Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing För mycket depower på bow?

  • För mycket depower på bow?

    Publicerad av martin på 20 februari, 2007 vid 22:34

    Kan man “depowra” en bow för mycket?
    Jag har en Takoon Nova -06 där jag har byggt om bommen från att ha en relativt kort trimstrap till att vara av Nova2/OceanRodeo One/SS TD-stil med en i princip oändlig depower med en clamcleat nere vid chickenloopen. På orginalsetupen sitter det en fast stopboll ett visst avstånd upp på mittenlinorna. När man släpper bommen för att få 100% depower åker bommen upp och stannar mot bollen.

    Nu är bollen ivägen för att man ska kunna dra ner depowern maximalt. Med nuvarande inställning känns det som att man inte riktigt kan utnyttja drakens vindområde fullt ut.

    Vad händer om jag tar bort bollen och släpper ut bommen hela vägen upp till blocket? Kommer draken att flyga upp och ner som en C som hänger på en 5:e-lina utan stopper, eller fungerar det ändå?

    Ett alternativ är såklart att korta ner depowersnöret så pass mycket att man lägger blocket vid samma position som stopp-bollen är nu och sen även kortar styrlinorna lika mycket, men då vet jag inte riktigt om draken kommer att få full depower när den är neddragen i hårdvind.

    Någon som har några idéer?
    Den översta bilden är orginalsetupen och den nedre är så som det ser ut nu.

    fifi svarade 17 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • walle

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 04:22

    Ja!

    du ser på kiten när du närmaar dig gränsen till för mycket, det börjar fladdra i tyget.. vad som händer efter det borde väl vara att den inverterar?

  • chohoo

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 11:24

    Det som händer om du tar bort bollen och släpper ut kiten till blocket är att den börjar fladdra och långsamt falla nedåt. Den kommer inte att vända sig ut och in bara för att du släpper upp bommen längre än till full depower.

  • martin

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 12:38

    @Chohoo 366199 wrote:

    Det som händer om du tar bort bollen och släpper ut kiten till blocket är att den börjar fladdra och långsamt falla nedåt. Den kommer inte att vända sig ut och in bara för att du släpper upp bommen längre än till full depower.

    Hmm… det är precis det jag tror också, men man kan ju fråga sig varför stoppbollen finns där överhuvudtaget från början i så fall. Jag har kollat i manualen nu och där står det att man ska flytta bollen till tre olika positioner (finns tre fästen på linan) för de olika storlekarna 9, 12 och 16. Jag ser ingen anledning till att det finns en boll om det inte är så att det blir någon form av negativ effekt om man släpper ut bommen längre.

    Jag vill ju helst inte testa i hård vind, men det är ju det man måste göra för att veta vad som händer.

  • milkman

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 13:28

    Jag kan möjlighen vara felinformerad men jag vet att problemet med inverteringar i första generationens bow vart man av med genom att se till att inte ha slack i styrlinorna. Att ta bort stoppern är ju motsatsen. Det är ju möjligt att senare generationers platta kiter med fyra linor har en annan lösning. Men ifall det är samma sak som gäller fortfarande så är nog stoppern där av en anledning.

  • simoneburgess

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 13:54

    Jag tror Danneee (två eller tre e?) har gjort samma sak på sin SS TD – 2006:a. Kan ju snacka med honom om mer för- och nackdelar, har har ju faktist testat alla de här, mycket vettiga, teorierna.

  • martin

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 14:31

    Det borde ju funka att ta bort stoppern och sätta blocket vid stoppets nuvarande position och sen korta styrlinorna lika mycket. Då blir det väl samma maximala depowerläge samtidigt som man kan dra “hur mycket som helst” nere vid cleaten. Bommen kommer i så fall bara att fungera till 12:an, men det gör mig inget, eftersom jag bara använder den till just den draken.

  • psychonauten

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 14:42

    Mina best warooer mår inte bra av för mycket depower, dom fläker sig likt ett “M” och drar som tusan om man depowrar för mycket. Då får man slita til ordentligt i bommen för att den ska återfå sin form. Det händer mest när man står still på land, inte så mycket när man kör.

  • danneee

    Medlem
    21 februari, 2007 vid 15:47

    @SimonEBurgess 366230 wrote:

    Jag tror Danneee (två eller tre e?) har gjort samma sak på sin SS TD – 2006:a. Kan ju snacka med honom om mer för- och nackdelar, har har ju faktist testat alla de här, mycket vettiga, teorierna.

    Som Simon nämnt så har jag mekat lite med “stoppkulan”

    Tror det är lite riskigt att ta bort stoppern helt. På min SS TD har jag flyttat “stoppkulan” maximalt och testat i olika vind. Det har resulterat i en del ofrivilliga inverteringar, framförallt om det är byig vind. Precis som nämnts innan känns det lite som att när det börjar fladdra i tyget ligger man ganska nära maximal depower.

    Problemet verkar speciellt tydligt vid vattenstart då det känns precis som att kiten väljer inverterat/ o-inverterat slumpartat (med för mkt depower)…

    På Slingshots hemsida finns/fanns det rekommendationer på linlängd vs kitestorlek.

    Mvh

    Danne

  • stebe

    Medlem
    22 februari, 2007 vid 20:46

    @psychonauten 366242 wrote:

    Mina best warooer mår inte bra av för mycket depower, dom fläker sig likt ett “M” och drar som tusan om man depowrar för mycket. Då får man slita til ordentligt i bommen för att den ska återfå sin form. Det händer mest när man står still på land, inte så mycket när man kör.

    Sätt stoppknutar på blockens löplinor så är du kvitt de problemet, står en massa om det på bests forum. Du borde testa Waroo -07 den kan man köra utan problem med full depower, cambattens förhindrar att den tappar profilen när man får luft på ovansidan av kiten vilket inträffar när man “överskotar”, den är ruskigt stabil i luften.

  • walle

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 08:55

    @stebe 366452 wrote:

    Sätt stoppknutar på blockens löplinor så är du kvitt de problemet, står en massa om det på bests forum. Du borde testa Waroo -07 den kan man köra utan problem med full depower, cambattens förhindrar att den tappar profilen när man får luft på ovansidan av kiten vilket inträffar när man “överskotar”, den är ruskigt stabil i luften.

    har ni bokat allt med resan?
    Boende och allt klart?

    en liten liten chans att jag också kan komma i väg har just dykt upp…

  • stebe

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 11:10

    @walle 366503 wrote:

    har ni bokat allt med resan?
    Boende och allt klart?

    en liten liten chans att jag också kan komma i väg har just dykt upp…

    Allt är fixat! Skulle vara kul om du haka på 🙂

  • pepa

    Medlem
    23 februari, 2007 vid 16:57

    det e fan bara o mecka, gjorde en bom från lite drivved o sjögräs på en kvart. ella hur fifiiiii

  • fifi

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 17:59

    javisst, den var hur fin som helst och funka som fisken i vatten!

  • fifi

    Medlem
    24 februari, 2007 vid 17:59

    Och AG och Cecile säger hej till dig, de har åkt härifrån nu och är i Nikaragua

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing För mycket depower på bow?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.