Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • sailortrash

    Medlem
    11 juli, 2020 vid 19:15

    En bräda jag själv tror jag kommer slå till på är jp freefoil 130 (den har justerbar fenbox)

    Alternativ till den (ngt kortare) är starboard foil x eller Slingshot levitator 150 eller naish micro hover 131

    Men jag anser mig ha knäckt tricket att få upp en bräda i foilande läge så jag vet vad jag väntar mig

    Annars är en lång bräda med bra glid att rekommendera i början, då det är mkt enklare att få igång foilen på en sådan. Väl uppe är de också bra vid krascher, då den långa nosen minskar risken för kastfall, speciellt i slör/downwind. Risken för kastfall downwind är betydligt högre på foil än vanlig vindsurf, och det blir 10 ggr värre. Även långa brädor kan i princip dyka som ubåtar om du t.ex slörar hemåt överriggad, vilket har hänt mig ett par gånger.

    Jag lärde mig på min vanliga bräda, men där sitter ju mastboxen för långt fram, speciellt med np glide foilen. Jag satte in en ny mastbox och har flyttat bak seglet nästan 35-40 cm för att få balans mellan segel, foil o h fotposition. Sen har de inte tillräckligt volym i häcken heller, så lättvindsegenskaperna är därför begränsade

  • robertj

    Medlem
    12 juli, 2020 vid 07:02

    Pocket är kanske bättre anpassad för foil wing. Skulle vilja prova det, att kunna rulla ihop seglet i en ryggsäck är rätt tilltalande. Har samma problem, mastbox för långt fram, foil för långt bak. Står man längst bak gräver baken ned sig. Blir också en konstig framåtsträckt ställning för att hålla i seglet. Seglet blir bakåtlutat vilket inte är gynnsamt i lätt vind. Lite lättare ju större segel man har men det är inte riktigt tanken med foil.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    12 juli, 2020 vid 10:30

