Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula på Trälhavet

Taggad: 

  • stefanlindmark

    Medlem
    4 oktober, 2010 vid 21:11

    Tog lite bilder ute på vattnet för första gången. Det var inte helt lätt att sikta rätt med kameran i Aquapac ute på skvalpande bräda med lång zoom och rörliga måltavlor.

    Ulrika:
    DSCF8537_lr.jpg

    Mikael Bokell (låångt borta):
    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/medium/DSCF8535.JPG[/img]

    Ulrika drive-by:
    DSCF8538_LR.jpg

  • erolwi

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 10:44

    En fråga. Kör Ulrika med ett 8,5 m^2 segel? Hur funkar det att köra formula med såpass litet segel? (har ett likadant) Gissar att den tar sämre höjd och djup och behöver lite mer vind?

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 11:25
    erolwi;634744 wrote:
    En fråga. Kör Ulrika med ett 8,5 m^2 segel?

    Ja, det stämmer.

    erolwi;634744 wrote:
    Hur funkar det att köra formula med såpass litet segel? (har ett likadant) Gissar att den tar sämre höjd och djup och behöver lite mer vind?

    Att ett mindre segel behöver mer vind än ett större segel är nog ett bra antagande. Dock har hennes segel inte alls lika löst akterlik så den effektiva ytan mot vinden är nog större % per kvm än för ett race-segel. Det ökade vindbehovet är nog därmed inte fullt ut så stort som skillnaden i kvm.

    Det gör ju också en del att det skiljer ca 30 kg mellan oss i egen vikt. Tänkt dig att ställa 3 st 10-litershinkar med vatten på brädan och jämföra prestanda 🙂

    Jag har inte kört formulabrädan själv med det 8.5-seglet. Däremot med ett 9.5-segel, också det ett freeride/freerace med två cambers (North R-Type). Då blåste det runt en 10 m/s och det gick alldeles utmärkt att kryssa och ta höjd. Den tydliga skillnaden i karaktär var att freeride-seglet var väsentligt mer krävande att kontrollera då det inte alls höll sig så stabilt i starkare vindbyar som ett race-segel skulle gjort. Tryckpunkten vandrade märkbart fram och tillbaka.

    Nu är Ulrika fortfarande ny på formula så vi tänkte att hon börjar köra det här seglet och 9.5:an för deras lätthanterlighet. Åtminstone fram till hon hittat en något så när stabil seglingsposition. Plus fått till pumpningen. Det är nog först då hon skulle känna nytta av de specifika egenskaper ett formulasegel ger. Åtminstone tror vi att det är så 🙂

  • erolwi

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 12:36

    Låter bra.
    Står i valet och kvalet om vad jag ska skaffa härnäst. Har en Starboard GO 155 som varit perfekt att komma igång på och nu är frågan om det blir Kona eller Formula härnäst.
    Båda har ju sina för- och nackdelar: formula är ju snabbare och coolare men dyrare och svårare; Kona är billigt, enkelt och väldigt aktiv klass i landet.
    I stan finns några formulaseglare (ingen som tävlar vad jag vet) men inga Kona seglare men kommer det en så kanske det blir fler! Även om Formula är lättvindsraketer så är det ju ofta för lätt även för formula här på mälaren och då går det ju fortfarande att segla Kona.

    Ser mig fortfarande som nybörjare så att skaffa 12,5 m^2 segel och formula bräda känns inte aktuellt men jag kanske kan skaffa mig en bräda och köra med mitt Traction tills vidare för att fortare komma igång med Formulan om det nu blir det jag väljer.

  • stefanlindmark

    Medlem
    7 oktober, 2010 vid 22:31

    Om du tycker det är kul att köra icke-planande är Kona ett bra val, men kör då för all del med ditt Traction 8.5 och inte riggen som följer med (om du inte ska entypstävla).

    Vill du plana är formula det klara valet i Stockholm. Jag proppade på större och större segel på min freeride tills jag till slut körde med 10.5 segel och 67 cm fena. Då resignerade jag, rev motståndsmuren och köpte en formula. Betalade mycket mindre för det beggade kitet än Ulrikas nya Kona. Är du ny till formula köper du lämpligen något säsonger begagnat som brukar gå för rätt överkompliga priser.

