Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filma i super slowmo? Skulle den här funka?

  • above_the_law

    Medlem
    2 april, 2012 vid 21:11

    Ok, men 720p ger väl knappast så bra kval att det går att visa på storbild och 30 fps verkar otillräckligt för super slowmo även om man har Twixor eller liknande eller?
    Kollar man på Canon 60D vs 7D så verkar de ha samma prestanda för video (se nedan) och som Linus påpekar så kommer ju ingen av dom upp i 1080p:60fps ens i NTSC (som Nils förespråkade):
    • 1920x1080p: 30/24 fps (NTSC), 25/24 fps (PAL)
    • 1280x720p (HD): 60 fps (NTSC), 50 fps (PAL)
    • 640×480 (SD): 60 fps (NTSC), 50 fps (PAL)

    Verkar som om det krävs en separat renodlad videokamera och en DSLR trots allt för att få till det, ha ha! MEN det beror ju HELT på vilka krav man sätter upp och tror sig behöva…
    Linus Sony-förslag verkade ju ha det mesta i o f s för dryga 11000:- men sedan ska man ju ha bra gluggar också för den blir ju inte bättre än sin svagaste länk osv…
    Baah, som vanl så blir det nästan bara mer komplicerat ju mer man vet:wink:

    Tack än en gång för alla som orkat svara!
    /Nicco

    Blizzy;684984 wrote:
    Kör på en Canon 600D. Finns för under 6000 med kitobjektiv. Det är uppföljaren till 550D, största fördelen är vinklingsbar display, vilket är praktiskt när man filmar.
    Då får du 30fps i 1080p, 60fps i 720p. Sedan drar du ner fps’en till hur sakta du vill med program som Twixtor eller liknande. (Exempel Finns de som dragit ner tilll 10’000 fps mha material från en 600D och Twixtor och fortfarande behållt godkänd kvalitet.
    Visst det finns kameror som klarar 120-240 fps native, men den mesta slow-mo’n sköter du på datorn oavsett.

    Ang autofokus vara eller icke vara så finns det två olika läger. Vill du satsa ordentligt på filmandet så kan du skita i AF, då sköter du det manuellt (gärna med en Follow-focus rigg för 15’000 kr hehe). Inbyggd AF för amatörer känns mest som en funktion som du använder på en “semesterfilm”, där det inte spelar någon roll om AF tappar fokus lite fram o tillbaka när den ska ställa in sig.

  • above_the_law

    Medlem
    2 april, 2012 vid 21:32

    Tack för dina mycket utförliga svar:-)!
    Verkar som att det går utmärkt att nöja sig med 720p i 60fps NTSC (50fps PAL) i de fall man vill köra superslowmo mao.
    Följdfråga: Det är alltså inga problem med att filma i NTSC (för att få fler fps och bättre superslowmo) om man ändå ska redigera och visa på dator eller? Hur blir det då om jag bränner en DVD av samma filmfil och sedan vill visa på Europeiskt köpt TV?

    Börjar nog ändå luta åt en Canon 60D, till att börja med i a f…

    G natt:laugh:

    Blizzy;685034 wrote:
    Det är inte många som kör 1080p i 60fps. Inte så konstigt kanske, känns som att filstorleken skulle skena iväg ganska snabbt då…

    När det gäller bildhastighet så är 50 vs 60 fps och 25 vs 30 bara en fråga om PAL eller NTSC. För att vara korrekt enligt svensk standard så är det ju 25 och 50 som gäller, men de flesta väljer ju att köra 30 och 60 för att det ger fler faktiska bilder.
    Men nästan alla kameror som säljs internationellt (läs Canon, Nikon, Sony mfl) klarar ju både och, så det är ju inget att bry sig om egentligen.

    Anledningen till att filma med en DSLR vs videokamera är möjligheten till utbytbara objektiv, optisk kvalitet i förhållande till pris samt att man ju får en grym fotokamera “på köpet”. Visst, det finns ett fåtal videokameror som har utbytbara objektiv men de håller inte samma kvalitet per pris.