    JP freefoil tror jag är riktigt bra faktiskt och sneglade lite på den men tyckte den var aningens för tung för sin storlek, hade den vägt 2kg mindre hade den varit perfekt, kanske kommer de ut med en pro edition till nästa år då 2020 är lite av ett mellanår när det gäller utrustning pga corona. Instämmer att 120-130 liter är idealiskt om man kör freeride foil och bredd på ca 60-80cm om man inte tänkt köra med stora segel typ 7,8 och större. Lite mer längd är oxå bra. Slingshot har jag inga bra erfarenheter, av deras brädor känns lite “råa” på gränsen till slarviga i shapen och tillverkas i Kina istället för i Cobra fabriken som de flesta andra stora märken, Kineserna slarvar ibland med att förstärka på rätt ställen (men är ju iof lätt att laga tex en sprucken kant efter man tex lagt brädan på en sten). Naish och Slingshot är väldigt snabba och driver utveckling av foilprylar men tex Naish tror jag bara utvecklar på Hawaii vilket ibland blir uppenbart. Har inga som helst erfarenheter med starboard men verkar ha ok foil prylar, men deras brädor ser lite “avkapade” och feta ut med bulliga kanter medan JP är har lite mer sofistikerade shapes med lite tysk känsla för detaljer som påminner lite om gamla F2 som jag har goda erfarenheter av. Personligen gillar jag mest jp. Jag skulle satsa på JP 135 eller 120. 135an är väldigt populär och jag skulle säga att den brädan i pro edition är den absolut bästa allround freeride foil brädan just nu. Jag har jp 150 pro och är supernöjd med allt (och jag är ganska kritisk) och den funkar oxå med stora segel men den är onödigt stor och bred för freeride och vågor i lite hårdare vind så behöver då en andra foil bräda. Jag slog till på en jp 6,8 sup som jag nu har hunnit köra en del vågor på Torö och i Sandviken, Gotland, har även testat med uppblåsbar vinge och det funkar bra. Men den är i minsta laget vilket gör den väldigt oförlåtande, med bara 96 liter så är det svårt att dra rigg i vågor, vattenstarta kan oxå va en utmaning då vinden knappt räcker till. Sen är den väldigt liten på gott och ont, trångt bakom masten och lite volym framför så breachar man blir det kastfall direkt. Och breachar gör man ofta i början om man är lite överriggad. (Vågorna bidrar till mer fart/lyft och oxå g krafterna i svängarna, skulle då vilja flytta fram mastfoten men går inte.). Men jag gillar trots allt jp 6,8an då det finns fördelar med att den är så liten och lätt och eftersom man har framfoten i mitten med tårna nästan mot mastfoten så kan man släppa ut seglet helt i vågridningen och det blir ändå bra balans på foilen, strapless är oxå bra i vågor för att ha full frihet att flytta fötterna tex helt centrerat i vågridningen och ut på kanten för höjdtagning/fart. Oxå bra med justerbar foilbox om man vill köra winging och sup men för bara windfoil föredrar jag faktiskt DT boxen eftersom jag inte ser något behov att flytta foilen om man har en justerbar mastskena. Kör man tex NP foil ihop med JP så är allt utprovat och klart med perfekt balans. Med DT är det oxå lättare och snabbare att montera av/på foilen. +Mindre motstånd i planingsläge. Jag inser nu oxå att för våra svenska förhållanden så är sup och winging med foil inte idealiskt (för mig iaf). Det var kul att prova men en sladdrig vinge funkar dåligt i byiga förhållanden (sämre att pumpa, smalare register, tappar höjdtagnings förmåga om vinden droppar och kräver större foil som är långsammare. Och att supfoila med endast paddel i vågor kräver helst andra typ av vågor typ groundswell som vi saknar i Sverige. Däremot funkar strapless foil i vågor med vindsurfing segel klockrent. För detta ändamål tycker jag ändå jp’s sup foil brädor är bäst bland de större tillverkarna. Bra glid tack vare kicktailen, snabbare upp på foil än något annat jag testat och super responsiv, oxå bra med stor pad med kant bak och i mitten så man kan känna sig till fotplaceringen. Ska man ha nåt bättre just nu för vågfoil är kanske Horue eller custom bräda bäst. Skulle jag köpa en tredje foilbräda för endast freeride foil på plattvatten skulle det bli jp 120 eller 135 men har redan för mycket prylar och ibland går inte foil tex igår i Nisseviken/grundården körde jag på sten även med vanlig fena, så känner att man oxå behöver en 100 liters freewave utöver en 85 liters vågis för de mest episka förhållanden så fyra brädor totalt får räcka. Sk foil ready brädor tror jag inte man (eller iaf jag) skulle va nöjd med då jag inte tror det går att kombinera egenskaper som är bra med foil med vanlig vindsurfing. Det går nog att foila hjälpligt på en vanlig freeride bräda men blir lite svårare med sämre balans och stabilitet vilket jag tror hämmar din utveckling, tex lära sig flygande gippar, höjdtagning mm. Men tvärtom går inte, en foilbräda funkar riktigt dåligt med fena.

    Bara mina personliga åsikter!😎

  • sailortrash

    Medlem
    12 juli, 2020 vid 10:56

    Bra info kring slingshotbrädorna. Det är ju rätt dyra så jag skulle bli rätt sur om de var taskig kvalité.
    Ang starboard så tror jag nog de gör jättebra brädor. Däremot har de angripit foil från raceperspektivet, vilket jag tycker syns i alla deras brädor. Och racehållet är verkligen inte dit jag är på väg, så naish, jp och slingshot verkar ha ett betydligt bättre sortiment just nu. Men starboard är säkert snabba på att komma ikapp, och plockar de fram ngt bra kommer det säkert inte vara några kvalitetsproblem.

    Jag vill ha en bräda för som 1) funkar i lättvind för windfoil freeride och 2) funkar för våg-windfoil. JAg har vart inne på sup:arna, men jag tror att en vågsup med rocker sabbar dess lättvindsegenskaper. och där jag bor är den vanligaste vinden 3-7, så jag behöver en bräda som fixar att foila i så kass vind. Detta tror jag ställer dessa krav:

    helt plan rocker bakom framfoten
    minst 120 l totalt
    tillräcklig volym bak så man kan stå i stropparna och vänta in en vindby utan att skiten kantrar
    inte för mkt swingweight, och inte för bred (för bred blir jobbigare i vågor)

    det uteslutar alla kombinationer mellan vindsurf och foil samt mellan vanlig sup och foil

    Det som blir kvar är relativt korta brädor under 80 bredd, alltså de ovan föreslagna. Det finns en snubbe som utvecklar egna brädor bara för wave-wind foiling (https://reefwarriors.wordpress.com/2019/02/15/board-room-top-gun-sup-foil-dw-sup-foil-wind-surf-foil-board/). tror att detta är rätt nära det jag söker, även om jag till 80% kommer köra plattvatten och lättvind.

