Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    12 juni, 2023 vid 18:00

    @daniel bing enklast att lära sig winghantering är nog på rullskridskor eller skate (eller motsvarande på is). Sup funkar nog om du har en.

    På en sån liten bräda behöver du ngn ordentligt med vind för att balansera, ingen ide att ge sig ut i för lite vind. Om du vet vad som väntar när foilen börjar leva så kanske det går ändå

    Vad gäller vind – eller wingfoil: tror @stefan haber är rätt man att snacka med. Personligen känner jag mig inte lockad av wingfoil eftrsom det är så dåligt med vågor här i sthlm. Mitt windfoilande har levlat mina vindsurfskills en hel del, och för mig är det kul att växla mellan att nöta downwind 360 och schlalomgippar så wing känns inte som att det tillför ngt.

    Däremot – windfoil sliter mer på foilen, det är mkt större krafter inblandade och det är inte säkert din wingfoil pallar trycket i längden

  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 juni, 2023 vid 22:46

    Svår fråga. Som Mårten skrev så är windfoil roligare på plattvatten då det ofta går lite snabbare och går köra större segel i lätt vind. I hård vind typ över 8-9m/s så ger wing mer fördelar och håller samma fart och kryssvinklar som windfoil. Beroende på massa saker men iaf de som är duktiga säger de hänger med IQ seglarma på små HA vingar.. I lättvind är wing IMO roligare än fena ändå. Och även i vågor om det inte är perfekt sideshore. Wing är nog det närmsta man kommer surfing i svenska onshore vågor.

    Men plattvatten wing race kommer starkt och med nya styvare vingar så tycker jag det ser roligt ut också. Sen går det använda samma utrusting till vågor och freestyle och utrustninger tar lite plats och perfekt resa med.

    Windfoil är bara roligare än wing i lättvind med rätt utustning, asså inte en foil ready slalom bräda utan måste va dedikerade foilgrejer isf annars är det ingen fördel mot wing. Bara min åsikt men skulle bara köra med en foil ready slalom bräda om jag hypotetiskt inte hade nått annat val. Så kör ving om du har en sån redan eller köp en slingshot wizard 130 eller liknande och behåll plate masten, och skaffa bara windsurf fuset.

  • sailortrash

    Medlem
    13 juni, 2023 vid 07:36

    Kan ju tillägga, jag tycker windfoil är riktigt kul i hård vind oxå. Förvisso föredrar jag fena när det blåser 10+, men en kort bräda och pyttesegel är riktigt kul. Det går riktigt bra att köra vågor med windfoil också. Kanske inte samma frihet som med wing, men man kan flagga seglet helt eller delvis och rida små skitvågor. Tycker det är bra träning för vågor på fena. Man kan rida vågor med seglet clew first om man vill köra frontside i ren o shore =)

    Större chans att jag köper en ultrakort windfoil bräda, typ en 4.8 än att jag köper winggrejer den närmsta tiden

  • sailortrash

    Medlem
    13 juni, 2023 vid 08:17

    Alltså, det är väl lite vad man är sugen på oxå. Uppenbarligen köpte du wing grejer (i nyktert tillstånd?). Jag är oxå taggad på wing – men på en säsong har jag kanske 30 dar på vattnet. 3-5 på öland eller västkusten där vinden är bra och det kanske finns lite swell och vågor att tala om. Vid resten vid brevik, normala 4-8 m/s. I de förhållandena är windfoil kanon, medan wingarna kör med jättevingar både ovan och under och håller ca 12-13 knop

    • Detta svar ändrades 11 månader sedan av  sailortrash.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    13 juni, 2023 vid 12:29

    Ja självklart är det personligt och beror på vart man kör. Wndfoil ger nog mer action med nuvarande utrustning t ex i Brevik men så fort det blir lite swell även inomskärs så går det att surfa med foil.

    Går att surfa vågor med windfoil också men inte på samma sätt och finns många begränsningar i stora vågor. Wing blir i princip samma sak som foil surfing på vågen. Och det funkar även att surfa vågor på mälaren, efter båtar osv.

  • sailortrash

    Medlem
    13 juni, 2023 vid 13:46

    Jag tror ”surf”potentialen hänger mest ihop med storleken på foilen faktiskt. När jag körde 2000+ foilar tidigare var det inga problem att flagga seglet helt och bara låta vågen göra jobbet. Men förvisso, seglet väger ju, det påverkar rätt mkt utan tvekan. Tror det är en roligare upplevelse utan mast, och en anledning till att jag för eller senare kommer skaffa en wing jag med

  • daniel_bing

    Medlem
    13 juni, 2023 vid 21:48

    Typiskt, det blev en dyr tråd det här. Slingshot V3 114 på väg hit …

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 10:14

    “Jag tror ”surf”potentialen hänger mest ihop med storleken på foilen faktiskt. När jag körde 2000+ foilar tidigare var det inga problem att flagga seglet helt och bara låta vågen göra jobbet. Men förvisso, seglet väger ju, det påverkar rätt mkt utan tvekan. Tror det är en roligare upplevelse utan mast, och en anledning till att jag för eller senare kommer skaffa en wing jag med”

    Jag har aldrig kört windfoil med större än NP glide L. Har testat 1850 kort men tyckte den va onödigt stor. Men gissar en stor långsam foil funkar bättre då man inte riskerar backvind på vågen. Största problemet med windfoil i vågor, det och att en stor foil flyger ur i stora vågor. Men små microvågor/swell funkar kanon med windfoil. I riktiga vågor är det wing eller fena som gäller IMO

