Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    16 augusti, 2023 vid 19:54

    Skulle jag köpa en hybrid idag skulle det bli shredsled 110. Väger int på ca 80 så för mig skulle den va lättvind på wing och allround på windfoil

  • mtuh

    Medlem
    16 augusti, 2023 vid 21:50

    “Skulle jag köpa en hybrid idag skulle det bli shredsled 110. Väger int på ca 80 så för mig skulle den va lättvind på wing och allround på windfoil”

    Hej,
    Läst lite mer reviews och en Shred Sled 110 känns som den skulle fylla mina/våra behov riktigt bra.
    Ingen som har en begagnad till salu?
    Martin

  • Stefan_Foil

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 07:59

    En begagnat Shredsled blir nog svårt att hitta. Har aldrig sett nån i Sverige iaf men du Mårten kanske vet ungefär hur många som sålts. Vore intressant info och oxå att höra nån feedback hur det gått..

    Ärligt talat tror jag man tröttnar snabbt på en sån kompromiss som har halvbra på allt men vem är jag att döma ut den på förhand. Köp en och återrapportera sen hur det gick.

    Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag faktiskt freestyle 115 är ett bättre val än schredsled. Har haft den brädan och va helt OK att windfoila med (rastade inte wing) och lite längre så mer stabil än t ex wizard 114. För mer avancerade vingare är det dedikerade brädor som gäller men för de första stegen tror jag det spelar mindre roll vilken bräda bara den inte är för kompakt då man behöver lite mer glid

    • Detta svar ändrades 8 månader, 1 vecka sedan av  Stefan_Foil.
  • mtuh

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 10:15

    “En begagnat Shredsled blir nog svårt att hitta. Har aldrig sett nån i Sverige iaf men du Mårten kanske vet ungefär hur många som sålts. Vore intressant info och oxå att höra nån feedback hur det gått..

    Ärligt talat tror jag man tröttnar snabbt på en sån kompromiss som har halvbra på allt men vem är jag att döma ut den på förhand. Köp en och återrapportera sen hur det gick.

    Edit: Vid närmare eftertanke så tror jag faktiskt freestyle 115 är ett bättre val än schredsled. Har haft den brädan och va helt OK att windfoila med (rastade inte wing) och lite längre så mer stabil än t ex wizard 114. För mer avancerade vingare är det dedikerade brädor som gäller men för de första stegen tror jag det spelar mindre roll vilken bräda bara den inte är för kompakt då man behöver lite mer glid”

    Jag håller utkik efter såväl Shred Sled och Freestyle….

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 13:14

    Just 110 verkar svår. Tror inte den säljer jättebra, för uppenbarligen finns den inte i stora volymer
    Den har ju samma mått och shape som många wing brädor. Den är i princip en wingbräda med mastskena. Den är egentligen inte byggd för windfoil, utan för sup och wing men som sagt, med en mastskena. Decket är tillochmed skålat för att få hjälp att stå rakt över foilen, och den har kicktail. Windfoil ligger ju efter marknadsföringsmässigt, folk fattar inte hur små brädor man kan köra, och att man egentligen är ute efter samma egenskaper som wing. Utan tvekan går det att windfoila brädor neråt 80 liter kortare än 150 cm. Hur små kan det bli? Kan du vattenstarta kan du antagligen windfoila en skatebord 120 lång. Men men…

    Jag tänker att det finns ett överlapp mellan wing och windfoil i ”guppa” registret. Om du uppskattar lite att stå på, så går det säkert att hitta en bra kompromiss i spannet 110 l eller i mått ngt kring 175×65. Just shredsled är 171×71 tror kag. W114 är 177×66. En bräda i det storlek är nog vad många wingare börjar med (om de har vattensportvana) och för windfoil är det dn lite mer ”utvecklings” bräda (motsvarande typ freeride fenbräda 110-130 l). Så om man tänker att man ändå will ha ngt mer rejält att winga på, och ngt nätt under fötterna att windfoila på kan det nog funka.