    Ang justerbar box så tror jag det behövs så vida man inte håller sig till 1 märke endast. Och det kommer jag antagligen inte göra. T.ex. tror jag slingshot gör mkt bättre windfoils för freeride än vad NP gör (deras är ju egentligen för sup och prone surf). På iskt kommer jag också skaffa en mer freerace artad foil med annan fuselagelängd och då är det bra med en bräda som går att justera tills det stämmer.

    Ska lbi intressant att se vad som sker till 2021

  • irieman

    Medlem
    12 juli, 2020 vid 23:07

    Har hittat en grym kombo nu, Starboard 115 plus fuselage med 255 bakvinge och 1100 front vinge. Kör en 85 cm mast till den. Har min Exocet RF 81 som ju då är 81 bred. Denna kombo är både snabb, tar höjd bra och riktigt manövrerbar. Lätt att simulera vågridning utan vågor. Har mest kört 6.0 vågsegel och 7.0 Severne Foil Glide på sistone. Funkar hur bra som helst ihop.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 juli, 2020 vid 12:11

    Jag tror oxå på denna kombo. Framförallt tror jag din foilkombo (fuselage/vingar) är det som avgör mest. Jag har för mig att Sam Ross själv kör på liknande kombo med SB 1100 freeride vinge och långt fuselage. Freeride vingar med en moderat high aspect på 1000-1200cm2 har jag oxå kommit fram till vara idealiskt för vindsurf freeridefoil och använder oxå oftast ca 6-7m2. Med glide vingen som är low aspect behövs lite större yta då den ger mindre lyft per cm2 och har mer motstånd och är långsammare.

    NPs glide slim high aspect framvinge och jp freefoil: https://youtu.be/p0H2qNEOz2s

  • sailortrash

    Medlem
    15 juli, 2020 vid 12:32

    Jag har fattar det som att low aspect vingar ger mer lyft per cm2, och att man därför man köra mindre segel och komma igång med lägre glidfart. High aspect kräver typiskt mer fart för att vingen ska generera lyft, och typiskt större segel för att få upp den farten. Racebrädorna som utvecklats tillsammans med high aspect foils är också längre än compactstilen (som utvecklats med low aspect deltaform foils). Längden hjälper med glid i deplacementsfart och halvplanande (taxi fart).

    Np glide foilarna har jag fattat det som ger extra mkt lyft, ffa pga av sin extra tjocka leading edge. En 1200 np glide lyfter kanske som en 1300/1400 cm3 freeride vinge som är mer high aspect. Np glide large (strax under 1600cm2) lyfter nog tidigare än starboard supercruiser som är 1700. Priset för detta är dock att topphastigheten är låg.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    15 juli, 2020 vid 15:09

    Okej Sailor då kan vi iaf komma överens att vi tycker olika 😁.

    Men jag är ganska säker, dels pga egen erfarenhet med båda typer av foil, race foil och NP glidewind och vad jag läst mig till på seabreeze forum.

    Det finns kanske oxå en praktisk begränsning i hur bred man kan göra en vinge, de bredaste är ca 1 meter och ytan på race vingen blir då ca 1000cm2. Jag skulle gissa att den vingen lyfter lika tidigt som en 800mm bred freeride vinge med 1100cm2 yta. Någon smal high aspect vinge på 1600cm2 tror jag inte är realististiskt men kanske lite mer high aspect än glide och supercruiser som har rena surfvingar och funkar bäst i mycket lägre fart.

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • sailortrash

    Medlem
    15 juli, 2020 vid 15:29

    Egentligen har jag ingen foilerfarenhet av highaspect…så du har säkert rätt

    Sen tror jag iofs att det går att hitta bra kombos på olika sätt så länge grejerna lirar med varandra

    Även i vanlig vindsurf är det ju inte direkt ovanligt att slalom 7.0 oh freestyle 5.3 går att köra samtidigt…

  • irieman

    Medlem
    16 juli, 2020 vid 01:14

    Jag tror oxå på denna kombo. Framförallt tror jag din foilkombo (fuselage/vingar) är det som avgör mest. Jag har för mig att Sam Ross själv kör på liknande kombo med SB 1100 freeride vinge och långt fuselage. Freeride vingar med en moderat high aspect på 1000-1200cm2 har jag oxå kommit fram till vara idealiskt för vindsurf freeridefoil och använder oxå oftast ca 6-7m2. Med glide vingen som är low aspect behövs lite större yta då den ger mindre lyft per cm2 och har mer motstånd och är långsammare.

