Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fensläpp…

  • Fensläpp…

    Publicerad av mangs på 8 november, 2005 vid 02:04

    Har precis börjat få till lite hopp på småvågor, inget vidare högt eller så, tycker fortfarande det trasslar en hel del men det känns som det är på rätt väg iaf.

    Men ett av de största problemen jag har för tillfället, som känns rätt skumt, är att typ varannan gång jag försöker mig på ett hopp, så känns det som fenan lossat helt efter landning.

    Första gången jag råkade ut för detta var jag helt övertygad om att fenan inte var kvar, men vid kontroll efter det obligatoriska doppet så satt den där alldeles som vanligt. Resultatet av släppet är att man helt plötsligt inte har nån styrsel i brädan och det känns som man åker fram på tvären. Emellanåt lyckas jag styra upp det hela igen, vet inte riktigt hur jag gör men klarar mig då och då, fast oftast slutar det nog med att jag får bada…

    Så någon som har en aning om vad jag gör för fel? Någon med liknande problem? Har jag för liten fena kanske? Fast jag har inga problem alls med detta förutom när jag försöker mig på att hoppa, så ska man i så fall ha större fena när man gör det? Antar någonstans att jag kanske landar snett, men hur kan fenan bara helt plötsligt tappa greppet? Och någon som har nåt bra tips för att undvika det, och klara av det när det händer?

    rasmus_w svarade 18 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • styret

    Medlem
    8 november, 2005 vid 06:08

    den tappar inte helt pltsligt bara greppet. när du är i luften har den ju inget grepp så när du landar i vattnet måste den skapa ett nytt grepp då blir det lätt så här.
    du kommer lära dej att kontrollera dom här utspinningarna men för att inte få dom är tricket att landa med nosen lite nervind och att inte ha en massa tryck på bakhanden.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2005 vid 07:36

    Precis som styret säger.. försök att rikta nosen ned i vind när du är i luften.. Sen kan du prova och inte ha så stort tryck på fenan när du landar..
    Om du ändå skulle få spinn out.. som fenomenet heter så börja med att rycka brädan, i fotstropparana, åt dig under dig en gång. Det kan göra att fenan får tillbaka sitt grepp.
    Att falla av i kombination med rycket ökar också chanserna att få grepp igen..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2005 vid 08:25

    Samma problem hade jag….rakt bakre ben vid landning var orsaken, böjt ben är lika med mindre tryck på fenan och voila så funkar det perfekt!

  • footloose

    Medlem
    8 november, 2005 vid 11:31

    Tänkbara att du drar upp brädan, åt dig med bakfoten, när du kommer upp i luften. Ett litet lätt lyft med bakfoten hindrar ofta spinouten. smile.gif

  • mangs

    Medlem
    8 november, 2005 vid 12:06

    Ok, tack för alla tipsen. Ska försöka mig på detta. Får nog inte tillräckligt med höjd än för att försöka styra brädan i luften, men det verkar som det handlar om att falla av direkt efter landning då för att undvika det eller?

    Om man släpper trycket på bakhanden, är det samma som att skota ut eller? Tappar man inte en massa fart då? Hjälper det också att försöka lyfta brädan i bakre stroppen efter landningen, eller liksom behålla lyftet efter hoppet, för att få tillbaka greppet eller?

    Skönt att höra att det är andra som haft samma problem iaf, började undra lite vad som pågick nämligen…

  • styret

    Medlem
    8 november, 2005 vid 13:12

    fall av i hoppet mer.
    min drag i bakarmen behöver itne vara samma sak som skota ut. snarare så att man håller i med framhanden och sen bara håller in skotningen med bakarmen.

    men dom andra tipsen här är kasnke vettigare att börja med, böja bakbenet lite är nog lättare.

  • mattap

    Medlem
    8 november, 2005 vid 16:12

    Om det brallar i ganksa bra kan du prova att åka med framfoten spänd uppåt och liksom åka på tailen, typ ploga. Sen när du kommer till en våg så trycker du ifrån med bakfoten och drar upp bakbenet under dig så du faller av.

    Problemet är att du inte kan köra som vanligt med bra tryck på bakfoten och vikten utanför brädan när du hoppar, du ska liksom göra tvärt om i hoppet och lägga vikten över brädan, annars blir det som du beskriver när du landar, dvs att du trycker brädan i sidledd i landning och spin-outen kommer!

  • mangs

    Medlem
    8 november, 2005 vid 17:34

    Ok, så för att klara av en schysst landning ska jag alltså ställa mig upp och få tyngden rakt över brädan, försöka falla av i själva hoppet och försöka lyfta brädan i bakstroppen? Och efter landning om man får fensläpp så faller man av och rycker åt sig brädan? Är det lättare att få lite mer höjd i hoppen om man ändrar tyngdpunkten också eller?

    Förstår nog fortfarande inte riktigt vad som menas med att minska trycket på bakhanden, men är det för att få ner mer tryck genom mastfoten du menar eller?

  • mattap

    Medlem
    8 november, 2005 vid 21:19

    Svar till:


    Förstår nog fortfarande inte riktigt vad som menas med att minska trycket på bakhanden, men är det för att få ner mer tryck genom mastfoten du menar eller?

    [/ QUOTE ]

    Det handlar i princip om att göra en ollie om vi snackar skateboard snack här. Först upp med frambenet och framåt med brädan, sen upp med bakbenet under röven om du förstår vad jag menar. Att hjälpa till genom att dra bommen uppåt är ju åxå bra, men svårt tycker jag. Därför försöker jag skota in och liksom få in vinden under seglet så den hjälper till att lyfta hela härligheten. Viktigt är att i avstampet inte ligga och bränna på som vanligt utan att flytta vikten över brädan samt falla av. se till att hellre ha bakåt vikt än tvärt om, tycker det är lättare att unvika att landa på nosen om man skotar in/ner seglet så man liksom försöker hänga under det!

    (Obs, jag är teoretiker och kan inte själv praktisera det jag skriver, men nån gång har man fått upp fenan ur vattnet tongue.gif)

  • rasmus_w

    Medlem
    8 november, 2005 vid 23:45

    Jag passar på att lägga till min syn på det hela. När man landar ett hopp, ska fenan peka i färdriktningen. Gör den det är det inga problem. Gör den inte det (i allmänhet pekar den för högt i vind) så får man spinout.

    Sen behöver man egentligen inte fundera över så mycket mer.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fensläpp…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.