• För stort?

    Publicerad av garage på 25 mars, 2007 vid 18:10

    Hej!

    Har precis köpt mig en kite då jag tänkt börja lite smått i år med kitesurfing. Jag köpte en beg. Cabrinha Contra 2006’a på 14m2, en bowkite. Nu har jag fått för mig att den är alldeles för stor. Jag kommer köra i vänern mestadels och hade som mål att kunna köra upp till kanske 10m/s.

    Kommer det funka eller blir det överriggat? Sen undrar jag lite vad som händer egentligen när man börjar bli överriggad, blir det svårt att ta höjd? Går det bara idiotfort eller lättar man ofrivilligt?

    Mvh Andreas

    gh0st svarade 17 år sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • gogga

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 18:46

    contra är väl ingen bowkite??

  • garage

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 19:19

    @gogga 372275 wrote:

    contra är väl ingen bowkite??

    05’a => Nej, 06’a => Jooo!

    /Andreas

  • gogga

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 20:48

    aha, det visste jag inte om!

  • highflyer

    Medlem
    25 mars, 2007 vid 21:01

    den blir nog lagom stor

  • psychonauten

    Medlem
    26 mars, 2007 vid 19:46

    @garage 372264 wrote:

    Hej!

    Har precis köpt mig en kite då jag tänkt börja lite smått i år med kitesurfing. Jag köpte en beg. Cabrinha Contra 2006’a på 14m2, en bowkite. Nu har jag fått för mig att den är alldeles för stor. Jag kommer köra i vänern mestadels och hade som mål att kunna köra upp till kanske 10m/s.

    Kommer det funka eller blir det överriggat? Sen undrar jag lite vad som händer egentligen när man börjar bli överriggad, blir det svårt att ta höjd? Går det bara idiotfort eller lättar man ofrivilligt?

    Mvh Andreas

    Det beror på hur stor du är och hur stor bräda du vill köra på.

    Det som händer när du blir överriggad är att du inte kan hålla ner kanten på brädan tappar höjd, åker fort och får en åkstil som om du gjorde nummer 2.

  • ziik

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 10:36

    De gånger jag varit vid svalnäs och kört så har 12-14 varit de vanligaste storlekarna. Tror det kan passa.
    ha det gott
    //Joel

  • skanepaul

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 10:44

    Blir nog helt perfekt!

  • skotten

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 12:13

    yeah the 14 is a great size… the contra has loads of bottem end power, so it has grunt.. it may not sit as far forward in the window as higher aspect kites, so in high winds it may want to pull you downwind, but just edge against hard… remember its always easier to go faster than it is to slow down once you have picked up speed :).

    The summer months wont offer up too many big days, so you have hit the target spot on with that kite.. any bigger and it wouldnt have been fun to fly.

    Have fun, speak to ya soon!

  • gh0st

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 16:58

    Contran är ju mest en lågvindskite, har inte kört 06:an själv men den borde funka bra upp till 10m/s tycker man. Beror ju på vad du väger själv såklart och vilken bräda du har.

  • martin

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 17:08

    -06 Contra är ingen bowkite. Däremot kom 2007 års modell ut redan på försommaren 2006 . “Årets modell”, dvs -07, är fortfarande precis samma kite som den som såldes förra sommaren.

    2006 Contra (C): http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=23_80&products_id=429
    2007 Contra (bow): http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=23_75&products_id=629

  • martin

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 17:09

    Icke-bow-Contran fanns väl inte i 14m eller? I så fall är det väl en bow du har. Det borde om inte annat vara enkelt även för en nybörjare att se skillnaden.

  • garage

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 20:34

    @Martin 373323 wrote:

    Icke-bow-Contran fanns väl inte i 14m eller? I så fall är det väl en bow du har. Det borde om inte annat vara enkelt även för en nybörjare att se skillnaden.

    Halloj!

    Verkar va klurigt det här med årsmodeller, jag vet att det är en bow, sen om man kallar en försässongs 06’a för 07’a är ju en annan sak, men det är väl som med bilar, när man köper den är den nästa års modell, när man säljer är det årets!

    Iaf så tackar jag så mycket för all input, alla verkar ju va rätt överens om att den är ett lämpligt vapen för en nybörjare i Vänern så det blir nog bra. Nu är det bara att dra ur tummen och börja köra nån gång med!

    Tack!

    Andreas

  • martin

    Medlem
    29 mars, 2007 vid 21:21

    Ja, det blir bra med den du har. Sen kommer du naturligtvis att vilja komplettera med en 9:a senare, men så är det alltid. Ingen klarar sig med en kite i alla vindar.

  • gh0st

    Medlem
    30 mars, 2007 vid 09:48

    @Martin 373322 wrote:

    -06 Contra är ingen bowkite. Däremot kom 2007 års modell ut redan på försommaren 2006 . “Årets modell”, dvs -07, är fortfarande precis samma kite som den som såldes förra sommaren.

    2006 Contra (C): http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=23_80&products_id=429
    2007 Contra (bow): http://butik.surfersparadise.nu/product_info.php?cPath=23_75&products_id=629

    Helt rätt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.