    För att återgå till frågan:

    “Filma och fota surf” – DSLR (exempelvis 600D)
    “Någorlunda hög upplösning/resultat” – DSLR
    “möjlighet till auto/follow-focus” – skippa autofokus och satsa på en billig followfocus-rigg
    “funkar att editera till super slowmo” – i princip allt material i 720p 60 fps går att editera till 1000-10000 FPS. Slutresultatet beror mest på vad det är man filmar (hur snabbt det rör sig, hur mycket det förändras under tiden etc), men vilken kamera spelar inte så stor roll.

    Edit: SkånePaul du hann före mig =P

  • wakenils

    Medlem
    2 april, 2012 vid 21:49

    jag kör 1080/50p (har europamodell därför ej 60p, lite kasst) och exporterar i 720/30p, då kan jag zooma och göra små kamerapanoreringar i efterhand samt köra 60% hastighet utan att tappa frames för slowmo, använder man twixtor till mer än nåt enstaka klipp per film tappar man lätt intresset hos åskådaren, blir ju artifakter för det mesta med
    jag kör 30fps vid export för att ha upplevt att det flyter bättre än 25 (började med det i senaste rullen)

    har inget problem med stora filer, hade med mig 200gb film hem från en månad på Filippinerna… bara ta med en extra disk
    observera att fruktdatorer/final cut har problem med filmformatet avchd

    om nu gadget har en gh2 borde väl han kunna svara på exakt framerate, lät ju som den blev bättre med hackad firmware

    jag anser fortfarande att för hobbyfilmaren så är det videokamera som gäller, jag filmar ju inte mig själv när jag kör och då är det inte någon som lagt en dag på att lyckas fokusera och ställa in ljus mm. samt byggt/köpt en rigg för att lyckas och en påse extrabatterier

    Jag saknar det väldigt korta skärpedjupet man kan få från en dslr samt att lite bättre ljusupptagning hade varit najs

    30p är minimum för att få nåt vettigt av action anser jag

    jaja, du har väl sett mina filmer och kan bestämma om det duger för dig

  • wakenils

    Medlem
    2 april, 2012 vid 22:02
    Lelleee;685027 wrote:
    jag är dock ganska sugen på denna, den e fet:
    http://www.sony.se/product/dsb-nex-7/nex-7#/TechnicalSpecs

    ser ju najs ut men sen får du väl köpa objektiv för lika mycket till

    simon köpte precis en nex5, kan ju höra hur den är så småningom…

  • above_the_law

    Medlem
    2 april, 2012 vid 22:20

    Kollade [url]www.rajalacamera.se:[/url]
    CANON EOS 60D kamerahus
    9390 Kr (Kanske riktigt bra pris det också i o f s då ord.pris är 11000 Sek)

    stebe;684929 wrote:
    Rajala kör kampanj på Canon 60D, riktigt bra kamera för foto/film 6999:-
  • plattvatten

    Medlem
    2 april, 2012 vid 22:42
  • above_the_law

    Medlem
    2 april, 2012 vid 22:43

    Tack igen!
    Steffo är bättre än vilket universitet som helst, ha ha!
    Jo då, dina rullar duger absolut vad gäller kval Nils:-)