    Dock – en bräda för windfoil med ovan mått tappar lättvindsprestanda med en allt för centrerad stance. Om man däremot bara vill windfoila i swell i svag wind, kanske strapless eller strapless bak och inte blasta runt lätt överriggad, tror jag en bräda som shredsled är bättre än tex w114 som är 90% windfoil. Detta då man i sådana förhållanden vill surfa mer med fötterna, stå precis vid mastfoten, flagga seglet och ha mer centrerad stance precis som vid Sup eller wing. Vilket är precis vad den brädan är byggd för.

  • mtuh

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 13:30

    “Just 110 verkar svår. Tror inte den säljer jättebra, för uppenbarligen finns den inte i stora volymer
    Den har ju samma mått och shape som många wing brädor. Den är i princip en wingbräda med mastskena. Den är egentligen inte byggd för windfoil, utan för sup och wing men som sagt, med en mastskena. Decket är tillochmed skålat för att få hjälp att stå rakt över foilen, och den har kicktail. Windfoil ligger ju efter marknadsföringsmässigt, folk fattar inte hur små brädor man kan köra, och att man egentligen är ute efter samma egenskaper som wing. Utan tvekan går det att windfoila brädor neråt 80 liter kortare än 150 cm. Hur små kan det bli? Kan du vattenstarta kan du antagligen windfoila en skatebord 120 lång. Men men…

    Jag tänker att det finns ett överlapp mellan wing och windfoil i ”guppa” registret. Om du uppskattar lite att stå på, så går det säkert att hitta en bra kompromiss i spannet 110 l eller i mått ngt kring 175x65. Just shredsled är 171x71 tror kag. W114 är 177x66. En bräda i det storlek är nog vad många wingare börjar med (om de har vattensportvana) och för windfoil är det dn lite mer ”utvecklings” bräda (motsvarande typ freeride fenbräda 110-130 l). Så om man tänker att man ändå will ha ngt mer rejält att winga på, och ngt nätt under fötterna att windfoila på kan det nog funka.

    Dock - en bräda för windfoil med ovan mått tappar lättvindsprestanda med en allt för centrerad stance. Om man däremot bara vill windfoila i swell i svag wind, kanske strapless eller strapless bak och inte blasta runt lätt överriggad, tror jag en bräda som shredsled är bättre än tex w114 som är 90% windfoil. Detta då man i sådana förhållanden vill surfa mer med fötterna, stå precis vid mastfoten, flagga seglet och ha mer centrerad stance precis som vid Sup eller wing. Vilket är precis vad den brädan är byggd för.”

    Lite nyfiken på vad lättvindsprestanda på windfoil är för dig? Vad krävs för en 70kg intermediate med ett 6.0 och en infinity 76 på Wizard, Shred Sled och Freestyle?

    Ngn uppfattning om respektive kit med en 5 kvm all-round wing?

    Om du höftar lite….

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 13:51

    Lättvindsprestanda är grymt bra, men beror ju mest på storlek foil och väldigt mkt på teknik
    Med din utrustning skulle jag va uppe i byar kring 7 m/s, beroende på hur långa de är
    Eftersom 6.0 är fyller rätt bra skulle jag klara dn grundvind på ca 3 m/s, men droppar den neråt skulle jag behöva benpumpa tills man trillar ner eller nästa by

    Jag kör på en motsvarande vinge, i princip aldrig större än 5.5 (freestyle) och oftast i 3-7/4-9 m/s

  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 13:54

    Har inte testag wing på ett år, men sist jag gjorde det var det inget som gick att ens jämföra med ett vindsurfsegel. De som wingar där jag kör har alltid större foils och större vingar. Stefan kan fylla i här, men generellt verkar inte wing funka så bra i de lättaste vindarna