    NPs glide slim high aspect framvinge och jp freefoil: https://youtu.be/p0H2qNEOz2s

    Ja, funkar bra. 1100-vingen gör den väldigt svängig ifall man vill och 115-fuselaget gör det stabilt och snabbt. Sen är nog 1000-vingen snabbare och tar mer höjd men 1100/115/255 är snabb och tar mycket höjd den med.

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  irieman.

    Svara på: Foil windsurfing

  • canoya

    Medlem
    3 augusti, 2020 vid 16:42

    Har testat “Gula faran” nedan en gång i lite för lite vind, kom upp på foilen några korta sekunder bara, och tyckte den kändes vinglig. Kanske för att det var väldigt marginell vind? Dock insåg jag att volymen nog är mindre än jag trodde och den är lite svår att slå och dra rigg på.
    Har kört några gånger till på formulan och kommit betydligt bättre överens med den än innan. Fick två dagar i Lejet i lite vågor och lyckades till och med gippa på foilen och rida lite vågor! GoFoilen funkar riktigt bra i lite vågor och känns stabil. Fick också chansen att jämföra med brorsans Slingshot Hoverglide FWind som ha lite minder foil och längre mast på en Starboard Formula 155 (270x85cm). Vi bytte kit med varandra och var båda överens om att mitt var enklare och mer stabilt, men förmodligen långsammare då GoFoilen har väldigt tjock profil. I och med den korta masten måste man parera vågorna på utvägen väldigt aktivt för att inte köra foilen i luften, men det gick ganska snabbt att vänja sig vid. Körde senare en gån till hemma på sjön i lite mer vind och satte någon gipp på foilen även där. Klart lättare om det inte är marginell vind!

    Får väl testa “Den gula” i lite mer vind också och se hur den känns då.

    /Håkan

    Har nu pysslat till min bräda för foil. Hade inte tillgång till någon divinycell, utan har stuckit epoxidränkt väv i kanterna på urgröpningarna för boxarna (5 på varje långsida och en på varje kortsida) så det blir som 12 “fingrar” som förankrar varje box i det omgivande skummet. Lät lite av väven hänga kvar i urgröpningen för att binda ihop med boxarna. Lade sedan 3 lager väv och pressade ner i urgröpningarna med boxarna, väven går 3-4 cm utanför boxarna ut på botten av brädan. Därefter 3 lager väv över alltihop ca 20×35 cm. All väv är 150 g/m2 glasfiber.

    Blir detta rekord? 7 fenboxar på en bräda!

    Brädan är redan innan ombyggd 3 gånger, så den är lite “testbänk”. Från början en Tiga Wave 267 i seriös dubbel sandwich konstruktion, kortad i nosen och breddad till knappt 70 cm. Uppskattad volym ca 120 liter.

    Förhoppningsvis testsegling i början på nästa vecka.

    /Håkan

    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  canoya.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    4 augusti, 2020 vid 21:40

    Nu har jag äntligen parat ihop Starboard foilen med JP brädan. Kanske intressant för andra att veta hur jag gjorde. Jag började med att fila hålen ovala i boxen men det räckte inte, skruven drog snett i gängan och fastnade när jag skulle skruva loss den, så fick byta skruvar och insatser. Till slut kom jag på felet, hålen i masten va ovala för att passa andra märken men skruven kunde inte röra sig fritt så fick pressa ut insatserna och borra/fila upp hålen och sen pressa tillbaka insatserna.Tur att man är lite händig och har verktyg men hade nog oxå gått att fila upp hålen i boxen en halv cm till men föredrog att åtgärda masten.

    Det är ett SB team 2 Kit. Komplett med 2 fuselage på 95 respektive 115 cm och två vingar på 800 och 1000cm2. Dyra grejer men fick en bra deal på denna.

    Jag har senaste tiden insett att jag måste få fram vingen för bättre balans. Och även större vinge för lättvind. Min gamla NP race foil är ju några år gammal så det har hänt en del. Fuselage har blivit längre, vingarna större. Har ju så klart oxå med tävlingsformatet att göra, som med formula så lönar det sig att prioritera endast kryssen. Långa fuselage och stora vingar är just till för effektiv höjdtagning men en bieffekt är bättre stabilitet och mer lyft längre fram vilket underlättar i gipparna.

