Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 juni, 2023 vid 09:01

    …och så fortsätter det😂…

    Jag kollade inte vindrikting i klippet utan ville bara ge ett exempel på vågförhållanden det inte funkar så bra att windfoila i. Ja finns hur många som helst klipp på wing i stora vågor. Men väntar fortfarande på att få se windfoil i motsvarande vågor.

    Jag kollade på Horue klippet igen, det är offshore och ganska små vågor . Och de vågrider med konstant tryck i seglet med stroppar på kanten. De flaggar inte seglet på vågen och när de gör en bottomturn carvar de inte runt utan faller av med vinden och svänger gradvis upp mot vågen. Skulle de lägga in en riktig carve upp mot vågen finns risk de åker in i seglet och kraschar. Alltså långt ifrån de linjer man kan lägga med wing prylar och troligen är det bara möjligt i off shore/cross ofshore vind med windfoil.

    Problemet med backvind i vågridning med foil är 10 ggr värre än med fena så går inte ha ett segel framför dig, och är inte detsamma som att segla med backvind i t ex 360. Testa göra en downwind 360 med flaggat segel Jag är inte 100% säker down the line vågridning i sideshore och vertikala vågor funkar med windfoil på samma sätt som med fena pga av detta. Borde väl finnas nån som försökt iaf. Hade det varit möjligt hade vi sett det. Jag menar vertikala vågor inte flata swell eller microvågor (som I andra klippet du länkade) Jag har kört mycket onshore vågor både med windfoil och wing och har blivit spolad många gånger med windfoil grejerna i kraftfullare vågor medan det är helt magiskt med wing. Men det går givetvis windfoila med seglet inskotat oavsett hur stor våg, gippa på vågen och flagga ut seglet och rida swell som inte är alltför kraftfulla, ofta längre ut från stranden. Skitkul det också.

    Du får prova själv du också så får du se vad jag menar.

    Också Horue gänget har nog insett det och även de kör wing eller SUP/prone foil numera. Troligen även reef warrior snubben då alla klipp är flera år gamla.

  • sailortrash

    Medlem
    15 juni, 2023 vid 17:41

    Jepp i sommar så hoppas jag på lite vågor öland/varberg
    Men några rejäla sideshore har jag inga förhoppningar om, då blir det nog fena ändå för de brukar ju komma med rejält mes vind ändå

  • daniel_bing

    Medlem
    22 juni, 2023 vid 18:36

    Slingshoten är nu invigt. Och japp, jävlar vad liten den är, den där volymen är inte överdriven. Och exakt Mårten, inte ens de absolut snabbaste fast tacken går, det blir direkt ubåt 😁😁😁 men när man väl är uppe, då är det nice! med den lilla korta volymen.

  • sailortrash

    Medlem
    22 juni, 2023 vid 19:57

    Ja kort är grejen med foil. Ang slagen – om du inte redan har koll på helitack – dax att lära sig den.

    Och fast tack – jo det går så länge foilen flyger…inte lika lätt som gipp dock – vilket också tar en stund

  • Stefan_Foil

    Medlem
    22 juni, 2023 vid 23:24

    Jag har lyckats slå på den. Jag har alltid masten längst bak så underlättar är lite. Hoppar runt med en hitrate på 50%. Nyckeln är att gå direkt långt bak framför bakstroppen. Annars tippar den över nosen. Helitack tycker jag lite svårare än amsra brädor då den så kort, men bra träning. Sänka tailen och gippa/snurra runt på stället är nog enklast.

  • daniel_bing

    Medlem
    24 juni, 2023 vid 09:54

    Testar nu med masten längre bak. Hur långt bak/fram sätter ni foilen?

  • sailortrash

    Medlem
    24 juni, 2023 vid 12:22

    Beror lite på vinge och var du satt framstropparna
    Jag brukar sätta den på så att mitten på vingens lyft (typ mitten chord) är lite längre fram än mitt mellan främre/bakre fotstroppar

  • Stefan_Foil

    Medlem
    24 juni, 2023 vid 17:48

    Beror på foilen, alla är olika så man måste prova sig fram. Flytta max 1cm i taget och provsegla. För freestyle och gippar är det fördel om man måste trycka med ner med framfoten för att hålla foilen under vattnen. Då flyger man konstant medan man byter plats på fötterna. Alltså att man flyttar bak masten och fruam foilen.

    Men med min SAB foil 799 vinge har så sjukt mycket pop och lyft långt fram att jag är tvungen sätta den längst bak om inte superlätt vind , då flyttar jag fram nån cm.