  • Stefan_Foil

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 14:54

    Jag vet inte om jag vill ge mig in i detta igen (känns som jag skrivit liknande förr?!) MEN🤣har vingat i vindar som andra windfoilat med ca 6,5-7,0 segel och jag med 5,7 vinge. Och kommer upp samtidigt MEN är mycket jobb att pumpa och hålla foil läget genom vindhålen. Känns som detta går lättare med vindsurfseglet men å andra sidan jag har nu bytt till bättre styvare vingar som nu löst problemet. Ozone Flux +en större storlek på 6,5a kvm. Kör nu med mindre foilvinge i lättvind och blir mycket roligare och går nästan lika snabbt som med freeride windsurfsegel. 6,5an är lite klumpig men ändå mycket lättare än mitt 5,2 foil freek. Nackdelen med vinge är att man måste hålla upp den om man inte har nån vind alls så är det inte så kul, visserligen inte med windfoil heller men går att stå och åka sakta och t om kryssa. Så är det rejält byigt och man schloggar mycket är windfoil det bättre alternativet. Även långdistans då kryssvinklar är lite bättre men skillnaden har blivit mindre och mindre med de nya grejerna. Utveckling inom ving går jättesnabbt och jag tycker skillnaderna numera är mycket mindre än bara för ett år sen. Inom race slalom finns nu några vingare på tävlingsnivå som tränar ihop med IQ windfoilarna och säger att de hänger med bra i hårdare vindar typ över 8m/s men inte i lättvind än så länge.

    Om det finns vingare i Brevik som kör stora vingar på 7,0 och inte kommer upp på foilen beror det nog mest på teknik. Mänga vingare gör misstaget att inte hålla vingen effektivt mot vinden som ett segel utan håller den mer över huvudet och står ganska upprätt över foilen för att hålla balansen. Med vindsurf seglet går det inte då man behöver hålla konstant tryck på mastfoten så man hamnar automatiskt i lite av en race stance och då går det fortare helt enkelt. Windfoil är svårare helt klart då man behöver vara ganska duktig windsurfare först, kunna plana och gippa osv så tar mycket längre tid att komma in i. Så tror de flesta windfoilare håller en högre nivå än de som börjat vinga och kommer från kite hållet eller är kompletta nybörjare inom vindsporter.

    Kom ihåg, är ingen tävling bara den som har roligast som vinner

    • Detta svar ändrades 8 månader, 1 vecka sedan av  Stefan_Foil.
    • Detta svar ändrades 8 månader, 1 vecka sedan av  Stefan_Foil.
  • sailortrash

    Medlem
    17 augusti, 2023 vid 16:32

    Jag instämmer att teknik är avgörande. Och prylar. Det går att köra alla möjliga kombinationer, mkt större bredd än vad som var möjligt med fena. Har du suboptimalt trimm tappar du 1 m/s, faller ner i gippen och kryssar sämre. Då kan du enkelt kompensera det genom större segel. Ofta kör jag mindre segel än många andra windfoilare på plats. 4.7 kan funka samtidigt som 6.4. Egentligen omöjligt att säga ngt vindregister för storlekar på segel/wing. Finns det en byvind på 8 m/s kommer jag upp med 4.7 såväl som 6.5. Ofta ligger gränsen uppåt – hur mkt vind går att hantera. De enda generella samband jag hittar (på windfoil är):

    Stora foils – segel ska va små, pumpvänliga och neutrala (ej buk/cams)

    Smala tunna foils – gynnas av powersegel med tydlig profil då det hjälper foilen att acca snabbt och skapa fartvind. Går med andra segel oxå

    Smala tunna foils har bra glid men droppar snabbt. De behöver konstant power så de håller fart över kring 8-10 knop hela tiden annars börjar de vingla

    Små segel begränsans av grundvinden – är den för låg lever man på foilens lyft tills det avtar. Byar under 4 m/s brukar kräver normalt segel större än 5.2 för mig. Vid grundvind mindre än 3 droppar jag alltid (mitt största 6.5)

    Små brädor lyfter tidigare än stora – men bara om du vet hur

    Fortfarande i förskolan dessa foilsporter

  • robertj

    Medlem
    25 augusti, 2023 vid 06:58

    Väger man 0,1 ton torrvikt och har halvdan pumpteknik behöver man större grejer. Typiskt lättvindsdag för mig är en väntan på en liten vindby. Vindbyn kan man sedan bara nyttja tills man landar vid vändningen. En dag med 2 h foil och 1 h taxande är roligare på windfoil. Icke planande windfoil är som vanlig vindsurfing. Man får viss fart framåt och inga problem att ta höjd. Wingfoil fyller bara en funktion på foilen. Däremellan är det som att guppa på en badleksak med en påse över huvudet.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    25 augusti, 2023 vid 10:25

    Ja ganska träffande beskrivning.