    • Detta svar ändrades 11 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • sailortrash

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 15:43

    Jag tror man kan surfa vilken våg som helst med windfoil. Samma principer gäller, man använder masten för att leverera tryck på foilen och skapa acc. Exakt som vanlig vindsurf, samma teknik, samma fördelar/nackdelar. Är vågen fet tar man en mindre vinge bara. Finns gott om videos med windfoilar som kör i hårda vågor. Bara en fråga om smak och tyck, vad man gillar och satsar på

  • mrquality

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 16:05

    Om man har precis börjat med foil ska man börja lära känna sin foil och satsa på wing eller vindfoil.
    Det är som två olika saker enligt mig och kräver olika utrustning men kan kombinera ibland speciellt med stora foil. Jag kan ingenting om winge men håller på med windfoil just nu och är ute ofta med foil.Om du vill helst köra båda, din Red Wing kan du använda med din Tabou utan problem, du kommer att få fina långa repor, problem kan uppstå vid jippar, det blir svårare än en foil bräda men om man öva öva och öva fungerar fint också.Vissa säger att man behöver en foil bräda pga blir lättare att jippa, samtidigt freestyler jippar med hybrid brädor utan problem, hoppa osv.
    Jag har haft bara en foil pga fortfarande vill köra fena så fort det gå men tycker att bra testa lite. Vissa foil passar inte med Vissa brädor. Jag själv har en foil SB foil137 och har kört typ 20 gg med min nuvarande foil och kändes inte helt optimalt, sen byte till en mindre freerace bräda och redan från första gg funkade fint. Angående wing tror att Stefan kan ge dig alla svar, han kör båda men just nu mycket wing.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 16:34

    Mårten, visa mig de videorna. Jag har letat länge och bara sett Horue videon på YT där de kör windfoil i riktiga brytande vågor och då ser det ut att va side eller side off shore. I onshore vågor så går det inte ha varken segel eller vinge framför kroppen då man åker in i det och får backvind och i windfoil så betyder backvind att trycket på brädan upphör och brädan går för högt på foilen. Jag har laborerat mycket med detta t ex i sandviken på Gotland för ett par år sen innan jag började med wing. Det blev rätt många spolningar och kom fram till att det inte går. Man för göra gippar på vågen men är inte samma sak. Dessutom långt fuse går inte pressa in i tighta cut backs.

    Men kan hålla med om att mindre foil kan nog funka bra i större vågor med windfoil men nackdelen då att man kör ikapp vinden ännu mer (om inte side eller off shore) och blir väldigt begrändande. Men du har rätt i att det är ju samma sak med fena. Fena är ju heller inte oproblematiskt nör det är rak onshore. Hur som helst, med vinge står man rätt från början rakt över foilen och balansen ändras inte när man släpper/kotar ut vingen/seglet. Vingen gpr att hålla bakom kroppen när det går snabbt ner för vågen eller framför om det går långsamt och det blåser mer.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 16:48

    Jag har kört rätt mycket med en vanlig powerbox freestylebräda och funkar visserligen bra men det blir mycket bakfotstryck då foilen egentligen är felplacerad (för långt bak). Dessutom blir det mycket swingweight. Så långe man kör rakt fram i jämn vind så märkts det inte men när man börjar svänga så blir det väldigt ostabilt, man kan få en fördröjning i input som gör att man överkompenserar fram och tillbaka och till slut kraschar man halvägs in i gippen. Även jag sätter 100% gippar på min Wizard 114 så har jag svårt sätta en enda med en foil ready slalombräda, (freestyle bräda är bättre) Blir också omöjligt byta plats på fötterna i gippen då med allt tryck bak så går det inte lyfta bakfoten utan att brädan dyker.

    Edit: Undantag är MB boards wildcat som funkar bra som kombibräda och vet några som byggt om freestylebrädor. Kapad nos och mastskena längre bak mm

    • Detta svar ändrades 10 månader, 4 veckor sedan av  Stefan_Foil.
  • sailortrash

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 17:57

    Det finns en bibel för wave wind foiling – caseys reef warriors blog. Har länkat denna tidigare

    Ang fuse – klart du svänger bättre med en kort fuse (då kan man ju windfoila på en sån) men du svänger tillräckligt bra med en standard. Speciellt om du har en deltaformad LA vinge, typ i76.

    Notera på videon – han kör rak onshore, dvs vågen går samma håll som vinden, kör strapless rakt ovan foilen (som på wing), och står precis vid mastfoten. Typ.

    https://youtu.be/QybzH1ijZy0

  • Stefan_Foil

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 20:03

    Jag tror vi pratar om lite olika saker, menar du brytande vågor (waves) eller dyning (swell)?

    Det är den här typ av vågridning jag menar:

    https://youtu.be/7A-FpfVtmVE

  • sailortrash

    Medlem
    14 juni, 2023 vid 21:05

    Sådana har vi ju gott om =)
    Varför skulle man inte kunna windfoila dem? Det är ju tillochmed sideshore.

    Jag antar att du tänker på denna video https://m.youtube.com/watch?v=Gn7As6JB4OE

    Man kan tillochmed se hur han får backvind i seglet för det går så fort nerför, man kanske ör lote sideoff också. Ja, kanske ett problem, men antagligne en vanesak. Backvind känner man ju av på fena också om man får en bra skjuts nerför en större våg. Man får nöte upwind/downwind 360 så löser det sig =)

Sida 23 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.