    WakeNils;685044 wrote:
    jag kör 1080/50p (har europamodell därför ej 60p, lite kasst) och exporterar i 720/30p, då kan jag zooma och göra små kamerapanoreringar i efterhand samt köra 60% hastighet utan att tappa frames för slowmo, använder man twixtor till mer än nåt enstaka klipp per film tappar man lätt intresset hos åskådaren, blir ju artifakter för det mesta med
    jag kör 30fps vid export för att ha upplevt att det flyter bättre än 25 (började med det i senaste rullen)

    har inget problem med stora filer, hade med mig 200gb film hem från en månad på Filippinerna… bara ta med en extra disk
    observera att fruktdatorer/final cut har problem med filmformatet avchd

    om nu gadget har en gh2 borde väl han kunna svara på exakt framerate, lät ju som den blev bättre med hackad firmware

    jag anser fortfarande att för hobbyfilmaren så är det videokamera som gäller, jag filmar ju inte mig själv när jag kör och då är det inte någon som lagt en dag på att lyckas fokusera och ställa in ljus mm. samt byggt/köpt en rigg för att lyckas och en påse extrabatterier

    Jag saknar det väldigt korta skärpedjupet man kan få från en dslr samt att lite bättre ljusupptagning hade varit najs

    30p är minimum för att få nåt vettigt av action anser jag

    jaja, du har väl sett mina filmer och kan bestämma om det duger för dig

  • skanepaul

    Medlem
    3 april, 2012 vid 05:58

    720p räcker långt på en stor skärm (har själv 104″ duk, ser bra ut där! :))

    Du gör helt rätt i att satsa på en 60D, försök att hitta ett billigt stativ och lägg gärna nån extra peng på ett bra videohuvud till det.

  • stebe

    Medlem
    3 april, 2012 vid 06:38
    above_the_law;685046 wrote:
    Kollade [url]www.rajalacamera.se:[/url]
    CANON EOS 60D kamerahus
    9390 Kr (Kanske riktigt bra pris det också i o f s då ord.pris är 11000 Sek)

    Tyckte jag såg det på en TV-reklam häromdagen, men jag måste ha sett fel. Kanske dar det en 600D de gjorde reklam för.

    Då kanske det är bättre att satsa på en 550D eller en 600D. Det är lite billigare och filmar i lika bra kvalite. Men de har sämre AF, vilket är bra att ha vid action fotografering.

  • bohm

    Medlem
    3 april, 2012 vid 06:52

    Blir kvalitén lika bra med en systemkamera som med en videokamera (i samma prisklass)? Finns det några fördelar med videokamera jämfört med systemkamera?

  • blizzy

    Medlem
    3 april, 2012 vid 06:56

    För att återgå lite, 720p vs 1080p är ingen större skillnad. Som SkånePaul säger så kör jag också på en 100″ duk och det är svårt att se skillnad om man inte går väldigt nära. Den största skillnaden är ju att man kan zooma i efterhand på 1080p och göra om till 720p, dock blir det endast en ganska marginel zoom, men kvaliteten är ju så klart bättre.
    Att föredra om du vill göra super slowmo är ju så klart fler bilder per sekund. Där har du fördelen med 720p att kunna få ut 60fps, vilket ju är dubbelt så många bilder än 30fps. Rent teorietiskt skulle det innebära att du mha Twixtor kan köra slowmo i halva farten och behålla samma kvalitet. Dvs om du får ut 1000 fps från 30 fps material så får du ut 2000 fps från 60 fps material….

    Vidare mot Canon 600D vs 60D. Skillnaden prismässigt är ungefär 3-4000 kr. Funktions/kvalitetsmässigt så är det nog inte så stor skillnad när det gäller film (har dock inte haft hands on experience, detta är bara av vad jag har läst). På 60D får du en del bättre fotofunktioner, så som top-LCD, högre bilder per sekund vid Burst (5,3 fps mot 3,7), bättre AF etc. Dock inte många grejer som gäller för film.
    För mig så låter 4000 kr något som jag hellre spenderar på ett schysst objektiv än på några ytterligare finesser… 600D är redan en riktigt bra kamera (fråga alla dem som köpt 550D, den var ju verkligen en bästsäljare!) så du lär inte bli besviken.

    Men så klart, alla har olika uppfattningar och behov (och plånböcker haha) så 60D är kanske the way to go.
    Summan är väl mest att vill du få en grym film och foto-upplevelse så är DSLR det givna alternativet.