    Onödig extravikt gör inte mycket nytta men vägde i vintras 90kg torr och med vinterdräkten så närmade jag mig nog 0,1 ton. Brädan sjönk ner lite mer men skillnaden va inte enorm i hur enkelt jag kom upp på foilen. Tror tekniken som är mest avgörande och grejerna,

    Ganska vanligt man köper extrakort vingbräda då i alla nybörjarguider så snackas bara om antal liter. Allt under 6’0” glider inte bra och kräver väldigt bra pumpteknik för att lyfta.

    Och badleksakskänslan förstärks av uppblåsbara brädor. Lite som att balansera på en badboll och ofta runda kanter så glider mycket sidledes. Lite längre och smalare hårda vingbrädor med effektiv shape glider bra och går att kryssa med i låg fart. Svårt att hitta dessa brädor men gamla foil SUPar va lite längre och nu finns även downwindbrädor som även funkar att vinga med. De glider som en kanot och lyfter på foilen utan pumpning.

    Nya vingar har också blivit lite mer lik vindsurfingriggen med effektivare profil, för några år sen var de ganska tunga och sladdriga med en profil som en dåligt spänd presenning. Min senaste vinge Ozone Flux 6,5 kvm känns mycket smidigare att hantera än gamla duotone 6an. Utvecklar sån enorm kraft i pumpningen som drar framåt så har börjat köra med ha 925 m2 i lättvind typ 3-6m/s med 78 liters bräda. Var otänkbart bara för 6 månader sen då 1225 cm2 då var min lättvindsfoil och med 98 liter.

    Men håller med dig, windfoil är fortfarande det bästa alternativet om man står still och väntar på vindbyar 1/3 eller mer av tiden. Det går då att t ex träna 360 och helitacks osv. Vingar jag så sätter jag mig på brädan och väntar tills det kommer en by.

  • sailortrash

    Medlem
    25 augusti, 2023 vid 16:19

    Skönt med en paus, jag brukar också sitta och vila ibland när man gjort 100 försök på ngt svårt 🤣

    Ang brädors shape tror jag alla principer som gäller för wing är direkt överförbara till båda kite och windsurf. I princip skulle företagen kunna sätta en mastskena i varenda wingbräda och sälja det som en windfoilbräda. Downwind/kajakonceptet som ny-lanserad nu med downwindfoil såg man redan i de tidigaste windfoilbrädorna (t.ex slingshot dialer) som var ”lång” med tydligt v för att underlätta glid i deplacementsläge. Det är basic att lång vattenlinje och förmåga att flytta vatten effektivt ökar hastigheten, så byggdes alla segelbåtar innan planande skrov visade sig fungera. Ju kortare bräda desto viktigare blir detta.

    Tillverkare gillar nog inte detta för det blir ju dyrare att massproducera. Trenden går nog tyvärr mot ”mindre komplexa” skrovformer, vilket jag tvivlar på är ett lyft rent prestandamässigt. Speciellt om man är lite grön på detta ska man nog akta sig för allt för fyrkantiga brädor med platta bottenformer om brädan är undef 2 m

  • niklasn

    Medlem
    9 oktober, 2023 vid 13:31

    Jag kör med en SS freestyle 115 och har både kört wind och wingfoil men den. Riktigt grym bräda enligt mig själv.
    Kör wingfoil ibland bara, men då flyttar jag fram stropparna så långt fram de går och skjuter fram foilen. Men den är helt klart bäst till windfoil, går bra att köra lite fortare eller leka runt i små vågor. Mvh

Sida 25 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.