Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För stort med 9.2 till bräda på ca 105 liter?

  • För stort med 9.2 till bräda på ca 105 liter?

    Publicerad av kinetic på 27 april, 2007 vid 10:51

    Funderar på RS Slalom 9.2 som finns till salu här på Steffo… Frågan är om 9.2 blir för stort till min störst bräda (235*60 102L, RRD Spitfire). Bom längden på seglet är ju längre än brädan:grin: …

    ola-h svarade 17 år sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • mexi_

    Medlem
    27 april, 2007 vid 10:56

    känns lite stort, jag kör 8.5 på min 125l 250*68 rrd sx125 det fungerar jättebra, men den är ju lite bredare än din

  • jester

    Medlem
    27 april, 2007 vid 11:02

    Hmm… är den bara 60cm bred? Min 105:a är 67 cm bred, och på den fungerar säkerligen 9.0 (har inte testat ännu, dock). Hur bred är den i häcken? Behöver ju en fena på 45-50 cm till såpass stort segel. Kanske går o ha aningens kortare fena om du har bra med power i seglet.

  • kinetic

    Medlem
    27 april, 2007 vid 11:23

    Ja 60cm bred enligt tillverkaren…OFO vet hag inte men den är bred där bak, gissar på runt 40cm…Största fenan e 34cm så det kanske behövs en större.

  • oscar

    Medlem
    27 april, 2007 vid 11:41

    Windsurf rekommenderade 7.0 som störst på spitfire 102an när de testade den 2005.

  • jester

    Medlem
    27 april, 2007 vid 12:54

    Jag tror det blir gränsfall… Men i värsta fall är det ju bara o köpa en större bräda… 😀

  • kinetic

    Medlem
    27 april, 2007 vid 13:10

    Ok… Får fundera lite, ett större segel (har 7.6 som störst nu) skulle antagligen göra att RRD:n planar i ca 5m/s antar jag…

  • spray

    Medlem
    27 april, 2007 vid 14:47

    generellt; Måste man följa brädans rekomenderade största segelstorlek eller går det att tex feta på med 9.3 segel när 8.5 är rek. max storlek?

  • rasmus_w

    Medlem
    29 april, 2007 vid 09:46

    @Spray 379694 wrote:

    generellt; Måste man följa brädans rekomenderade största segelstorlek eller går det att tex feta på med 9.3 segel när 8.5 är rek. max storlek?

    Jo det funkar, det blir bara inte optimalt. En bräda som inte “funkar” med större segel än 8.5 kommer inte plana tidigare med större segel än så. Den extra tyngden från den större riggen trycker ner brädan i vattnet så den kraftfulla riggen får ett större motstånd att övervinna nar brädan ska plana. Inte går det fortare heller, när man väl planar gör inte den extra segelytan speciellt mycket nytta. Däremot kommer man märka att brädan blir mindre förlåtande, ett misstag när man gippar och brädan skär ner i vattnet och antagligen kommer ett ofrivilligt bad sekunden efter.

  • rookie

    Medlem
    29 april, 2007 vid 10:35

    Sedan är väl (rätta mig om jag har fel) de rekommenderade segelstorlekarna med avseende på den levererade fenan. Du kan alltid gå ner och upp nån fenstorlek, så som sas tidigare OFO-måttet.

    För liten fena = spin out
    För stor fena = fen-planing (brädan vill ställa sig på kant)

  • ola-h

    Medlem
    29 april, 2007 vid 20:35

    Även med fenbyte är dock min gissning att 9.2 blir stort på en bräda i den storleksklassen. Jag har kört upp till 7.5 på min iS101 och det är visserligen perfekt balanserat, men om man inte är har hyperkoll på tekniken så tror jag helt enkelt att det blir för svårt att manövrera upp en så liten bräda i planing med ett segel på 9.2, även om den kanske skulle vara fullt seglingsbar när man väl planar.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing För stort med 9.2 till bräda på ca 105 liter?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.