    • Detta svar ändrades 10 månader, 2 veckor sedan av  Stefan_Foil.
  • sailortrash

    Medlem
    28 juli, 2023 vid 08:31

    Hello
    Här kommer lite tips kring foilgippen, från en som fortfarande minns vad som till slut ledde till islossning.
    Om det fortfarande efter 100 försök känns avlägset? Kämpå på! Kanske bara 200 försök kvar😆

    Värt att påpeka – foilgippar hjälper dina fen gippar. Det är enklare att fatta vad som händer på foil, ocj framförallt får de 40 försök per session och inte 4..

    https://fb.watch/m363vA3I_O/

  • mtuh

    Medlem
    15 augusti, 2023 vid 17:47

    Hej,

    Har en Slingshot Hover Glide FWIND/Vindsurf V3 som jag kör med på en förstärkt SB 160 formula efter tips och råd i denna tråd – funkar fint – tack för det! Har inte riktigt satt ngn gipp än men det närmar sig. Blev dock väldigt tung då jag behövde lägga glas på ovansidan också….

    Har dessutom nu köpt en 5 kvm wing då jag så gärna vill få in mina barn på ngn vind-driven sport och ingen av dem fastnat för v-surf…. Jag är såklart också sugen på wing… och tänker börja testa på min formula m foil till att börja med. Någon som testat dylik setup? Tänker också att det skulle vara kul att windfoila på ngt mindre än min formula…

    Önskemål:
    Lätt att komma igång med wing (och utvecklas på) för barnen (16 o 18 år 65-70 kg)
    Rolig för mig att windfoila och wingfoila på – kommer inte att bli ett proffs på något av dem…

    Funderar på storlek och modell?

    Själv väger jag lite drygt 70kg, kan stagvända ibland på 74l fen-vågis, och kommer köra mest på Himmerfjärden i höjd med Fituna på somrarna.

    Funderar på:
    Levitator (onödigt stor för oss lättviktare?)
    Shred Sled
    Wizard
    För- och nackdelar med respektive ovan?
    Andra alternativ?

    Motiverat att köpa en för windfoil och en för wingfoil baserat på ovan? Vad jag hör går folk ned till typ kroppsvikt + 10 liter efter ett tag (ju mindre desto roligare? men jag vill kunna ta mig hem hjälpligt om vinden droppar. Detta kanske talar för en storlek som är bra på sikt för mig för windfoil och bra i början för wingfoil och senare komplettera med mindre för wingfoil om man vill.

    Vad tror ni?

    Martin

  • feg

    Medlem
    15 augusti, 2023 vid 20:43

    Tja,

    Jag har Slingshot Hover Glide FWIND/Vindsurf V3 med en i99 och Levitator 150 (minst 110kg nöffnöff ska ju flyga). Har heller inte satt ngn gipp utan som bäst nån med studs på vattnet vid segelflipp men mest bad. Kul är det iaf!
    Lite sur på att jag lyckats krossa tackboxskenorna med muttrarna. Lite rädd nu att det ska bryta sönder.

    Köpte en 7.5 kvm Slingwing v3 och en iFly 140 uppblåsbar gummianka att sätta i99-kittet på när jag är ute med båten.

    Med uppblåsbara brädan har jag inte kommit upp på foilen, den går gör djupt i vattnet och får ingen fart. Det är 140 liters volym på mycket kortare och smalare men högre mått än levitatorn.
    Testade därför med Levitator 150 innan semestern och då gick det men måste hitta bättre trim eftersom jag upplevde det som att foilen började lyfta för tidig och stallade så fort jag va ur vattnet.

    Mina erfarenheter säger mig att 10 liter mer än kg kroppsvikt säkert funkar i frisk stadig vind för nån med skills men jag är ju klumpig som en bulldozer så stor bräda va bra. Hoppas ju såklart kunna köra på uppblåsbara gummiankan men gissar det dröjer.

    Skulle rekomendera lite större bräda för att få mer fatt genom vattnet innan foilen börjar lyfta.

  • sailortrash

    Medlem
    15 augusti, 2023 vid 21:13

    Hej
    Mtuh. Det finns ju rätt många tillverkare som gör brädor i den kategorin nu, och om du går ner från Levitator kommer du uppleva allt som nätt pch litet

    Utifrån slingshot brädor och din vikt skulle kag säga att w114 eller shredsled 110 är din bräda. Wizard är mer vindsurfioptimerad, men funkar helt ok med wing

    Shred sled är mer surf/wing men med mastskena och ca samma dimensioner som w114. Den saknar tex stropppluggar på kanten men är nog perfekt för swell och större foils

    Det som skiljer slingshot från andra märken i denna kategori är att deras brädor är aningen kortare, även om de har mer volym

  • Stefan_Foil

    Medlem
    16 augusti, 2023 vid 09:02

    Tja,

    Jag kör kurser i Wingfoil och en del kursdeltagare har köpt egen utrustning. Har märkt att många köper för kort bräda. Ofta uppblåsbar med runda kanter vilket gör det ännu värre. Finns mängder av nybörjartips om man googlar och ofta så rekomenderas 30-40 liter eller mer över din vikt men inte så många som snackar om längden. Fattar dock grejen med att man vill ha så liten bräda som möjligt då det kanske är det som är fördelen mot t ex vindsurfing som kräver takräcke och förvaring etc.

