med 6,4. Men det är bara roligt när man har bra kondition, annars är det bra jobbigt! 🙂
    Om jag minns rätt så gick jag in å bytte från 43 cm fena till 38 å sedan körde jag på ett bra tag till! 🙂

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  rillestark.
    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  rillestark.
  • lill-persson

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 11:03

    Tack Bille.
    Kul att höra att de funkar på firemoven 👍🏻
    Då ska jag ta att kolla lite vad som lockar mig, men en längre fena blir det absolut, tror min längsta är på 38cm i dagsläget.

    Så är ju frågan om ja ska skaffa till firemoven eller den andra 😃, tyvärr inte samma fen box.
    Ska ta en funderare på de.

  • rickard_nr1

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 12:05

    Spontant ska du nog sikta på en annan lättvindsbräda än evon. Den är nog lika tungkörd som lättvindsbräda som om du hade kört med din 110l. Firemoven är ju rätt bred men ett stort segel väger kanske så mycket att du ändå kan behöva mer volym. Oavsett så kan du utan problem köra ett 8.5kvm segel på din firemove så börja där och behöver du mer lättvindskörning än så kan du skaffa en för ändamålet lämplig bräda och kränga evon. En bra fena är ett måste med såklart.

    Min lättvindssetup är:
    Tabou thunder 130l med 44cm slalomfena
    North stype 8.4

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  rickard_nr1.
  • rillestark

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 12:17

    Jo, håller med. Satsa på 43-45 fena på din 110 liters. 49 cm blir för stort.

    Frid!

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 18:48

    Varför är foil inte på kartan? Strunt i segel och fena, köp rrds allroundfoil så kan du träna plangippar i 4-7 m/s. Med en firemove med tuttlebox från 2019 är den antagligen foil ready, så ingen ny bräda behövs

    Ingen lättvindssetup inom vanlig vindsurf kommer ens i närheten

    Kan du plana kan du foila, med en mast kring 70-75 cm och en stor långsam foil är det inte heller läskigt och det blir inte så farliga krascher (när de blir)

    Stora segel och fenor är gårdagen, tro mig jag var vart på 11 m2 segel och formula och vänt…

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  sailortrash.
  • lill-persson

    Medlem
    16 augusti, 2020 vid 21:07

    Grymt tips där från aktern Rille och den pump tekniken är verkligen något jag bör börja öva på .. Då är vi ju inom samma område, jag håller mesta dels till i Arbrå och galven.. tror kanske vi stött på varandra nå gång i kyrksjön om jag inte minns helt fel? 🤔

    Rikard, när du säger mer lättvinds bräda tänker du då mer åt tex Fanatic Falcon, sån typ av bräda?
    Eller större freeride bara?
    Har nämligen kikat lite åt Falcon hållet, tanken var att kränga evon sedan har jag även en jp funster på 180l som aldrig används längre.

    Men hade i tanken att evon kanske var bättre än firemoven så de var värt att testa en fena och segel.
    Men de kanske är som du säger, att jag lika gärna kan köra med firemoven så länge.

    Sailor, tack för din input, och erfarenhet.
    Vad de gäller firemoven så 110l vad jag förstått är inte foil ready tyvärr men 120l och 135l är redo för Foil.
    Just i dags läget har jag inte riktigt fastnat för foil än, gillar smatter från brädan 😃ska också tillägga att jag aldrig sett det live heller tyvärr (här är man oftast själv ute eller 2-3 st händer i bland ingen vad jag vet kör foil här )
    men jag håller med dig man kan nog absolut vara ute i betydligt lägre vindar och lite ballt ser det ju ut 😃🤔
    vem vet de kanske slutar där innan de är färdigt.

    Men jag tackar så mycket för din info, som verkar provat och vill få ut så mycket som möjligt av din surf, de gillar jag 👍🏻

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2020 vid 08:22

    Smatter mot brädan är nice, tyvärr är det sällan det händer där jag bor. Och då mkt guppa mellan smattret. Så att testa foil var givet

    Och ärligt, det är inget mindre än en revolution för de som dras med svaga byiga vindar 90% av tiden.

