Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • sailortrash

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 12:04

    Någon som har testat Np glide wind eller liknande foil och har koll på vilka segelstorlekar som funkar under 8 m/s. Hur mycket påverkar en bred bräda till foilen? Har rrd firemove 140.

    Hej
    Jag har kört glide small i två säsonger på en 120 l freeride med PB. Ang slitage har jag kollat varje gång efter sprickor mm men inte sett några tecken på svaghet

    Ang bredd på brädan så tycker jag inte att small vingen ska ha så bred bräda, den är lite för responsiv ”rail to rail”. På den vingen ska man stå väldigt rakt över foilen, och man måste ha bra tryck att kliva ut på railen.
    Jag har även largevingen, som klarar lite bredare brädor bättre. Men båda går bra med brädor mindre än 80 breda.

    Ang segelstorlekar håller jag med Stefan.

  • robin

    Medlem
    2 juli, 2020 vid 11:14

    Underlättar det mycket att köra en stor bräda? Har en freewave med powerbox som är 7-8 liter över min vikt och som jag inte är så rädd om. Borde det funka? Dra rigg är inte lätt men om det blåser så att man kan vattenstarta? Skär man sönder fötterna mot foilen om man sparkar med frambenet för att komma upp i lättvind?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    2 juli, 2020 vid 11:53

    Prova utan foil i lättvind om du kan dra rigg och stagvända, om du klarar det så ok. För en normal duktig vindsurfare tror jag 7-8 liter tillgodo är i minsta laget. Riggen väger lite oxå så du kommer sjunka ner under vattenytan.

    Vattenstarta kan funka och tex glide foilen är inte så vass men ibland kan det va svårt för vindar som räcker för foil räcker inte alltid för att vattenstarta.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    2 juli, 2020 vid 12:52

    Ang bredd på brädan så tycker jag inte att small vingen ska ha så bred bräda

    Jag vet inte om det har att göra med att jag har mastfoten längre fram och behöver mer tryck för att lyfta men min uppfattning är att bredden på brädan endast har med segelstorleken att göra och hur mycket tryck det går att köra med. Jag har pressat ut mycket fart och får extrem höjdtagning ur min glide medium utan problem med en 91cm bred foil bräda (nästan lika bred bak). Men kan också stå i mitten om jag vill sakta ner, göra manövrar osv. Har inte provat small men har en ganska liten racevinge på 550cm2 som oxå funkar bra. Så ser inte varför glide small skulle vara något problem, borde ju ha mindre motstånd och gå snabbare bara.

    Men jag har oxå kört både glide large och medium med en 60cm smal bräda med enkel bakstropp. Seglar då mer upprätt och utskotad stil och kan inte få ut lika mycket fart och höjdtagning men funkar ändå riktigt bra och är roligt. Men när jag ska kryssa tar jag ut foten ur bakstroppen och sätter den så långt ut på kanten det går.

    Därför tycker jag brädan ska va så bred som möjligt, ända nackdelen är isf i vågor eller i hård vind med små segel då smalare brädor är bättre.

  • sailortrash

    Medlem
    2 juli, 2020 vid 18:50

    Ngt säger mig att bredden på brädan bör stå i relation till bredden på framvingen. En bred framvinge kräver lite mer moment än en smalare framvinge. Framförallt märker man det när vinden ökar. Åtminstone upplever jag det så med glide small (66 bred) och large (86 bred). När vinden trycker på med glide small kan jag bekvämt ställa mig på railen på min 76 breda bräda. I lättvind kantrar den i stället. På large är det tvärtom . I 5 m/s kan jag ställa mig på railen (i 3 m/s kantrar den). I 7-8 m/s skulle jag kunna ha en ännu bredare bräda.

    Jag kör samma bakvinge på båda och samma bräda, så det är en ganska bra jämförelse faktisk

    • Detta svar ändrades 3 år, 8 månader sedan av  sailortrash.
  • Stefan_Foil

    Medlem
    2 juli, 2020 vid 22:43

    Kanske är det så med glide small bara har inte testat just den men som sagt en massa andra vingar. Men tror ändå inte man kan jämföra rakt av, de har ju lite olika vindregister, mindre vingar kräver mer fart för att lyfta och en större vinge kanske är snabbare i lättare vind. Sen tänker jag att masten gör samma jobb som en fena medan olika vingstorlekar bara ger mer eller mindre lyft rakt uppåt. Eller vad har jag missat?

  • sailortrash

    Medlem
    3 juli, 2020 vid 09:03

    En bred bräda kanske funkar bra även till np glide, men det går utmärkt även med en vanlig freeride kring 75. Just dessa foils ställer alltså inte några större krav på brädans bredd. Kanske är det oxå därför powerboxen verkar hålla för krafterna utan problem.

    Jag tror att samma kraft som lyfter vingen uppåt också gör den stabil i sidled. Så en bred framvingen blir svår att hantera med en för smal bräda, då man får för lite moment för att pressa brädan upp låt vinden. På glide L vingen kan jag uppleva att brädan är ngt smal när jag är lite överriggad. Fast jag står på railen kan det vara knepigt att ta sig loss ur slör i en vindby t.ex.

