Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena till vågbräda och 4.0-segel?

  • Fena till vågbräda och 4.0-segel?

    Publicerad av hakuna på 8 september, 2011 vid 07:17

    Var ute i 18 m/s i Fiskebäck igår med 4.0 och vågbrädan. Märkte att jag skulle helt klart behöva en annan fena, vad kan funka med classic box?

    Niclas

    hakuna svarade 12 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • tobhed

    Medlem
    8 september, 2011 vid 08:32

    känns spontant som fel forum?

  • hakuna

    Medlem
    8 september, 2011 vid 08:37

    Mnjae, jag vill köra fort på plattvatten med de smågrejorna jag har till +18m/s!

  • hakuna

    Medlem
    8 september, 2011 vid 08:57
  • glader

    Medlem
    8 september, 2011 vid 14:16

    Svår fråga. Några tankar:

    1) Om du siktar på att hitta fena i svensk butik till rimlig peng är det nog bara att börja ringa runt. Du kommer inte att få många napp.
    2) Tror inte det finns många speedare här som kan säga mycket om vad som passar en vågbräda. De flesta kommer nog att rekommendera sin egen älskling till slalombrädan och sedan hoppas att den finns i classic box. Det är det nog dock inte många som gör och har du höga ambitioner med fenan kan du nog få räkna med att fixa fenhuvudet själv. Det lyckliga är väl classic är det lättaste att fixa. Skall jag konkret rekommendera en fena skulle jag säga Tectonics Falcon i storlek 23-26cm. Jag körde själv 27cm i Fiskebäck igår med 5.0. Du kan ju skriva till Tectonics och fråga. De kanske fixar det.
    3) Frågan är hur mycket krut det är värt att lägga på detta. När det är som igår är det inte lätt att speeda. Det var 5 rutinerade speedare på plats igår och få repor över 30 knop. Tror att det är väldigt svårt att få mycket högre fart en dag som igår än du kan få en mer måttlig dag med ditt Nash 6.5 (det var väl du som köpte det av mig?). Nästa gång det är en liknande prognos skall jag också ta med vågis och vara beredd på att lägga GPSen på land och bara gå ut och hoppa och ha kul i skvalpet. Det är nog bästa användningen av så mycket vind i Fiskebäck (tills någon hittar ett riktigt speedställe för ultra-hårdvind i Gbg-trakten).

  • hakuna

    Medlem
    8 september, 2011 vid 15:44

    glader: Precis, Naish 6.5 var något stort igår, och eftersom jag inte hann åka ner till vågorna så var det att göra det bästa av situationen att köra 4.0 och vågis.
    Jag hade väl inte tänkt lägga många hundringar på fenan och har inga jätteambitioner på den dagen om året detta förhållande uppstår… Bara lite bättre!
    Ska kolla runt lite till, det här var bara första tanken efter gårdagen. 🙂

  • hdtv

    Medlem
    9 september, 2011 vid 04:38
    hakuna;668986 wrote:
    Var ute i 18 m/s i Fiskebäck igår med 4.0 och vågbrädan. Märkte att jag skulle helt klart behöva en annan fena, vad kan funka med classic box?

    Niclas

    Här hittar du MUFs Weed i storlekarna 20 och 22 och sedan har jag en använd 24:a. De är weed, vet inte hur det är med sjögräs i Fiskebäck, dock. 24:an har jag använt med en vågis och det har fungerat bra.

    MUF weed vann också tyska Surfs test av weedfenor samt utsågs till referensfena för inte så länge sedan.

    http://www.activesport.se/slalom-speed/maui-ultra-fins/sjogras/weed-p-94.html

  • hakuna

    Medlem
    9 september, 2011 vid 07:34

    Sjögräset var som bortblåst i Fiskebäck, brukar inte vara problem med det där.
    Tack för tipset dock!

    Niclas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fena till vågbräda och 4.0-segel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.