    Ulrika tycker det är mycket lättare att dra rigg på formulan än på Kona. Det är mycket lättare att hantera stora segel eftersom brädan är bred (=inte vingligt och ger bra moment när riggen dras upp).

  • erolwi

    Medlem
    8 oktober, 2010 vid 08:14

    Det är klart att planingen är det bästa med surfing men när man tävlar så vet jag efter att ha tävlat med både jolle, kölbåt och formula18 katamaran att farten inte är så viktig, bara det är jämna race (helt värdelöst att köra f18 mot kölbåtar). Men när man är ute och seglar utom tävlan är det ju såklart roligare ju fortare det går. Får se vad det blir, de är också på gång att dra ihop en Laserflotta på Jolleklubben här och jan de bli tio båtar som kör reguljärt kan det också bli ett alternativ, dock ännu långsammare än kona…

  • jesper-b

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 15:12
    erolwi;634837 wrote:
    Det är klart att planingen är det bästa med surfing men när man tävlar så vet jag efter att ha tävlat med både jolle, kölbåt och formula18 katamaran att farten inte är så viktig, bara det är jämna race (helt värdelöst att köra f18 mot kölbåtar). Men när man är ute och seglar utom tävlan är det ju såklart roligare ju fortare det går. Får se vad det blir, de är också på gång att dra ihop en Laserflotta på Jolleklubben här och jan de bli tio båtar som kör reguljärt kan det också bli ett alternativ, dock ännu långsammare än kona…

    Köp en formula och du kommer få sååå kul, både på tävling och frisegling. Visst funkar inte varje dag, men absolut tillräckligt ofta. Ju duktigare du blir desto lättare vindar kommer du igång i vilket i sig är en morot att sticka ut och träna pumpning i marginalvindar. Titta en liten vindkår därborta… den kan jag nog komma igång i… skitkul! /JB

  • erolwi

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 09:12

    Sett att de kör Skåneserien, finns det något liknande i Stockholm/Mälardalen?

  • imported_macts

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 09:22

    Finns en serie som heter Mellansvenska cupen som körs varje år.

  • rasmus_w

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 16:44
    erolwi;634837 wrote:
    Det är klart att planingen är det bästa med surfing men när man tävlar så vet jag efter att ha tävlat med både jolle, kölbåt och formula18 katamaran att farten inte är så viktig, bara det är jämna race (helt värdelöst att köra f18 mot kölbåtar). Men när man är ute och seglar utom tävlan är det ju såklart roligare ju fortare det går. Får se vad det blir, de är också på gång att dra ihop en Laserflotta på Jolleklubben här och jan de bli tio båtar som kör reguljärt kan det också bli ett alternativ, dock ännu långsammare än kona…

    En skillnad mellan jolle och vindsurfing är att folk som seglar med jolle sällan sticker ut ensamma och kör bara för att det är kul. Vindsurfare som tävlar gör det däremot ofta.

  • erolwi

    Medlem
    18 oktober, 2010 vid 17:55

    Helt sant. När jag började segla så tänkte jag att jag åker ner till klubben och sticker ut och seglar med någon på klubben men det var aldrig någon där förutom när det var planerade träningar. Fast jolle och vindsurfarna är ju samma klubb så det är inte mycket surfare där heller förutom när det blåser mycket, då kryllar det av dem.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2010 vid 07:02

    Vad tror ni om helgen? En del prognoser verkar lite lovande och jag har seglat formula färre gånger än jag seglat 75 liters vågis.

  • stefanlindmark

    Medlem
    23 oktober, 2010 vid 13:14

    För Trälhavets del finns det tyvärr inget på windguru som indikerar åkning och det brukar stämma rätt bra.

  • mr-jibe

    Medlem
    24 oktober, 2010 vid 10:19

    men du har ju, vet inte. jag brukar jämföra flera stycken sidor och försöka skaffa mig ett litet hum på ett ugefär, för dom flesta brukar visa rättså lika förutom smhi 😛 men kolla windfinder, klart.se, svts väder och som sollentunabo kollar jag tekannan.se (våran egna lilla station för dom dagar man sticker ner i brist på annat 😛 ) Dem flest sidor brukar man ju kunna söka på ort och så 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formula på Trälhavet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.