    Men vid ”bra riggat” räcker brädans bredd för att ha full koll.

  • vindsokaren

    Medlem
    4 juli, 2020 vid 08:35

    Folk provar så många kombos nu för tiden.
    Det är helt upp o nervänt i foil världen.
    Tex freestyle 100lit SB110cm mast
    Killen kör 1000/225/115 funkar hur bra som helst trots smal bräda dock funkar bara med 5.4-5.7 segel.
    Brukar själv också köra fullrace foil med 165lit o 5.4 lyfter tidigt behöver inte använda bredden på brädan med det seglet men det går köra med bakre stroppen i, kryssen blir grym även med 5.4 då.
    Nya prylar har kommit nu för att hålla kurser.
    Har hunnit testa AFS 85 f800 som var mycket bra för lättvind. Har en bred range så går nog bra för alla vikter o vindar.
    Körde med 6.8
    Även den nya SB freeride 1100cm2 plus kan bli en bra kursfoil.

  • sailortrash

    Medlem
    4 juli, 2020 vid 08:47

    Man får ju lite vägledning av de större tillverkarna, om man kollar runt lite och jämför. T.ex har de flesta tillverkare nu en stor vinge kring 1600 cm2 som oftast rekommenderas som ”första” foil eller lättvind. Den paras ofta ihop en med en relativt kort medelbred bräda melllan 75-77 cm (bred).

    Slingshot som tveklöst driver utvecklingen för freeride och freestyle foil tar ju nu fram korta brädor med mittmonterade stroppar till deras befintliga vingar. Samma med horue som kanske var först av alla…andra större tillverkare har nu ngn slags freefoilbräda som mer eller mindre mäter 200×76 cm, 130 l

    Själv tycker jag också man har som bäst manövrering roll när man står rakt över foilen med bakfoten, och när man gippar ska man heller inte trampa runt för mkt ute på railen som på vanlig vindsurf.

    Det där med breda brädor ger ju grymma kryssvinklar, men behövs inte för alla foilformer.

  • vindsokaren

    Medlem
    7 juli, 2020 vid 20:24

    Nu drar jag i gång med kurser i foil😀

  • robertj

    Medlem
    11 juli, 2020 vid 06:57

    Någon som vet något om rrd pocket rocket 180? Mäter 180×76, 122 l. Kollade lite på wingfoil och upptäckte denna som även klarar foil vindsurfing.

  • sailortrash

    Medlem
    11 juli, 2020 vid 07:47

    Någon som vet något om rrd pocket rocket 180? Mäter 180×76, 122 l. Kollade lite på wingfoil och upptäckte denna som även klarar foil vindsurfing.

    Jag testade den ett par dagar förra året och det var mkt svårare än min vanliga freeridebräda. Den kräver bra foilteknik och stor foil om du ska köra i lättvind. Det är inge bräda man lär sig på, utan kanske utvecklas när grunderna sitter

  • robertj

    Medlem
    11 juli, 2020 vid 13:14

    Någon som vet något om rrd pocket rocket 180? Mäter 180×76, 122 l. Kollade lite på wingfoil och upptäckte denna som även klarar foil vindsurfing.

    Jag testade den ett par dagar förra året och det var mkt svårare än min vanliga freeridebräda. Den kräver bra foilteknik och stor foil om du ska köra i lättvind. Det är inge bräda man lär sig på, utan kanske utvecklas när grunderna sitter

    Vad hade du för foil då? På min freeride behöver man stå allra längst bak. Har en NP glide Wind small. Skulle vilja prova med en större front wing och längre fuselage så att jag får fötterna ovanför foilen. Pocket rocket har även en US box så man kan flytta fram foillen.

  • sailortrash

    Medlem
    11 juli, 2020 vid 13:40

    Jag körde den med den foilen, np glide small. Jag tror den brädan passar mkt bättre med largevingen, eller ngn annan vinge kring 1600 cm2. Brädan (pr) är bra på så sätt att den har mkt volym i häcken så du kan stå så långt bak du behöver. Men den är svår för innan man lärt sig hur man ska få igång en foil i lättvind. Att den är svår beror på att den inte glider så bra framåt och att man måste falla av väldigt djupt downwind för att få tillräckligt med fart så att foilen börjar lyfta. När man väl kommer upp på foilen är brädan istället extremt responsiv, vilket inte heller är lätt i början

    Jag tror brädan är superkul när man knäckt grunderna. Om man är nybörjare skulle jag säga att det är som att försöka lära sig vindsurfa på en 120 l freeride utan centerbord. Svårt, men det går

    M

  • Stefan_Foil

    Medlem
    11 juli, 2020 vid 18:25

    Jag lånade rrd PR förra året men gillade den inte tyvärr. Det är helt ok att lära sig på och vet att personen ålen på surfers kör en del winging med den och verkar tycka den är perfekt för det. Men instämmer med sailortrash, glid likt som en lastpall innan den lyfter. Vad jag heller inte gillade var fotstropparnas placering, väldigt brett isär och obekvämt långt ut på kanten så stod på tå i princip med mina fötter storlek 44. Sen är den ganska tung trots den är liten pga alla olika options, boxar, handtag mm.

Sida 10 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.