    Edit:

    Quote:
    Blir kvalitén lika bra med en systemkamera som med en videokamera (i samma prisklass)? Finns det några fördelar med videokamera jämfört med systemkamera?

    Jag anser att man får bättre kvalitet av en DSLR än en videokamera i den prisklassen vi snackar (under 10’000kr). Du har en helt annan optik i en DSLR vilket ger bättre färgåtergivning, skärpedjup mm. Däremot har man ju oftast mycket bättre zoom-möjligheter på en videokamera (vilket ju är tur då man ju inte kan byta ut objektivet). Övriga fördelar med videokamera vs dslr är väl att de är mer kompakta, lättare att hantera samt en del bättre funktioner för filmning då de är helt optimerade för att filma (batteritid, pre-rec, inbyggd lampa t.ex.).
    Som SkånePaul säger så är det svårt att filma sig själv då man måste hitta någon som är villig att lära sig ens kameras alla olika funktioner etc. Där har nog videokamera en fördel också, de är mer “tuta o köra”. På en DSLR behöver man ju justera slutartid, bländare, iso, fokus etc innan man kan dra igång….

  • lelleee

    Medlem
    3 april, 2012 vid 08:17

    visst det är jättelätt att focusera manuellt, men vid starkt solljus kan det va lätt å missa den där lilla justeringen. speciellt om man filmar några hundra videoklipp på olika avstånd.

    den dagen canon kommer med 1080p 50p för under 10 000. ska jag ändra uppfattning

    det kanske inte är någon större skillnad på 720p 1080p men du kan zooma 25-30% vid 1080p för att få samma upplösning som 720p. och av erfarenhet så behövs det ganska ofta, samtidigt som man ofta behöver ha slowmo på en viss del av ett trick för att markera

  • lelleee

    Medlem
    3 april, 2012 vid 08:45

    Du kanske skulle satsa på en red nicco, sjuk upplösning. då kan du filma dej själv när du vågsurfar.
    Ytterligare en faktor som ger fördel till videokameror. dom är mindre. jag har aldrig tagit med systemkameran på långresor pga att jag brukar hamna på 45kg baggage.
    därför tittar jag på sonyn. nackdelen med den är att tele objektivet kostar 6000:-

  • skanepaul

    Medlem
    3 april, 2012 vid 10:26

    Jättelätt är det inte som sagt att köra man fokus men med nån timmes träning är det absolut inget som är svårt.

    Använder också en Zacuto Z Finder som är en viewfinder som man sätter på skärmen baktill på kameran, underlättar rejält vid mycket sol och ger även riktigt bra stabilitet vid frifilmning utan stativ.

    I denna film drar jag inte fokus en enda gång (jo 1 gång förresten!) och är filmad utan stativ, OBS inte kite! 🙂

    [ame]www.youtube.com/watch?v=wy9x_Rh5YDw[/ame]

    SJÄLVKLART är det lättare med videokamera, men jag anser att kvaliten på slutresultatet är sjukt mycket bättre med systemkamera så det är lätt värt det extra besväret, jag har en kamera väska som jag väger in på 11kg (tar den som handbagage) exkl. stativ när jag reser, den innehåller en 550D, ett Tamron 17-50mm F2,8, ett Canon 50mm F1.8 och ett Canon 400mm F5.6, kenko pro 2x telekonverter, 4 batterier, batterigrepp plus lite rengöringsgrejer.

    Men jag vill verkligen sätta fingret på det som är den riktiga skillnaden, optiken där har vi hela grejen med att filma med DSLR, valmöjligheterna är enorma! 🙂

    Sen är 1080p inte intressant för tillfället, fan en kvarts film hamnar på flera gig!

  • wakenils

    Medlem
    3 april, 2012 vid 11:13

    den filmen hade sett lika bra filmad med en iphone…

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Filma i super slowmo? Skulle den här funka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.