Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

  • sailortrash

    Medlem
    19 maj, 2020 vid 11:21

    ang. chinokboxarna, tänkte du bädda in dem i ngn divinylcell eller liknande? jag tror det är en bra ide..

  • bjorn-daniels

    Medlem
    19 maj, 2020 vid 12:28

    Det är absolut bra att bädda in boxarna i divinycell, gärna med väv runt boxen och ut på divinycellen.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    19 maj, 2020 vid 16:11

    Det här ska bli intressant att följa!! Jag har funderingar på att göra något liknande med min gamla freestyle bräda. Enda nackdelen som jag ser det med foilen längre fram är att det blir mycket yta bakom boxarna som kanske bromsar när man ska kicka upp den på foilen. De flesta foil supar med foilen längre fram har ganska kraftig tailkick, ibland med en kant för att vattnet ska släppa bättre. Kanske går detta att få till när man ändå håller på?! Har ingen egen erfarenhet av att sätta in fenboxar men har sett hur detta gjordes av CLS förr i tiden. Man ska absolut lägga väv under boxarna och fräsa ut för högdensitetsskum runt om. Oxå bra om man kan brygga över laminatet under boxarna till däcket så inte boxarna kan tryckas in i laminatet, kanske överdrivet men svårt att uppskatta hur mycket man ska förstärka.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    29 maj, 2020 vid 09:40
  • sailortrash

    Medlem
    29 maj, 2020 vid 14:57

    Bra tipps! Har skönt en sådan?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    31 maj, 2020 vid 12:01

    Köpt menar du? Nä, men kolla filmklippet, bra om man ska göra jobbet själv. Ser enkelt ut men för egen del blir det nog att låta någon annan göra jobbet.

  • mrquality

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 14:47

    Hej! Äntligen har fått min monster SuperCruiser och har testat foila gör första gången tillsammans med en Jp Hydrofoil 135. Första reaktion?
    Efter 30 sekunder i vatten trotte att en stor fisk skulle äta up min fot, då fattade att det var fliken ahahha. Konstigt känsla. Iaf blåste 4/9 kanske och riggade en 6.3 men det var för lite. Jag pumpade och tryckte ner med bak foten för att komma upp och lyckades i byar 3-4 gånger. Jag börja pumpa alltid med fram foten i i strippen och så fort jag kom upp stoppade bak fot in i stroppen också. Den var så tyst och en helt annorlunda känsla men kul. Brädan var aldrig på galler med vatten åkte höger och vänster och om jag försökte gå mot vind tog höjden väldigt fort. En gång upplevt också att mast åkte ut vatten och ramlade baklänges. När man känner att man börja gå för högt hur ska tvinga brädan gå ner i vatten igen? När man är.i foil läge och vill ha mer power pga känner att man tappas fart ska man sköt in som vanligt vindsurfing eller pumpa lite?

    Attachment Image
  • sailortrash

    Medlem
    4 juni, 2020 vid 17:08

    Kul!

    Du ska pumpa med fötterna, inte direkt med seglet. Kolla på video med supfoil eller kitefoil (lättvind) ser du hur man gör man fötterna

    Om du känner att brädan är på väg upp så luta dig på framfoten eller mot seglet (vikten fram)

  • canoya

    Medlem
    26 juni, 2020 vid 14:21

    Har nu pysslat till min bräda för foil. Hade inte tillgång till någon divinycell, utan har stuckit epoxidränkt väv i kanterna på urgröpningarna för boxarna (5 på varje långsida och en på varje kortsida) så det blir som 12 “fingrar” som förankrar varje box i det omgivande skummet. Lät lite av väven hänga kvar i urgröpningen för att binda ihop med boxarna. Lade sedan 3 lager väv och pressade ner i urgröpningarna med boxarna, väven går 3-4 cm utanför boxarna ut på botten av brädan. Därefter 3 lager väv över alltihop ca 20×35 cm. All väv är 150 g/m2 glasfiber.
    Blir detta rekord? 7 fenboxar på en bräda! 🙂

    Brädan är redan innan ombyggd 3 gånger, så den är lite “testbänk”. Från början en Tiga Wave 267 i seriös dubbel sandwich konstruktion, kortad i nosen och breddad till knappt 70 cm. Uppskattad volym ca 120 liter.
    Förhoppningsvis testsegling i början på nästa vecka.
    /Håkan

    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    Attachment Image
    • Detta svar ändrades 3 år, 10 månader sedan av  canoya.
  • mrquality

    Medlem
    28 juni, 2020 vid 22:26

    Hej! Jag har kört min 4:e session med foil idag på Fituna. Har haft längst flyg tur äver. Vinden var inte så stark då fick jag pumpa en del. Nu har igna problem att flyga med båda fötter i stroppar, igna problem att förstår när foil börja komma för högt, den endast problem som jag har är att ibland landar jag på sidan, ser ut som en spin out på foil men vet jag inte varför. Brädan blir vinkelrätt vatten och jag hamnar i vatten. Vet ej om den är pga jag har båda fötter in stroppar och vinden precis då droppa ner eller annat. Jag spänner mig mycket fortfarande när jag flyger och blir trött mycket snabbar än vanligt vindsurfing. Men iaf är supernöjd kunna flyga fram och tillbaka

  • sailortrash

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 08:00

    Det låter som att du kantrar på sidan pga av att du står för långt ut på kanten, och kanske har lite för mkt tryck bak på foilen när vinden lättar.

  • nikke

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 16:10

    Någon som har testat Np glide wind eller liknande foil och har koll på vilka segelstorlekar som funkar under 8 m/s. Hur mycket påverkar en bred bräda till foilen? Har rrd firemove 140.

  • Stefan_Foil

    Medlem
    29 juni, 2020 vid 16:48

    Under 8m/s kör jag 5,8 eller 6,8 med glide medium eller large. Gliden funkar med vilken bräda som helst men desto bredare desto bättre. Bredden hänger ihop med kryssegenskaper och möjlighet att segla snabbare med större segel/mer tryck. För halvvind och slör med dessa surfvingar går det bra att stå centrerat. Det är bredden vid bakre stroppen som är viktigast.

    Kolla även mitt inlägg om segelstorlekar i foil erfarenhetsåterf.

    • Detta svar ändrades 3 år, 9 månader sedan av  Stefan_Foil.
  • nikke

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 10:47

    Under 8m/s kör jag 5,8 eller 6,8 med glide medium eller large. Gliden funkar med vilken bräda som helst men desto bredare desto bättre. Bredden hänger ihop med kryssegenskaper och möjlighet att segla snabbare med större segel/mer tryck. För halvvind och slör med dessa surfvingar går det bra att stå centrerat. Det är bredden vid bakre stroppen som är viktigast.

    Kolla även mitt inlägg om segelstorlekar i foil erfarenhetsåterf.

    Tack för infon, tror du Np glide wind powerbox håller utan skador på brädan eller är enda valet tuttlebox?

  • Stefan_Foil

    Medlem
    30 juni, 2020 vid 11:50

    Jag har kört säkert 20 sessions på min vanliga powerbox bräda men är inte så rädd om den då den är gammal. Men finns inga garantier, går den sönder kan man låta sätta in en ny box, en del har en säkerhetslina runt foilen så du inte tappar den då den sjunker till botten.

Sida 9 av 12

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Foil windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.