Taggad: 

  • Förlängare

    Publicerad av johan-g på 24 april, 2007 vid 18:17

    Vad använder ni för förlängare till era formulasegel? Är ju lite mer tryck på förlängaren jämfört med ett vanligt freestylesegel. Rekomenderar ni någon/några speciella?

    Oregistrerade svarade 17 år sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • jester

    Medlem
    24 april, 2007 vid 18:43

    Kolla denna tråden. Jag kapade den för att diskutera förlängare…
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=48678

  • swe-496

    Medlem
    24 april, 2007 vid 19:39

    Jag använder Kelapro. Grym förlängare, men kostar.
    Som man brukar säga. Smakar det så kostar det;)

    Men det finns en del andra bra förlängare, Neil Pryde för pinne funkar för formulasegel.
    Jag hade Streamlineds aluförlängare förut. De funkar bra, men äggar sig lite. Men det var bara att fila till koppen lite så funkade det. Körde de i 2år och de var fortfarande helt ok. Sen har Severne en ny förlängare som ska funka bra till racesegel.

    Men kan hålla med om att det är svårt som fasen att hitta en bra förlängare.

    GJorde ett försök att konvertera en gammal Pryde kolförlängare med ett Streamlinedbeslag.
    Laminerade upp godset med lite glas och kolväv så att det blev lite grövre de nedersta 15 cm.
    På med beslaget och borra hål för koppens små pluppar.
    Riggade ett Hansen 10,0. Till en början verkade det funka. Lät det ligga ett litet tag, sen hörde jag en liten lätt smäll. Tänkte, vad sjutton var det??, kollade förlängaren och då hade det spruckit i orginalgodset. Vääääääldigt tunnt gods orginal kan man ju lugnt säga.
    Bara att kassera och leta en ny förlängare så man haren till varje rigg sen;)

    Funderar på vad sjutton jag ska skaffa för någon….
    Kan tänka mig att det blir en Liberty kol.

    Ja jag vet Jester…En av dina har gått sönder, antagligen ett måndagsex, men kanske inte…

  • jester

    Medlem
    24 april, 2007 vid 21:06

    Ja jag vet Jester…En av dina har gått sönder, antagligen ett måndagsex, men kanske inte…

    Mjo kan ju vara så. Men känslan av osäkerhet finns helt klart där. Har jag lite tur så kanske jag kan deala till mig NPs nya MXT. Surfan drog ner en 7.8 RS:Racing hur lätt som helst med den längaren. Såg kanonfin ut, med raka fina linor. Är iofs inte kol, men har för mig att NPs Kol-längare vägde lika mycket som alu-varianten..

    Funkar inte dealen med SP så kommer jag antagligen sälja min 34 cm Liberty på Haga…

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 07:33

    allvarligt talat, är inte kol fel material i en längare?

    (nu är jag f-n så farligt ute!)

    När kol går sönder, så går det sönder totalt. Aluminium, enligt min erfarenhet, “håller emot” lite (med betoning på lite, ähum) mer och man kan faktiskt se med blotta ögat om det är på väg att gå fel eller inte.

    Jag har hellre bra alu-längare i alla mina segel än kolvarianter. Feltänkt?

  • jester

    Medlem
    25 april, 2007 vid 09:25

    Jag tror nog att det blir alu för mig i framtiden. Är väl bara om man jagar dom sista grammen i viktsparning som kol blir aktuellt? Eller måste man tänka på böjkurva osv redan på förlängaren?

  • canoya

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:06

    Inverkan av böjkurva för förlängaren måste väl ändå var försumbar. Jag kör med Local Spirit 45 cm aluförlängare på 37,5 cm förlängning till mitt Simmer ProRace 10,7 (520 SC10-mast) och tycker det funkar bra. Det som gör det jobbigt att dra nedhalet i mitt fall är att seglet inte har rullar utan samma beslag som är på Simmers vågsegel.

    Jag använde tidigare en Tekkno Sport (som för övrigt verkar vara samma rör och justeringsring) men LS har sina rullar något längre ut från röret vilket verkar funka bättre på mitt segel eftersom nedersta cambern inte pressar så hårt mot masten då.

  • dr-masse

    Medlem
    25 april, 2007 vid 10:08

    Jag vet inte, med det verkar som om de kolförlängare som är lättare än alu blir väldigt dyra. Och skall de vara lika hållbara som alu, så blir de i många fall tyngre?!? Och då fattar inte jag nyttan, faktiskt. Även för en erkänd kolknarkare som mig.

