Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing fenfråga – Tectonics, Select, Maui Fin Company?

  • fenfråga – Tectonics, Select, Maui Fin Company?

    Publicerad av filipl på 21 juli, 2009 vid 20:14

    Jag har tidigare seglat på Fanatic Hawk brädor och har haft två Tectonics-fenor, Falcon F1 34 och 30 cm. Jag gillar dessa fenor skarpt, de ger grepp, kontroll, och fart, det känns knappast som att man har en fena under brädan.

    Jag köpte nyligen två Fanatic Ray brädor, 140 och 110. Till Ray 110 köpte jag en Select Devil Slam, 33 cm och en 29 cm. Jag valde medvetet dessa därför att de är mycket lika Falcon F1 fenorna i outlinen. Även profilen (framifrån) ser lik ut, men Tectonics fenan, som är i G 10, har en slätare (mer slipad) yta, och lite vassare bakkant.

    Det märkliga är att även om fenorna ser så lika ut var min känsla när jag körde med Select 33 cm fenan och Ray 110 att det kändes som att Selectfenan “bromsade” brädan mer än Tectonics fenorna, inte samma “fria”, härliga känsla som med Falcon F1 fenorna. (Falcon F1 fenorna är i powerbox, så jag kan inte prova de olika fenorna på samma bräda).

    Är det inbillning eller kan det vara på det sätt som jag upplever fenorna? Jag har för mig att jag läst på konfen att man bör slipa Select-fenorna, skulle det göra någon skillnad?

    Jag skulle egentligen vilja ha fenor till Ray-brädorna som är så lika Falcon F1 fenorna som möjligt. Någon som kan jämföra Maui Fin Companys slalomfenor och säga hur dessa är jämfört med Falcon F1 fenorna och Selectfenorna?

    Någon som har Tectonics-fenor till salu? PM:a gärna i så fall!

    Filip

    safesurfer svarade 14 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 21:00

    Det är ju olika brädor, då är det svårt att jämföra!
    33cm känns lite litet till ray 110!
    Fick du inte Choco fins till brädorna?

    Select fenorna är säkert styvare än tectonics, då känns de rätt annorlunda

    Gjut om dina tectonics till tuttlebox, Eller sälj dom snorbilligt till mig så gjuter jag om dom.

  • filipl

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 22:56
    Kapten K;560630 wrote:
    Det är ju olika brädor, då är det svårt att jämföra!
    33cm känns lite litet till ray 110!
    Fick du inte Choco fins till brädorna?

    Select fenorna är säkert styvare än tectonics, då känns de rätt annorlunda

    Gjut om dina tectonics till tuttlebox, Eller sälj dom snorbilligt till mig så gjuter jag om dom.

    Ja, det blir ju svårt att jämföra för mig då, men jag funderade på om det kanske finns någon “finaholic” som sitter inne med svaret.

    Kanske är det som du säger att den extra styvheten hos Selectfenan gör en viss skillnad. Kontrollen blir inte riktigt lika bra. Vad tror ni andra? När det gäller de mindre fenorna (33 och 29 cm) prioriterar jag kontrollen högt. Kanske är Maui Fins bättre om man är ute efter mer kontroll?

    Standardfenan är en Choco-fena på 37 cm, ganska mycket yta. Den kändes bra till brädan med 7.2 segel, men 33 cm fenan kändes också okej storleksmässigt och särskilt med ett mindre segel borde den bli bra.

    Filip

  • safesurfer

    Medlem
    22 juli, 2009 vid 19:23

    Jag är mycket nöjd med min select sl07 37cm till en isonic 101 och 7,3 segel. Select har betydligt tunnare profil än de g10 fenor jag jämfört med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing fenfråga – Tectonics, Select, Maui Fin Company?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.