Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

  • waverider

    Medlem
    10 juli, 2022 vid 23:56

    Hej. Jag började med att leta efter en begagnad medium och large vinge men det va inte det lättaste, hittade en på ebay.co.uk men med frakt o allt så vart det inte värt. Köpte min här https://www.surfkeppler.de/Neilpryde-Glide-HP-Front-Wing-div-15_1

    Leveransen funkade jätte bra.

  • waverider

    Medlem
    11 juli, 2022 vid 00:00

    Men värt att veta. Skruvarna för framvingen stämmer inte längre då nya vingen är tunnare, antingen köper du nya som passar till vingen eller slipar ner dem?. Sedan va jag tvungen att slipa bort lite aluminium på nosen på fuselage.

  • robertj

    Medlem
    15 juli, 2022 vid 21:05

    Hej. Jag började med att leta efter en begagnad medium och large vinge men det va inte det lättaste, hittade en på ebay.co.uk men med frakt o allt så vart det inte värt. Köpte min här https://www.surfkeppler.de/Neilpryde-Glide-HP-Front-Wing-div-15_1

    Leveransen funkade jätte bra.

    Har köpt surfgrejer från ett par olika ställen i EU. Noterbart är att frakten varit gratis och leverans under 5 dagar. Har väntat längre och betalat för frakt inom Sverige.

    Svara på: foil, erfarenhetsåterföring..

  • sailortrash

    Medlem
    21 juli, 2022 vid 19:32

    Idag fick jag köra en fanatic H9 foil, ca 2018/19
    Lite udda foil som har vingar och fuselage inne slags ”carbon compound” snarare än laminerade vingar som är mer vanligt

    Stadiga 6-10 (ölandsvind) fullcambrat 6.4 race

    Foilen är endast 750 cm och 65 i spann, så minsta vinge jag kört hitills men också den snabbaste. Tyvärr hade jag inte GPS men tippar kring 20-21 knop. Körde på en fanatic Falcon slalom, 138 l ca 84 bred

    Som många andra tidiga foils så sitter framvingen för långt bak, vilket gör att man blir trött i bakbenet och hela tiden måste parera att brädan vill lägga sig i vattnet. Det korta spannet gör också foilen vinglig när vinden droppade neråt 6, men den hade bra flyt även då. Även bra glid genom gippen, och överlag snabb och Nice att köra. Tjockare än racevingar i samma storlek så den lyfte mkt snabbt och enkelt med lätt framfotspump

    Denna såldes som en ”beginner freeride” när den kom, men det är det verkligen inte. Snarare en snabb, vinglig vinge som kräver mycket vind och som man tvingas köra i ngt felaktig position. Men kan man foila var den riktigt nice, dock bör den köras på en smalare bräda, typ en slalom 100 l om man inte har en riktigt foilbräda med tuttle

  • sailortrash

    Medlem
    26 juli, 2022 vid 20:05

    Mer erfa och ny pryltest:
    Idag fick jag testa PTM684 – en säljs som en kitevinge främst, men den var dröm för vindsurfing!

    952 cm2, 684 i spann. Tunn och utan hakar på vingspetsarna. Denna vinge behöver tryck, körde den med ett 6.0 Torro (Classic 5-lattar freeride) med normalt nedhal. Snabb vinge, lätt snabbare än de jag brukar köra (PTM926, PFI730), men skönt flyt när vinden tappar lite och går även att pumpa sig fram en bit. Dröm att få så mkt fart in i gippen, enkel att ligga rakt i läns med och pumpa sig ur och om man fumlar

    Det korta spannet märks främst innan man hunnit bygga tillräckligt med fart, då kan det vingla lite. Detta är en utvecklingsvinge, perfekt freestylevinge när det trycker på lite – här Kan man ladda rejält med speed i hopp. Bra steg ner när man blir överriggad på 1600/1200 vingarna

    Insikter:
    1 – små vingar går bra med lite längre brädor! Jag är ju en fan av korta brädor, men faktum är att dessa små vingar behöver rätt mkt fart för att komma igång. Längre brädor får högre fart i deplacementläge, och kräver därför mindre pumpande i seglet (jämför med flow H9 som jag körde nyligen)