    Jag har kört två säsonger på en np glide surf (large vinge i år, small förra året), med powerboxinfästning på en vanlig fanatic gecko 120 l. Det enda kravet är att du ska kunna dra rigg på brädan. Helst (har jag insett) ska man nog välja foil och bräda från samma märke. Därför RRD för dig. Fenboxarna är inget problem om man har en stödplatta på foilens mast, vilket många tillverkare har. Jag har inte sett några tecken på stress kring fenboxen, som ändå är den minst lämpliga för foil, så jag skulle inte va orolig

    Det tog mig 1 säsong att justera tekniken och hitta känslan för foil, men nu är det precis som jag skriver. Har jag 7 i byarna kan jag öva plangippar med en 6.5/7.1. Foilen stannar inte i gippen väl flygande. Man kan plana i timmar i sträck i vindar man annars skulle fått plana/guppa om vartannat. Man kryssar som en segelbåt, och även off shore vind känns helt ok

    Vindsurf i lättvind (mindre än 7/8 m/s) har jag garanterar lämnat bakom mig vid det här laget

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  sailortrash.
    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  sailortrash.
  • rickard_nr1

    Medlem
    17 augusti, 2020 vid 19:25

    Ja en lättare slalombräda med rätt form för tidig planing.även en del freeridebrädor har liknande egenskaper men evon har nog mer egenskaper för att vara stabil träningsbräda🤙. Fena som någon nämner runt 40-43cm låter bra.

    Rikard, när du säger mer lättvinds bräda tänker du då mer åt tex Fanatic Falcon, sån typ av bräda?

    Eller större freeride bara?

    Har nämligen kikat lite åt Falcon hållet, tanken var att kränga evon sedan har jag även en jp funster på 180l som aldrig används längre.

    Men hade i tanken att evon kanske var bättre än firemoven så de var värt att testa en fena och segel.

    Men de kanske är som du säger, att jag lika gärna kan köra med firemoven så länge.

  • big_jeppe

    Medlem
    22 augusti, 2020 vid 12:03

    Jag har ingen koll på de märken och modeller du nämner. Det var flera år sedan jag kollade på nya brädor och segel. Då hade brädorna ofta en rekommenderad range av segelstorlekar t.ex 5.0-7.5 eller liknande. Den fenan som ingår vid brädköp är ofta rätt för ett segel som ligger i mitten av det spannet. Går du en segelstorlek upp från det mittenseglet skulle jag lägga på några centimeter på fenan. För en bräda på runt 100-110 liter skulle jag välja en fena som plussar på kanske 3-4 centimeter från orginalfenan. För en större freeridebräda (140-150) liter skulle jag plussa på mer, kanske 5-6 cm för en större segelstorlek. När jag går upp i segelstorlek så har jag också större storleksskillnad, så för ett litet segel kan 0,7-1m2 vara ett relevant storlekssteg, men för segel över 7 m2 tycker jag man kan gå i större steg, typ 1,5-2.0 m2. Jag hoppas att det var begripligt.

  • rillestark

    Medlem
    22 augusti, 2020 vid 15:00

    Vilket vatten som det seglas i spelar också roll.

    I saltvatten funkar en mindre fena till lite större segel. I bräckt vatten får man plussa på några centimeter och i sötvatten ytterligare några cm för att få samma effekt, enligt min erfarenhet.

    Är vinden byig får man också lägga till några cm för att kunna får tillräcklig acceleration för att hinna upp i planing och för att kunna ligga kvar i plan lite längre mellan byarna. Då får man acceptera att fenan är i största laget så då är det praktiskt om den har bra egenskaper då det brallar i å grejorna blir stora. 🙂

    Frid!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fen tips lättvind

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.