Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flyg- Vindsurfing frakt – GRATIS

  • Flyg- Vindsurfing frakt – GRATIS

    Publicerad av tim-eriksson på 3 september, 2007 vid 16:08

    “Skidor räknas inte som extrabagage

    2007-09-03 Lättare och billigare att ta med sig skidorna på flyget. British Airways inför generösare regler.

    Bagageregler och extraavgifter för att få med sig skidorna till den internationella snön har en förmåga att vara ett första, tidigt irritationsmoment på resan.

    Nu inför British Airways bestämmelser på sina flyg att resenärerna alltid får checka in en väska och ett valfritt sportredskap utan att betala extra. Hanteringen av sportutrustningen är kostnadsfri så länge den inte överskrider måtten 2,5 x 1 x 0,8 meter och inte väger mer än 32 kilo. Ifall redskapet väger över den tillåtna vikten och den inte kan delas i mindre delar, behandlas redskapet som två gods.
    Detta får du ta med*:

    Skidutrustning
    Ett par skidor och stavar eller en snowboard samt pjäxor och bindningar.

    Surfbräda
    Surfbrädor som inte är längre än 2,5 meter.

    Dykarutrustning
    Dykarkit inkl. ansiktsmask, ett par fenor, dykardator, regulator, säkerhetsväst, snorkel, viktbälte och lufttank som måste tömmas så att den inte utgör någon säkerhetsrisk.

    Golfutrustning
    En golfbag innehållande max 14 klubbor, ett dussin bollar och ett par golfskor.

    Hangglider
    Hanggliders som inte är större än 2,5 x 1 x 0,8 meter.

    Vindsurfingbräda
    Vindsurfinbrädor som inte är längre än 2,5 meter. Masten och seglet ska vara hopknutet som ett gods.

    *Gäller British Airways flyg””
    källa; http://www.freeride.se/content/1549/

    Något som kanske kan vara bra 🙂 ifos kostar det väll inte såå mycket med sas heller men ändå… Taskigt att mina brädor är längre än 2.50 :S Borde säga max 150 liter istället…

    dr-masse svarade 16 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • andersbq

    Medlem
    3 september, 2007 vid 19:11

    http://www.britishairways.com/travel/bagsport/public/en_gb
    2.50 är väl generöst med dagens mått!

  • svenne

    Medlem
    3 september, 2007 vid 21:23

    Masten och seglet

    Men de andra fyra seglen då?.. 😉

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2007 vid 21:30

    och de andra brädorna..och masterna.

    Jag har packat 32 kilo vid mina senaste trippar till Portugal. Det krävs att man tänker efter lite vad man packar ned. Man kan ju börja med att dra bort 7-8 kilo för själva baggens vikt och sedan börja räkna. Kanske skulle man skaffa en linje superfreak dacronsegel. Då är det bara att plocka ur lattorna, vika ihop och lägga i hustruns bagage så kanske man kan packa ned lite mer hardware istället.

    Vi kanske kan ha en tävling: vem presenterar den mest kreativa 32-kilospackningen?

  • tim-eriksson

    Medlem
    3 september, 2007 vid 22:35
    Ola H.;411400 wrote:
    och de andra brädorna..och masterna.

    Jag har packat 32 kilo vid mina senaste trippar till Portugal. Det krävs att man tänker efter lite vad man packar ned. Man kan ju börja med att dra bort 7-8 kilo för själva baggens vikt och sedan börja räkna. Kanske skulle man skaffa en linje superfreak dacronsegel. Då är det bara att plocka ur lattorna, vika ihop och lägga i hustruns bagage så kanske man kan packa ned lite mer hardware istället.

    Vi kanske kan ha en tävling: vem presenterar den mest kreativa 32-kilospackningen?

    Återigen så ser vi varför tillverkarna har gått över till kolfibermaster, för att du ska få med dig fler på din flygtur till surfet!

  • booman

    Medlem
    4 september, 2007 vid 06:33

    @Svenne 411397 wrote:

    Masten och seglet

    Men de andra fyra seglen då?.. 😉

    Som alltid har du glimten i ögat…:laugh:

    Men det låter ju ändå rätt bra med frakten…

  • oaxen

    Medlem
    4 september, 2007 vid 06:37

    @Ola H. 411400 wrote:

    Kanske skulle man skaffa en linje superfreak dacronsegel. Då är det bara att plocka ur lattorna, vika ihop och lägga i hustruns bagage så kanske man kan packa ned lite mer hardware istället.
    QUOTE]

    Exakt min tanke…

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2007 vid 06:40

    @Tim.Eriksson 411413 wrote:

    Återigen så ser vi varför tillverkarna har gått över till kolfibermaster, för att du ska få med dig fler på din flygtur till surfet!

    Den kommentaren öppnar för den kittlande tanken att man kan packa sisådär 16-17 master på 32 kilo. Rena stavhopparbagaget.

  • rasmus_w

    Medlem
    4 september, 2007 vid 14:16

    @Ola H. 411456 wrote:

    Den kommentaren öppnar för den kittlande tanken att man kan packa sisådär 16-17 master på 32 kilo. Rena stavhopparbagaget.

    Med “rätt” mastval kan man packa 32 master på 32 kilo. Fast med såna master lär man nog behöva 32 master för att klara en semester.

  • rookie

    Medlem
    5 september, 2007 vid 11:54

    @Rasmus_W 411609 wrote:

    Fast med såna master lär man nog behöva 32 master för att klara en semester.

    Och den semestern kommer att kosta 32 månadslöner.

    Om man packar två brädor på varandra, tror ni dom öppnar väskan och räknar? Man har ju enligt anvisning 0,8m i höjd att tillgå.

  • herodude

    Medlem
    5 september, 2007 vid 13:29

    @Tim.Eriksson 411248 wrote:

    “Skidor räknas inte som extrabagage
    Nu inför British Airways bestämmelser på sina flyg att resenärerna alltid får checka in en väska och ett valfritt sportredskap utan att betala extra. Hanteringen av sportutrustningen är kostnadsfri så länge den inte överskrider måtten 2,5 x 1 x 0,8 meter och inte väger mer än 32 kilo. Ifall redskapet väger över den tillåtna vikten och den inte kan delas i mindre delar, behandlas redskapet som två gods.

    ska åka iväg med british nu till vintern, vet ni hur det funkar om man ska ha med sig mer, ska man dra iväg ett kolli som väger mer än 32 och får bara betala övervikten på det, eller ska man dra med sig två, ett på 32 och ett med lite utfyllnadsprylar och får betala, vad för extra kollit?

  • dr-masse

    Medlem
    5 september, 2007 vid 13:38

    Jag har alltid två kollin när jag flyger. Ett med bräda (brädor) och ett med segel och master. Varför?

    – Kan packas bättre och mer slagtåligt
    – Det har aldrig varit några problem vid incheckning. Det är en vindsurfingutrustning. Jag har till och med gått fram med det som ett “paket” (buntat ihop segelbagen med boardbagen) och sedan sagt att jag delar upp det för att det skall bli lättare för bagagekillarna att hantera. Det har aldrig frågats efter vikt, men jag är noga med 32 kg/kolli för att undvika strul.

    OM man läser noga på BA angivelserna ovan så står det ju att “Masten och seglet ska vara hopknutet som ett gods.”. Det står inget om att masten, seglet och brädan skall vara hopknutet som ett gods.

    Min slutsats – två kollin gratis! Voilá!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Flyg- Vindsurfing frakt – GRATIS

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.