    Längre brädor lugnar ner gippen i hög fart
    Det blir mer och mer logiskt att riktiga racebrädor fortfarande är rätt långa

    2 – snabba vingar går bättre med segel som har tydlig profil (alltså cambers). Allt behövs mindre segel och då mer vind. I alla gippar idag hade jag så hög fart in att seglet bokstavligen ändrar form pga av motvinden som uppstår i läns – detta saktar ner fart och sabbar gippen. Går att lösa delvis genom att göra mer ”laydown”, men det är svårare…

    Börjar bli dax för lite mer högpresterande foilsegel nu..

    Cs på vattnet

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 1 år, 9 månader sedan av  sailortrash.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    27 juli, 2022 vid 08:03

    Den där vingen ser ut bra ut när det blåser lite mer. Helt rätt form och AR.

  • sailortrash

    Medlem
    27 juli, 2022 vid 09:44

    Den där vingen ser ut bra ut när det blåser lite mer. Helt rätt form och AR.

    Ja det var ren belöning att köra denna, trots klumpigt segel på 6.0 och stor bräda. Den är nog ganska lik din SAB vinge, ngt mindre dock

    Denna kommer jag ha mkt kul på👍🤞, du får provköra ngn gång när det trycker på från väst eller så

    Ngt jag gillar med dessa LA vingar (denna kanske är mid aspect, men då mer Low än high ) är att de är så mjuka i gången
    Tycker HA vingar blir lite stumma och tillochmed lite stötiga när det trycker, men kör över vågor m.m

  • Stefan_Foil

    Medlem
    28 juli, 2022 vid 09:01

    Ser fram emot en provkörning! 👍😁 Kommer till Brevik vid tillfälle.

  • sailortrash

    Medlem
    18 oktober, 2022 vid 08:43

    Halvdöd tråd men nu jar jag testat en bräda som jag tror är helt rätt för den glada amatören som vill foila i vindar under 10, och då hellre med små segel och kanske ta sig till vågor/swell också

    Slingshot freestyle 115
    71×188, 115 l

    Denna bräda är mer lik en vanlig vindsurfbräda än tisigare jag stått på. Volymen är mer centrerad, så man drar rigg nästan som vanligt, den beter sig mer som vanligt sloggande och den planar upp mer likt en fsw eller freestylebräda. Den har däremot massor med volym bak så man kliver rakt in i stropparna när man pumpar igång den om man vill. Inga problem att slogga eller dra rigg på denna bräda för mig kring 80-85 kg

    Den kommer med 3 eller 4 stroppar, och den är helt ok rail – rail trots sin bredd på 71. Jag har kört den med 5.2, villet kändes rätt litet så kag är säker på att den bekvämt tar en 5.7 och kanske max kring 6.0/6.2 om man vill maxa lättvind – vilket är mer än tillräckligt för 3-7 m/s med en foil kring 1100 och uppåt beroende på aspect ratio eller span. Jag har ju två andra SSS brädor med lite mer slalomform – en 130 och en 114. Denna känns mer lik 130 i stabilitet (114 känns som ungefär 95-105 l fsw), men är rappare och definitivt bättre för carve och hopp. Freestyleserien är också byggda för mer stryk and wizardserien som jag kör på. Faktum är stt denna bräda skulle skulle kunna ersätta båda – den är verkligen en one board quiver – förutsatt att du inte vill köra stora cambrade segel – då har men roligare på 130 skulle jag säga. Alla dessa brädor fynkar fint som wingbrädor också, finns flera clips med folk som wingar på dessa och w114 och f115 har även straps och trackbox anpassade för crossover.

    Det jag gillar mest med denna bräda är att den har jättelång trackbox och jättelång maskskena. Det går att köra med masfotrb precis vid fotstropparna (fram) villet är bättre med små segel, manöver och pumpa genom vindhål eller mellan vågor. Passar mycket bättre för centerstance. Jag har inte samma optimala känlsa för kontroll över foilen på w114. Vill man istället istället köra 4 stroppar, lite med blasting, så kan man enkelt hitta ett bra avstånd då också. Man kan få till ett avstånd mellan foil/mastfot på mellan ca 65- 130 vilket täcker upp för alla tänkbara stilar.

    Denna bräda är perfekt som första bräda för den som väger lite mindre och är duktig på vindsurf (typ kör sub 100 l brädor och nöter trick) eller om du kört foil på en vablig bräda ett tag och vill ta nästa steg. Köper man denna är det antagligen den enda bräda för windfoil man någonsin behöver.

    Attachment Image
  • robertj

    Medlem
    19 oktober, 2022 vid 18:34

    Halvdöd tråd men nu jar jag testat en bräda som jag tror är helt rätt för den glada amatören som vill foila i vindar under 10, och då hellre med små segel och kanske ta sig till vågor/swell också

    Slingshot freestyle 115

    71×188, 115 l

    Denna bräda är mer lik en vanlig vindsurfbräda än tisigare jag stått på. Volymen är mer centrerad, så man drar rigg nästan som vanligt, den beter sig mer som vanligt sloggande och den planar upp mer likt en fsw eller freestylebräda. Den har däremot massor med volym bak så man kliver rakt in i stropparna när man pumpar igång den om man vill. Inga problem att slogga eller dra rigg på denna bräda för mig kring 80-85 kg

    Den kommer med 3 eller 4 stroppar, och den är helt ok rail – rail trots sin bredd på 71. Jag har kört den med 5.2, villet kändes rätt litet så kag är säker på att den bekvämt tar en 5.7 och kanske max kring 6.0/6.2 om man vill maxa lättvind – vilket är mer än tillräckligt för 3-7 m/s med en foil kring 1100 och uppåt beroende på aspect ratio eller span. Jag har ju två andra SSS brädor med lite mer slalomform – en 130 och en 114. Denna känns mer lik 130 i stabilitet (114 känns som ungefär 95-105 l fsw), men är rappare och definitivt bättre för carve och hopp. Freestyleserien är också byggda för mer stryk and wizardserien som jag kör på. Faktum är stt denna bräda skulle skulle kunna ersätta båda – den är verkligen en one board quiver – förutsatt att du inte vill köra stora cambrade segel – då har men roligare på 130 skulle jag säga. Alla dessa brädor fynkar fint som wingbrädor också, finns flera clips med folk som wingar på dessa och w114 och f115 har även straps och trackbox anpassade för crossover.

    Det jag gillar mest med denna bräda är att den har jättelång trackbox och jättelång maskskena. Det går att köra med masfotrb precis vid fotstropparna (fram) villet är bättre med små segel, manöver och pumpa genom vindhål eller mellan vågor. Passar mycket bättre för centerstance. Jag har inte samma optimala känlsa för kontroll över foilen på w114. Vill man istället istället köra 4 stroppar, lite med blasting, så kan man enkelt hitta ett bra avstånd då också. Man kan få till ett avstånd mellan foil/mastfot på mellan ca 65- 130 vilket täcker upp för alla tänkbara stilar.

    Denna bräda är perfekt som första bräda för den som väger lite mindre och är duktig på vindsurf (typ kör sub 100 l brädor och nöter trick) eller om du kört foil på en vablig bräda ett tag och vill ta nästa steg. Köper man denna är det antagligen den enda bräda för windfoil man någonsin behöver.

    Säg till om du vill göra test av brädserien komplett med levitator. Själv har jag avslutat sässen pga tennisarmbåge (är iofs för kallt för mig ändå).

  • sailortrash

    Medlem
    11 juni, 2023 vid 09:59

    Dax att bumpa denna tråd för säsongen. Verkar som intresset ökar för vindfoil, och det finns säkert några gamla rävar på konfen som observerat ett tag men kanske är redo att ta klivet i år – ser ju rätt lyckat ut trots allt det där med windfoil =)

    Jag har satt ihop en ”att tänka på” video, för den som orkar kolla hela 18 min

    Mer kommer senare, har en freerace utvärdering på g oxå

    https://fb.watch/l5dBC6Job9/

  • Stefan_Foil

    Medlem
    11 juni, 2023 vid 12:20

    Kul att du gör sånna här videos, keep them coming, 18min har man ju tid med hade kunnat vara ännu längre för min del. Du tar upp många bra poänger som jag inte hört av andra.

    Jag håller med om det mesta och tycker också frustrerande med bristen av kompabilitet mellan olika vingar, t ex mellan en race och freeride setup. Kör man race windfoil så kan man välja mellan många fabrikat. Och kör man vinge/prone/SUP foil så finns det också stort urval. Men få som bryggar över alla foil sporter. Windsurf freeride har hamnat lite mittemellan stolarna tycker jag. Armstrong har t ex tagit bort sitt 80cm windfoil fuse ur sortimentet vilket är synd då jag nu har nya vingar och styvare mast som jag inte kan köra windfoil med. Har visserligen en SAB plattform men orkar inte hålla mig up to date med nya vingar på två olika märken/plattformar.

    Detta största anledningen jag kör mest wing numera. Synd.

    En annan grej. Har på sista tiden nördat ner mig i foil teori, t ex shimsning av bakvingen, position i tracksen, olika form/storlek på bakvingar, mast rake shims osv. Finns det något intresse för sånt här? Har skrivit lite om shimsning på FB men verkar va totalt ointresse i Sverige medan det snackas mycket om detta i internationella forum/grupper.

    Håller själv på nördar ner mig i det men lite osäker om det funns intresse. Hade varit kul höra andras åsikter.

  • sailortrash

    Medlem
    11 juni, 2023 vid 12:50

    Ja, man ger lite tillbaka – från en amatör till en annan. Jag tror SAB har rätt ok komp – men de har ju strulat lite och bytt infästning på framvingen m.m, så lite störigt kanske

    F4 tror jag också är hyffsat kompatibla. Sen kan man ju påpeka att alla windfoilgrejer går att börja winga på – blir man hooked kan man köpa ett kortare fuse. Men som du nämner med armstrong – det omvända verkar inte gälla

    Ang shims – jag gjorde lite sånt i början, var rätt stor skillnad faktiskt men har inte fördjupat mig i det. SS har dock släppt shims så jag tänkte skaffa dem och testa lite.

    Däremot har jag köpt en mindre bakvinge, och det gör ju jättestor skillnad att mixtra med dem

  • daniel_bing

    Medlem
    12 juni, 2023 vid 08:52

    Nu kan ni få ett litet mission här:
    Jag har wind foilat ett par gånger på hyrprylar. Typ Serverne Red Wing 1400 front, 90 mast etc.

    Jag har sen spenderat ett par dagar i ett helt vindfattigt El Medan med att wing foila efter gummibåt. Alltså enbart bräda foil. Det slutade sen med att jag köpte lite helt nya sponsprylar av Colin, så jag kom hem med en wing foil bräda på 100 liter och ett Hi Aspect 1000 kit från Vayo (samma som Axis, bara annat namn). Helt klart lite mindre än vad som rekommenderas att börja med. Testade igår att köra 100 brädan med Vayo vingen (1000 mm, 1350 cm3) efter båt. Det var faktiskt hyfsat enkelt.

    Så nu till mina frågor: Är det helt hjärndött försöka lära sig Winga på den kombon? Eller tror ni det funkar? Tänkte lära mig lite vinge hantering på SUP först så kanske det blir enklare på den mindre brädan.

    Borde jag komplettera så jag kan sätta foilen på vanlig vindsurfbräda? Har en foil ready Tabou Rocket Plus, Jag skulle kunna skaffa en 90 mast (nuvarande är 75) och längre fusilage. Eller ska jag steka wind foilen och helt enkelt bara satsa på wing? Ge mig lite input här 🙂

  • steffo

    Medlem
    12 juni, 2023 vid 08:58

    Tror inte att det ska vara något problem. Jag lärde mig på en liknande foil med 100 liters bräda och 6.0 vinge. Bara gjört!

Sida 22 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing foil, erfarenhetsåterföring..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.