    Sen tror jag inte denna foil kräver stora race segel utan kommer ganska säkert funka nästan lika bra med mindre freeride segel. Jag räknar med full power från 5m/s med 1000 vingen och ett lätt 4 lattat 6,8 freefoil segel eller ett 7,8 race segel för mer fart/sämre hanterbarhet. Sen om vinden ökar är det smidigt att bara byta till 800 vingen.

    Återkommer efter första provsegling!😁

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
  • irieman

    Medlem
    4 augusti, 2020 vid 23:55

    Nu har jag äntligen parat ihop Starboard foilen med JP brädan. Kanske intressant för andra att veta hur jag gjorde. Jag började med att fila hålen ovala i boxen men det räckte inte, skruven drog snett i gängan och fastnade när jag skulle skruva loss den, så fick byta skruvar och insatser. Till slut kom jag på felet, hålen i masten va ovala för att passa andra märken men skruven kunde inte röra sig fritt så fick pressa ut insatserna och borra/fila upp hålen och sen pressa tillbaka insatserna.Tur att man är lite händig och har verktyg men hade nog oxå gått att fila upp hålen i boxen en halv cm till men föredrog att åtgärda masten.

    Det är ett SB team 2 Kit. Komplett med 2 fuselage på 95 respektive 115 cm och två vingar på 800 och 1000cm2. Dyra grejer men fick en bra deal på denna.

    Jag har senaste tiden insett att jag måste få fram vingen för bättre balans. Och även större vinge för lättvind. Min gamla NP race foil är ju några år gammal så det har hänt en del. Fuselage har blivit längre, vingarna större. Har ju så klart oxå med tävlingsformatet att göra, som med formula så lönar det sig att prioritera endast kryssen. Långa fuselage och stora vingar är just till för effektiv höjdtagning men en bieffekt är bättre stabilitet och mer lyft längre fram vilket underlättar i gipparna.

    Sen tror jag inte denna foil kräver stora race segel utan kommer ganska säkert funka nästan lika bra med mindre freeride segel. Jag räknar med full power från 5m/s med 1000 vingen och ett lätt 4 lattat 6,8 freefoil segel eller ett 7,8 race segel för mer fart/sämre hanterbarhet. Sen om vinden ökar är det smidigt att bara byta till 800 vingen.

    Återkommer efter första provsegling!😁

    Grym setup, nästan som min förutom 1000-vingen då. Den där blir klockren. Angående segel kan jag tipsa om Severne Foil Glide som jag är väldigt nöjd med. Är det där nyaste vanliga 95-masten förresten? Alltså inte IQFoil?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    5 augusti, 2020 vid 09:19

    Jo det är nästan samma setup, lite snabbare vinge bara😉. Det är standard masten, inte den förstärkta IQ masten.

  • canoya

    Medlem
    5 augusti, 2020 vid 10:44

    Fick testat min GoFoil med min Fanatic Ray 130 (freerace, 73×235 cm) från 2011-12 nånting igår. Kändes stabilt och lite smidigare i luften än med formulabrädan, men känns som att lite mer vind krävs för att komma igång. Jag körde med stropparna som när jag seglar den med vanlig fena, dvs inte längst ut på kanten och men största avstånd mellan fram och bakstroppar, mastfoten längst bak (står 125 cm där, antagligen mätt till bakkant på brädan).
    Det kändes att jag kanske skulle flytta bak framstropparna (bakstroppar redan längst bak). Jag var lite nervös för om det skulle hålla och hade en säkerhetslina bunden runt toppen på foilmasten för att folien inte skulle sjunka om det pajade totalt. Kanske innebar lite broms i accelerationen för att lyfta, men tror inte det har så stor betydelse i den låga farten. Ska nog fixa en stor bricka som fördelar trycket från fenskruvarna över störr yta på däcket och inte bara lita på botten av de försänkta urtagen som är standard.
    Bytte i halvtid till formulan för att jämföra, men jag tror att vinden blev lite bättre ungefär samtidigt, så det blev inte en rättvis jämförelse av hur snabbt man kommer upp på foilen.
    Det känns som att GoFoil har ganska mycket vinkel på bakvingen så att man måste kompensera högre fart med mer vikt på framfoten.
    Kunde också konstatera att gippa på foilen är lättare om det finns vågor att utnyttja för att hålla farten uppe vid segelflippen.

    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 7 månader sedan av  canoya.
Sida 11 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.