    Exempelvis är ju en Liberty kolförlängare tyngre än Streamlined.

    Jag tror faktiskt inte man behöver bry sig särskilt mycket över böjkurva i förlängare, men nu närmar jag mig ett område där jag spekulerar mer än vanligt vilket inte säger så lite.

  • fox

    Medlem
    25 april, 2007 vid 19:25

    Någon som provat/använder North Power XT?

  • rasmus_w

    Medlem
    26 april, 2007 vid 00:25

    Å andra sidan, aluminium som pajar brukar kunna ha grymt vassa kanter. När man seglade på alumaster varnades man ibland för att inte ha fingrarna i närheten av brottytan på en knäckt alumast.

  • jester

    Medlem
    26 april, 2007 vid 06:14

    @Rasmus_W 379310 wrote:

    Å andra sidan, aluminium som pajar brukar kunna ha grymt vassa kanter. När man seglade på alumaster varnades man ibland för att inte ha fingrarna i närheten av brottytan på en knäckt alumast.

    Öhhh… Och kolfiber har inte vassa kanter menar du? Kan säga att det var *inte* roligt när en kolmast gick av precis där jag höll handen. Fick plocka kolfiberbitar från huden i flera veckor efteråt (nåja lätt överdrift, men ändå). Kolfiber ä ju ökänt just för hur vassa kanterna blir efter brott. Exempelvis så har det ju blivit ett par punkteringar på F1-bilar till följd av vassa kolfiber-fragment.

  • Oregistrerade

    Gäst
    26 april, 2007 vid 09:11

    KelaPro
    har gjort ca 100 kolförlängare i SDM för racing som håller mycket bra och är lättare än alla andra på marknaden. Vi har levererat till flera av världsstjärnorna i Formula windsurfing som använder dem i sina största segel utan problem (OK en viss herr LÖÖÖÖK lyckade bryta en från förstagenerationen). Då vår tillverkare/leverantör håller på och omstrukturera sig på grund av ägarbyte har vi lagt tillverkningen lite i vila. Denna tillverkare gör förövrigt mest kolkomposit till extrembilar och flygindustrin. I 1a generationens Kelapro förlängare var lay-up (vilka vävar, på vilken ledd, och vilken typ av laminering) optimerat av Sailcenter i Västervik som är helt världsledande på kompositlaminat till extrem yatching. 2a generationen tog vi hjälp av flygindustrin för att göra ett ännu starkare och lättare laminat. Kan väl nämna att tillverkningskostnaden senaste gången låg bra mycket högre än vad andra dyra förlängare kostar i butik. Trots det har vi kunder som tjatar på fler.

    Finns det intresse för att betala 2500-3000 för en hållbar och lätt raceförlängare så skrik till, då kan vi nog få fram en liten serie ganska snabbt. Jag ska snacka med Mats O om det idag.

    Personligen tycker jag allt detta är 100% vansinning prylhysteri. Varför inte köra med en blytung aluförlängare för mindre än en tredjedel av priset? Just därför är det ett så himlans kul projekt! Låta flygindustrins kompositexperter göra en riktigt bra produkt som uppskattas av de kräsnaste racevindsurfarna i världen!

    Böjkurva: Devon Boulon var top 5-10 förra i Fromula och vann ofta enstaka race på sin fart (men klantade ofta till det i sista seglingen och halkade oftast ner från podiet) innan han paus inför förra säsongen och i år. Jag och Devon har snackar dock trimm extremt mycket pga att vi kör samma segel. Han har en extremlång specialbyggd mastförlängare som han använder ibland i vissa storlekar för att styva upp botten på sin mast. Ett annat välkänt knep i racekretsar (jag fick tipset från Anders B) är att om man är relativt lätt och använder stora segel kan en mjukare botten del vara att föredra. Det får man enklast med en bottendel från en kortare mast och en topp från en längre. Dessutom är det då inte bra med för mycket instick av en för lång förlängare. MEN. Nu pratar vi världselitens helsponsrade. De filar lattor, testar mastkombinationer mm i en grad som ligger långt bortom vad vi vanliga amatörer kan göra.

    Best,

    Jesper B, SWE-17

    OnWater/Starboard teamrider (coolt!)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.