Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulaoskulden tagen!

Taggad: 

  • Formulaoskulden tagen!

    Publicerad av rasmus_w på 13 juli, 2009 vid 01:09

    Drog ut till björkvik med Freewave 86:an, 5.0, 5.7 och mitt nya formulakit, en svart Exocet och ett Hansen 10,8. Det såg rätt blåsigt ut så jag provade att rigga 5.7 och ge mig ut. Det började bra, jag vattenstartade i första försöket, men planing var visst bara att glömma.

    In och rigga om till formulagrejorna, det tog såklart en evighet eftersom jag inte riggat alltihopa tidigare. Ny bom att komma underfund med, ny mastförlängare etc. Fenskruvar visade sig vara ett aber, jag hade inga – improviseringsdags. Powerbox-skruvar (jag hade bara en) var såklart för korta, skruv till vanlig tuttle (M6x80) funkade bra baktill men verkade inte funka så bra framtill. Hittade ett fenboxlås, som hölls ihop med en M6:a på kanske 60 mm. Perfekt! Mental note: köp skruv! Eller förresten bult, det är trevligare att dra.

    Stolpar:

    • Det var inte så svårt visade det sig, men svårare än jag väntat mig.
    • Stora segel är TUNGA, det går inte att komma ifrån. Det blir extra tydligt innan man hittat trimmet. “två kvicka pumptag” och sen plana iväg var bara att glömma. Hänga som en säck potatis i bommen och låta sig bogseras iväg var närmare verkligheten.
    • Kort bräda, jättesegel, björkvikschop och linor på tok för långt fram = vingla som ett fyllo.
    • Inga dingar, inte ett kastfall!
    • Vattenfylld mastficka + dra rigg + göra fel = omedelbar mjölksyra.
    • Som ovan men göra rätt = det var väl inte så svårt? Synd bara att man redan har fixat mjölksyra genom att göra fel och är lite tröttare än tidigare.
    • Lätt att hitta framstroppen men jag vet inte hur många gånger jag satte foten på bakstroppen när jag försökte kliva i den. Hur som helst var det faktiskt möjligt att komma i den.
    • knappt nån vind + kvardröjande chop som bromsar = plana bums! Hurra!
    • Inte plana = massa mjölksyra.
    • Jag kände mig inte orolig för att inte komma tillbaka med freewavens alla 86 liter två dm under vattnet och knappt nån vind, men på formulan kände jag mig lite orolig för att inte orka segla tillbaka eller inte kunna slöra tillbaka hem.
    • En grej jag var rädd att jag inte skulle fixa var att bära upp seglet ur vattnet. Efter ett par misslyckade försök fick det som tur var, utan knäckta lattor. Övre delen av akterliket ville HELA tiden suga fast i vattnet.
    • Det hade verkligen varit roligare om inte seglet hade pajat efter första seglingen. Fast tur att jag hann ta mig i land. Hoppas det löser sig någorlunda geschwint, jag vill segla mer!
    • