Foil windsurfing

This topic has 181 svar, 23 deltagare, and was last updated 1 month sedan by  sailortrash.

  • Författare
  • #1519056
     canoya 
    Deltagare

    Fick testat min GoFoil med min Fanatic Ray 130 (freerace, 73×235 cm) från 2011-12 nånting igår. Kändes stabilt och lite smidigare i luften än med formulabrädan, men känns som att lite mer vind krävs för att komma igång. Jag körde med stropparna som när jag seglar den med vanlig fena, dvs inte längst ut på kanten och men största avstånd mellan fram och bakstroppar, mastfoten längst bak (står 125 cm där, antagligen mätt till bakkant på brädan).
    Det kändes att jag kanske skulle flytta bak framstropparna (bakstroppar redan längst bak). Jag var lite nervös för om det skulle hålla och hade en säkerhetslina bunden runt toppen på foilmasten för att folien inte skulle sjunka om det pajade totalt. Kanske innebar lite broms i accelerationen för att lyfta, men tror inte det har så stor betydelse i den låga farten. Ska nog fixa en stor bricka som fördelar trycket från fenskruvarna över störr yta på däcket och inte bara lita på botten av de försänkta urtagen som är standard.
    Bytte i halvtid till formulan för att jämföra, men jag tror att vinden blev lite bättre ungefär samtidigt, så det blev inte en rättvis jämförelse av hur snabbt man kommer upp på foilen.
    Det känns som att GoFoil har ganska mycket vinkel på bakvingen så att man måste kompensera högre fart med mer vikt på framfoten.
    Kunde också konstatera att gippa på foilen är lättare om det finns vågor att utnyttja för att hålla farten uppe vid segelflippen.

    • Det här svaret redigerades 1 month, 3 weeks sedan av  canoya.
    Bilagor:

    Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519064
     robertj 
    Deltagare

    Har köpt en starboard supercruiser foil. Masten passar inte riktigt i brädans tuttle box. Antar att man behöver slipa lite på masttoppen och även snedkapa den (finns spåranvisning). Lite nervöst att modifiera sproilans grejer. Tror inte heller det följde med skruvar för att fästa foilen i brädan. Har kört NP glide Wind tidigare. Enda jämförelsen jag kan göra är att supercruisern väger mindre.

    Bilagor:

    Bilagor:
    3 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519077
     canoya 
    Deltagare

    Har köpt en starboard supercruiser foil. Masten passar inte riktigt i brädans tuttle box. Antar att man behöver slipa lite på masttoppen och även snedkapa den (finns spåranvisning). Lite nervöst att modifiera sproilans grejer. Tror inte heller det följde med skruvar för att fästa foilen i brädan. Har kört NP glide Wind tidigare. Enda jämförelsen jag kan göra är att supercruisern väger mindre.

    Min GoFoil har också symmetriskt Tuttlehuvud, den funkar i vanlig Deep Tuttle-box utan att behöva snedkapas (både i min Fanatic Formula TT06 och Fanatic Ray 130 på bilden ovan). Mät hur djup din box är i bakkant innan du kapar, det kanske funkar ändå! Jag behövde slipa lite på tjockleken för att den skulle gå i boxen däremot och filade lite i huvudets skruvhål då skruvarna blir lite vinklade bakåt för att passa mot skruvhålen i brädan (gäller båda mina brädor).

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519078
     Stefan 
    Deltagare

    Jag gjorde exakt samma sak, behövde inte kapa för JPs DPbox. Däremot fila i skruvhålen i masten och i boxen. Kom på det efter jag fick byta skruvar och insatser i foilen. Med NP kolmast behövdes ingen modifiering så var lite nytt för mig.

    Här kommer en kort sammanfattning av mitt nya SB team set. Provade första gången igår på Dalarö.

    Andra körde ca 7,5 till 8,5 segel, Inga andra på foil förutom en på kitefoil. Brädan är en JP 150 hydrofoil bräda, 91cm bred. Började med 1000 vingen, 95 fuselage och 6,8. -överriggad så bytte till 5,8 (no-cam freeride). Ändå lite för mycke lyft, gick bra på kryss bara, i övrigt svårkontrollerat i högre fart. Bytte då till 800 vingen. Perfekt. Stabilt, kontrollerbart, och snabbt. Höll samma fart som majoriteten av vindsurfarna med 800 vingen men inte med 1000 vingen som var märkbart långsammare.

    Nu förstår jag varför denna foil är så populär och vinner tävlingar. Det kanske inte passar alla med racefoil men om man kört att tag på supercruisern eller gliden och vill pressa ut mer fart och skrämma sig själv på slörarna så kan jag rekommendera denna foil eller motsvarande av andra märken. Funkar fint även med no-cam segel men kräver nog bred foil bräda för att komma till sin rätt.

    Kvalitén på Starboards foil är bra, delvis, skruvarna glappar lite mycket, är inte titanplätterade som på t ex NP glide. Rostfritt och aluminium är heller ingen bra kombo i saltvatten. Och att det krävdes att man filade upp skruvhålen i masten tyder på slarv i tillverkningen tyvärr. Men de har bra genomtänkta detaljer, finns många delar/vingar och är bra i övrigt och bra prestanda så kan ändå rekommendera den.

    2 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519081
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag gjorde exakt samma sak, behövde inte kapa för JPs DPbox. Däremot fila i skruvhålen i masten och i boxen. Kom på det efter jag fick byta skruvar och insatser i foilen. Med NP kolmast behövdes ingen modifiering så var lite nytt för mig.

    Här kommer en kort sammanfattning av mitt nya SB team set. Provade första gången igår på Dalarö.

    Andra körde ca 7,5 till 8,5 segel, Inga andra på foil förutom en på kitefoil. Brädan är en JP 150 hydrofoil bräda, 91cm bred. Började med 1000 vingen, 95 fuselage och 6,8. -överriggad så bytte till 5,8 (no-cam freeride). Ändå lite för mycke lyft, gick bra på kryss bara, i övrigt svårkontrollerat i högre fart. Bytte då till 800 vingen. Perfekt. Stabilt, kontrollerbart, och snabbt. Höll samma fart som majoriteten av vindsurfarna med 800 vingen men inte med 1000 vingen som var märkbart långsammare.

    Nu förstår jag varför denna foil är så populär och vinner tävlingar. Det kanske inte passar alla med racefoil men om man kört att tag på supercruisern eller gliden och vill pressa ut mer fart och skrämma sig själv på slörarna så kan jag rekommendera denna foil eller motsvarande av andra märken. Funkar fint även med no-cam segel men kräver nog bred foil bräda för att komma till sin rätt.

    Kvalitén på Starboards foil är bra, delvis, skruvarna glappar lite mycket, är inte titanplätterade som på t ex NP glide. Rostfritt och aluminium är heller ingen bra kombo i saltvatten. Och att det krävdes att man filade upp skruvhålen i masten tyder på slarv i tillverkningen tyvärr. Men de har bra genomtänkta detaljer, finns många delar/vingar och är bra i övrigt och bra prestanda så kan ändå rekommendera den.

    tack, och väldigt intressant att du delar. Jag tänker röra mig mot snabbare foilar, saknar lite farten när man tuffar runt på NP glide Large. 20 knop + vill man ju ha iallafall. Men först ska jag naila majoriteten av gipparna. Är heller inte sugen på racehållet, jag tror snarare på slingshot som kör mer freestyle/freeride hållet, men ändå säljer 30 knop + vingar för den som vill/vågar.

    Problemen med att kombinera märken verkar kvarstå, säkrast är nog att köra samma märke (eller partnermärke) på foil/bräda.

    #1519082
     robertj 
    Deltagare

    Har köpt en starboard supercruiser foil. Masten passar inte riktigt i brädans tuttle box. Antar att man behöver slipa lite på masttoppen och även snedkapa den (finns spåranvisning). Lite nervöst att modifiera sproilans grejer. Tror inte heller det följde med skruvar för att fästa foilen i brädan. Har kört NP glide Wind tidigare. Enda jämförelsen jag kan göra är att supercruisern väger mindre.

    Min GoFoil har också symmetriskt Tuttlehuvud, den funkar i vanlig Deep Tuttle-box utan att behöva snedkapas (både i min Fanatic Formula TT06 och Fanatic Ray 130 på bilden ovan). Mät hur djup din box är i bakkant innan du kapar, det kanske funkar ändå! Jag behövde slipa lite på tjockleken för att den skulle gå i boxen däremot och filade lite i huvudets skruvhål då skruvarna blir lite vinklade bakåt för att passa mot skruvhålen i brädan (gäller båda mina brädor).

    Behövde kapa toppen. Hittade en bruksanvisning som visade att det är så det är tänkt så det var bara att köra. Slipade lite så nu sitter den som en smäck. Skruvhålen i brädan passade. Upptäckte nu att NP glide glappade lite i boxen, blir mer last i skruvarna då. Åkte till surfspot för att köpa skruvar för infästning i brädan. De hade dock inte torx så det blev en våtdräkt och segel istället.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519190
     vindsokaren 
    Deltagare

    Har nu kört SB freeride 150 ett tag och har även en Starboard 144.
    Har kört båda med segel ner till 4.5 så storleken behöver inte vara mindre. I volym om du bara ska ha en foilbräda.
    144 släpper från vattnet något tidigare
    144an är 87 bred så går att köra med 8.0 hyperglide. Lite rejsigare är 144an än 150 freeride.
    150 är superstabil i foilläge.
    På SB 150 står det GTR/race/fullrace som rekom. Foil men kör med SB freeride 1100cm2
    SB 150 var lite lättare att köra med bakre foten i mitten för nybörjare än 144an
    Nya AFS F800 85cm mast (1120cm)
    Är den bästa foilen jag kört hittills.
    Snabb trots den stora Framvingen 24knop i topp och lyfter tidigt med 6.8 segel.

    4 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519199
     Stefan 
    Deltagare

    Instämmer! Påminner lite om min setup, jp 150. Funkar med allt och även bra att slogga runt med som badplattform. En kille i Lofoten kör sin jp 150 från 3,7 till 9,0. Ganska brett vindregister om du frågar mig. Här kör han jp 150, 3,7 vågsegel och F4 foil med 900 vinge och 120cm fuse. https://youtu.be/9I5H3UVtKeg

    Har nu kört SB freeride 150 ett tag och har även en Starboard 144.

    Har kört båda med segel ner till 4.5 så storleken behöver inte vara mindre. I volym om du bara ska ha en foilbräda.

    144 släpper från vattnet något tidigare

    144an är 87 bred så går att köra med 8.0 hyperglide. Lite rejsigare är 144an än 150 freeride.

    150 är superstabil i foilläge.

    På SB 150 står det GTR/race/fullrace som rekom. Foil men kör med SB freeride 1100cm2

    SB 150 var lite lättare att köra med bakre foten i mitten för nybörjare än 144an

    Nya AFS F800 85cm mast (1120cm)

    Är den bästa foilen jag kört hittills.

    Snabb trots den stora Framvingen 24knop i topp och lyfter tidigt med 6.8 segel.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519405
     robertj 
    Deltagare

    Ni som kör SB supercruiser, har ni provat att flytta fram frontvingen?

    #1519479
     Erik71 
    Deltagare

    Då är man så med i “klubben”. Kunde inte hålla mig borta längre. 🙂 Bor i Västerås och seglar på Mälaren strax utanför.
    Jag har köpt samma foil som Stefan har tror jag AFS F800 85cm mast (1120cm). Har ingen foilbräda utan har tänkt att testa lite på mina gamla grejer först så får vi ses sen. Har haft foilen en dryg månad men det har varit dåligt med vind här. Har gjort två korta test i lätt vind och lyckats flyga några få meter innan jag kraschat (väger 92) så behöver ganska mycket vind för att lyfta. Säkert kommer det att fungera i mindre vind när tekniken blir bättre.

    Idag och igår har det blåst bra (i fm 8-12) men byig vind. Kört slalom bräda Tabou Manta 85 från 2012 med ett gammalt NP Soul 6,2 freestylesegel. Fick några flygningar men det känns ganska ostabilt nu i början. Vilken fantastiskt känsla av att sväva ljudlöst!!! Var för mycket vind och för byigt idag. Känns som jag står för långt bak med kroppen och får för mycket och okontrollerbart lyft. Har provat att flytta fram hängseletamparna och även höja bommen något. Har sett på andras videor att de lutar huvudet framåt och testade det lite i slutet, verkade fungera bra och då fick jag fick fram kroppsvikten lite och lyckades få något bättre kontroll. Flyttade även fram riggen i mastkassetten när det blåste som mest, men vet inte om jag tycker det hjälpte så mycket dock.
    Någon som har mera tips?

    Jag har även en äldre Starboard formula som jag tänkt testa med lite större segel. Har ett S-type freerace 7,8 och 9,5 som större segel med några år på nacken. Om det känns som en bra kombo så har jag tänkt att försöka byta boxen själv i den till en foilbox i vinter samt kanske kapa en bit i fören. Kör med säkerhetslina i bakstroppen nu så länge ifall boxen ger vika. Är det någon här som bytt till foilbox själv, erfarenheter?

    Har massor av funderingar och frågor kring det här men nu ska jag bara njuta av kvällen dagen då jag gjorde mina första men definitivt inte mina sista flygningar!

    //Erik

    #1519493
     Stefan 
    Deltagare

    Välkommen i klubben! Jag tror du har en bra setup då du måste luta framåt. Det blir mycket stabilare då än att behöva trycka med bakfoten hela tiden. MEN, vänta lite med att flytta fram stropparna och mastfoten då jag tror att du ändå ska flytta allting så långt bak det går med vänlig slalombräda. Skotar du in lite mer och kör snabbare kommer trycket på mastfoten öka och du kommer behöva kompensera med bakfotstryck. Med mer fart hittar du ett läge då bakvingen jobbar bra och allt blir väldigt stabilt. (Edit: Detta gäller om du inte redan kör max inskotat, och/eller är överriggad då kan du flytta fram mastfoten). Prova oxå med formula brädan och mindre segel kanske ser konstigt ut men kommer kanske funka bättre än med slalombrädan.

    • Det här svaret redigerades 1 month, 1 week sedan av  Stefan.
    #1519506
     robertj 
    Deltagare

    Tänkte skaffa en foilbräda till nästa år. Lutar åt jp hydrofoil 135 eller 150. Oftast lite vind där jag surfar och är rätt tung 95 kg därför kanske 150 är bättre. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Har även tittat på starboard freeride foil men noterade att de väger 2 kg mer än jp.

    #1519507
     sailortrash 
    Deltagare

    Jag skulle bog välja bräda efter märke på foilen, så att man vet att de är balanserade tillsammans. Alt köpa en bräda med justerbar fenbox, typ jp freefoil

    #1519526
     Stefan 
    Deltagare

    150an är faktiskt min favoritbräda sen två år tillbaka och har trots mina 83kg inget behov av mindre bräda annat än i vågor men det är helt annan typ av segling. Jag har den i pro model, dyrare men värt varenda krona då det är riktig kolfiber över hela (märkte jag när jag dingade nosen). Brädan funkar med allt från 3,5 våg till 9,0 race segel (jag har skrivit mer om du söker i forumet) Jag är nog uppe i 60+ sessions med denna bräda och har inga planer att byta den nästa år heller. 135an har jag inte testat men vet en som bytte sin 150a mot modell större ladugårdsdörr för cource race och skaffade en 135a för max kontroll med små segel i mycket vind. 135an funkar bättre än 150an med små segel (typ under 5.0) sa han men funkar inte som enda bräda om man vill också köra med stora segel.

    Det sitter en dt box så alla olika foil passar. Att jag hade problem med SB masten var ett problem med slarv i tillverkningen av masten och när jag väl fattade felet var det lätt åtgärdat, annars passar det perfekt med JPs foilbox och placering av stroppar, mastfot är detsamma med SB 95cm fuselage men med 115 behöver jag flytta fram mastfoten bara.

    1 användare tackade författaren för det här inlägget.
    #1519540
     Erik71 
    Deltagare

    Tänkte skaffa en foilbräda till nästa år. Lutar åt jp hydrofoil 135 eller 150. Oftast lite vind där jag surfar och är rätt tung 95 kg därför kanske 150 är bättre. Någon som har erfarenhet av någon av dessa? Har även tittat på starboard freeride foil men noterade att de väger 2 kg mer än jp.

    Nej det där med 2 kg mer tror jag inte stämmer om du jämför samma modell typ wood.
    Jag (92 kg)är själv intresserad av en lättvindsfoilbräda på sikt ca 150-170 liter. Jag har mest kollat på följande modeller och hittat följande data om dem vad gäller 2020 modellerna:
    JP Hydrofoil PRO edition 150 l bredd 91 cm vikt 8,4 kg
    JP Hydrofoil Full Wood Sandwich. 150 l bredd 91 cm vikt 9,4 kg
    Starboard Foil freeride Flax balsa 150 l bredd 85 cm vikt 9,1 kg
    Starboard Foil freeride Starlite. 150 l bredd 85 cm vikt 10,45 kg
    Starboard Foilrace 177. 177 l bredd 91 cm vikt 9,8 kg
    Tabou AIR RIDE 81 LTD. 145 l bredd 81 cm vikt??

    Problemet är som jag ser det priserna på de lättare modellerna. Otast en bra bit över 20 tusen vilket jag tycker är saftigt när man redan är luspank efter köpet av foilen, haha! Kanske priserna går ner lite på dessa när 2021 års modeller kommer ut.

Visar 15 inlägg - 166 till 180 (av 181 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

svara

Sveriges största community för vindsurfing, kitesurfing, vågsurfing och SUP sedan 1998
©2020 Surfzone - Share the Stoke

Logga in med

 Facebook
 Google

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account