This topic has 323 svar, 27 deltagare, and was last updated 1 week, 5 days sedan by Stefan.
-
FörfattareInlägg
-
10 juli, 2022 kl. 22:35 #1527077
Hej waverider! Var köpte du din large vinge?
Hej. Jag köpte en large np Wing foil efter rekommendation här och idag va första passet. Jag tyckte det va stor skillnad och jag hade mycket lättare att kunna foila balanserat samt bekväm att använda både stroppar och sele. Så nu ska det bara tränas vidare. Tack för hjälpen och tipsen!
10 juli, 2022 kl. 23:56 #1527078Hej. Jag började med att leta efter en begagnad medium och large vinge men det va inte det lättaste, hittade en på ebay.co.uk men med frakt o allt så vart det inte värt. Köpte min här https://www.surfkeppler.de/Neilpryde-Glide-HP-Front-Wing-div-15_1
Leveransen funkade jätte bra.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
11 juli, 2022 kl. 00:00 #1527079Men värt att veta. Skruvarna för framvingen stämmer inte längre då nya vingen är tunnare, antingen köper du nya som passar till vingen eller slipar ner dem?. Sedan va jag tvungen att slipa bort lite aluminium på nosen på fuselage.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
15 juli, 2022 kl. 21:05 #1527124Hej. Jag började med att leta efter en begagnad medium och large vinge men det va inte det lättaste, hittade en på ebay.co.uk men med frakt o allt så vart det inte värt. Köpte min här https://www.surfkeppler.de/Neilpryde-Glide-HP-Front-Wing-div-15_1
Leveransen funkade jätte bra.
Har köpt surfgrejer från ett par olika ställen i EU. Noterbart är att frakten varit gratis och leverans under 5 dagar. Har väntat längre och betalat för frakt inom Sverige.
21 juli, 2022 kl. 19:32 #1527174Idag fick jag köra en fanatic H9 foil, ca 2018/19
Lite udda foil som har vingar och fuselage inne slags ”carbon compound” snarare än laminerade vingar som är mer vanligtStadiga 6-10 (ölandsvind) fullcambrat 6.4 race
Foilen är endast 750 cm och 65 i spann, så minsta vinge jag kört hitills men också den snabbaste. Tyvärr hade jag inte GPS men tippar kring 20-21 knop. Körde på en fanatic Falcon slalom, 138 l ca 84 bred
Som många andra tidiga foils så sitter framvingen för långt bak, vilket gör att man blir trött i bakbenet och hela tiden måste parera att brädan vill lägga sig i vattnet. Det korta spannet gör också foilen vinglig när vinden droppade neråt 6, men den hade bra flyt även då. Även bra glid genom gippen, och överlag snabb och Nice att köra. Tjockare än racevingar i samma storlek så den lyfte mkt snabbt och enkelt med lätt framfotspump
Denna såldes som en ”beginner freeride” när den kom, men det är det verkligen inte. Snarare en snabb, vinglig vinge som kräver mycket vind och som man tvingas köra i ngt felaktig position. Men kan man foila var den riktigt nice, dock bör den köras på en smalare bräda, typ en slalom 100 l om man inte har en riktigt foilbräda med tuttle
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
26 juli, 2022 kl. 20:05 #1527202Mer erfa och ny pryltest:
Idag fick jag testa PTM684 – en säljs som en kitevinge främst, men den var dröm för vindsurfing!952 cm2, 684 i spann. Tunn och utan hakar på vingspetsarna. Denna vinge behöver tryck, körde den med ett 6.0 Torro (Classic 5-lattar freeride) med normalt nedhal. Snabb vinge, lätt snabbare än de jag brukar köra (PTM926, PFI730), men skönt flyt när vinden tappar lite och går även att pumpa sig fram en bit. Dröm att få så mkt fart in i gippen, enkel att ligga rakt i läns med och pumpa sig ur och om man fumlar
Det korta spannet märks främst innan man hunnit bygga tillräckligt med fart, då kan det vingla lite. Detta är en utvecklingsvinge, perfekt freestylevinge när det trycker på lite – här Kan man ladda rejält med speed i hopp. Bra steg ner när man blir överriggad på 1600/1200 vingarna
Insikter:
1 – små vingar går bra med lite längre brädor! Jag är ju en fan av korta brädor, men faktum är att dessa små vingar behöver rätt mkt fart för att komma igång. Längre brädor får högre fart i deplacementläge, och kräver därför mindre pumpande i seglet (jämför med flow H9 som jag körde nyligen)Längre brädor lugnar ner gippen i hög fart
Det blir mer och mer logiskt att riktiga racebrädor fortfarande är rätt långa2 – snabba vingar går bättre med segel som har tydlig profil (alltså cambers). Allt behövs mindre segel och då mer vind. I alla gippar idag hade jag så hög fart in att seglet bokstavligen ändrar form pga av motvinden som uppstår i läns – detta saktar ner fart och sabbar gippen. Går att lösa delvis genom att göra mer ”laydown”, men det är svårare…
Börjar bli dax för lite mer högpresterande foilsegel nu..
Cs på vattnet
-
Det här svaret redigerades 1 week, 6 days sedan av
sailortrash.
Bilagor:
You must be logged in to access attached files.
Bilagor:
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
27 juli, 2022 kl. 08:03 #1527210Den där vingen ser ut bra ut när det blåser lite mer. Helt rätt form och AR.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
27 juli, 2022 kl. 09:44 #1527217Den där vingen ser ut bra ut när det blåser lite mer. Helt rätt form och AR.
Ja det var ren belöning att köra denna, trots klumpigt segel på 6.0 och stor bräda. Den är nog ganska lik din SAB vinge, ngt mindre dock
Denna kommer jag ha mkt kul på👍🤞, du får provköra ngn gång när det trycker på från väst eller så
Ngt jag gillar med dessa LA vingar (denna kanske är mid aspect, men då mer Low än high ) är att de är så mjuka i gången
Tycker HA vingar blir lite stumma och tillochmed lite stötiga när det trycker, men kör över vågor m.m1 användare tackade författaren för det här inlägget.
28 juli, 2022 kl. 09:01 #1527235Ser fram emot en provkörning! 👍😁 Kommer till Brevik vid tillfälle.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
-
Det här svaret redigerades 1 week, 6 days sedan av
-
FörfattareInlägg
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.