Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulabommar?

Taggad: 

  • Formulabommar?

    Publicerad av rasmus_w på 29 juni, 2009 vid 10:20

    Köpte en 10.8 med mast men utan bom igår, så nu är det dags att jaga tag på en bom. Vilka är bra och vilka ska jag undvika? Av erfarenhet vet jag att näst efter dåliga halkskydd så är bommar det som fått mig att svära mest genom åren. Framändar mjuka som disktrasor, bommar som glider, bommar som kräver att man tar i som fan för att fästa dem på masten, Bommar som kräver att man har en halvmeter extra tamp att dra i vid frontbeslaget, tamp som sen dinglar och är ivägen även om man försöker binda upp den, och allmänt mjuka och svajiga bommar.

    Samtidigt snackar vi i många fall 10.000 eller ännu mer om man t.ex. tar en NP X9. Surfspot föreslog Tekkno men verkar också ha Unifiber, som jag tycker verkar lite rejälare. Vilka andra bommar är bra? Gulftech såg riktigt grymma ut men går de att få tag på och vad kostar de? En annan bom som ser himla bra ut är Maui Sails men då snackar vi väl också X9-pengar? Kan inte hitta nåt om pris eller leveranstid…

    Antar att det är som det brukar, buy quality – cry once… 🙁

    Förresten, är det nån i Stockholmstrakten som har en formulabräda till salu?

    bjarke svarade 14 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • pkk

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 11:12

    Kolla på AL360 bommarna som Bringdal och Dunkerbeck kör med.

  • bicless

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 11:27

    Tekknon är extremt förstärkt kring fronten och säkert 40-50mm i diameter där. Detta är deras finaste bom normalt sätt klart dyrare, de har 2 enklare modeller av formulabommar, orsaken till att vi överhuvudtaget har den är en felleverans, tvingade tekkno att sänka priset till oss då vi beställt en enklare modell.
    Såg att du bodde i sth, vill du kolla på den tar jag den till surfspotbutiken på valhallavägen.

    Unifiber formula har jag ej testat. Kör dock deras freeride och den imponerar (klart lättare och mycket styvare än min gamla prolimit kolbom). Men formulan är som sagt oskrivet kort än så länge.

  • swe-31

    Medlem
    29 juni, 2009 vid 18:29

    NP och Mauisails bomarna är riktigt bra, men kostar därefter, men räkna med att du kan ha dem i 5 säsonger så är det inte så dyrt.

    HPL är också riktigt bra, lite mindre pengar men du måste byta frontbeslaget till ett mauisails eller liknande då det som sitter på är omöjligt att justera lätt på vattnet vilket är ett måste.

    North har även en formula bom men den ligger i samma prisklass som NP.

    Chinook har en i prisnivå som HPL och är riktigt bra.

    Sen finns det en uppsjö olika billigare alternativ, med varierande kvalite, men får man tag i en bra kan de funka.

    Mitt råd är att köpa en av bra märke, hellre begagnad en att att gå på en ny av mindre känt märke.

    Gulftech finns i tre varianter, Made in US, riktigt grym bom. Made in China första rundan en mindre bra bom, made in China andra rundan en lite bättre bom.

    Viktigt är att greppet är smalt där du håller 29,5-30 mm.

    Kör själv med HPL, NP och North.

  • bjarke

    Medlem
    30 juni, 2009 vid 19:48

    Kan klart anbefale Maui Sails. Min 265-310 er på sin 4. sesong og fortsatt som ny. Har også en NP X9 med Maui Sails frontbeslag (MS beslag er skitbra, enkelt og styvt og går aldrig sønder + sitter som f.. på masten uten å ta i ved montering). X9’an er også bra, men kjøpt brukt/begagnat, skulle ALDRIG köpa en ny X9 nå som jeg har kjørt lenge med MS. Frem til for noen uker siden har jeg aldrig betalt så mye for en formularigg (mast+seil) som jeg betalte for MS-bommen. Enda er det nog mitt beste formulakjøp! Jeg hadde heller seilt en sesong eldre seil enn å ha en annen bom på 11m2 og 12m2.

    De HPL jeg har prøvd kommer imo ikke i nærheten av MS (eller X9).

    Holder med karen herover om at gamle Gulftech er veldig bra, spesielt med MS frontbeslag. Har ikke prøvd de nye.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulabommar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.