    Med en bräda på säg 5’0-5’5” och 140 liter blir det svårt att komma upp till stående om det är det minsta choppigt vilket det garanterat är i de vindar som krävs för en nybörjare att lyfta på foilen på en så kort bräda. Mer avancerade kan pumpa igång en sån bräda i lättvind. Men som nybörjare behöver de flesta över 8m/s med en 6kvm vinge och 1800-2000cm2 om man väger ca 75-85kg

    Det finns bra och dåliga kombibrädor. Fördelen med dessa är att de ofta är lite längre. Nackdelen är att foilboxen ibland är för långt bak. Vissa har tuttlebox långt bak och tracks längre fram vilket är bra andra t ex min gamla JP 6’8 foil SUP hade långa tracks längre fram men funkade bara att windfoila med strapless i lättvind med low aspect foil t ex NP glide L. (Masten och foilen satt lite för nära varandra för att köra effektivt i hård vind med snabbare foilar)

    Jag tror ärligt talat mer på att köra separata windfoil och wingbrädor om man vill ha en riktig windfoilbräda med stroppar på kanten. En van windfoilare kan dock testa några sessions med vinge på sin vanliga windfoilbräda och kan säkert funka bra men är ändå inte optimalt och de flesta kör på sikt separata brädor. Fördelen med fler brädor i familjen är också att fler kan köra samtidigt och blir roligare än att behöva stå vänta på sin tur.

    För wing nybörjare tycker jag brädan bör vara 6’5” lång eller längre. Min första wingbräda va 7’6” lång och hade 140 liter och jag väger ca 85kg. En sån bräda går att lyfta på foilen utan pumpteknik vilket man omöjligt har innan man vant sig hur det känns att köra i foilläge. En lång bräda glider även bra i vattnet vilket är viktigt i början då det blir en del sloggande i icke foilande läge och är ganska frustrerade om man inte kan kryssa tillbaka till utgångsläget. En uppblåsbar bräda med runda kanter och överdrivet kort/tjock t ex 5’1” på 140 liter glider sidledes och är svår att stå och balansera på. Lite som att ställa sig på en badboll.🤣

    Men sen när man kommer upp och kör mestadelen av tiden på foilen och lärt sig hur man pumpar vill man ha en så kort bräda som möjligt. Då tycker jag man kan t ex köra på en bräda som min North Seek 5’1” med 98 liter eller liknande (för uppblåsbar lägg på 20 liter) som funkar i alla förhållhållanden.

    Hur länge man behöver köra på den lite större nybörjarbrädan verkar variera mellan 1-30 sessions. Så blir det bara 10-20 sessions utspritt under året kan det va en idé att köpa i annat fall går det att hyra bräda första tiden.

    För mig som van windfoilare blev det bara 3 sessions på 7’6an innan jag foilande konstant och ville byta till mindre. Men på den tiden var det så nytt med wing att det inte fanns hyrgrejer men är å andra sidan ganska lätt att sälja nybörjargrejer så inte säkert det lönar sig att hyra ändå.

    Brädan tycker jag man med fördel kan köpa begagnad. Även foil om inte allt för gammal men vingen (man håller i) tycker jag man bör köpa ny eller max ett år gammal då det händer så mycket nu, de nya har blivit så mycket bättre, styvare och lättare.

  • mtuh

    Medlem
    16 augusti, 2023 vid 16:12

    “Hej
    Mtuh. Det finns ju rätt många tillverkare som gör brädor i den kategorin nu, och om du går ner från Levitator kommer du uppleva allt som nätt pch litet

    Utifrån slingshot brädor och din vikt skulle kag säga att w114 eller shredsled 110 är din bräda. Wizard är mer vindsurfioptimerad, men funkar helt ok med wing

    Shred sled är mer surf/wing men med mastskena och ca samma dimensioner som w114. Den saknar tex stropppluggar på kanten men är nog perfekt för swell och större foils

    Det som skiljer slingshot från andra märken i denna kategori är att deras brädor är aningen kortare, även om de har mer volym”

    Hej igen,

    Vad tror du om SS Freestyle 115 då? Verkar nice för windfoiling men vad tror du om den för wingfoiling?

    Martin

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2023 vid 19:49

    Ang freestyle 115 har jag kört den lite, och den är kanon som allround freeride för windfoil. Typisk ”enda” bräda med stor range, skulle dock inte rekommendera den för större cambrade segel men funkar nog oxå egentligen men det finns alternativ då

    För wing är den nog ok att lära sig på eller som lättvindsbräda, men som stefan säger när man lärt sig vill man nog ha mer. Definitivt lite klumpigare än w114, trots samma volym

Sida 24 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.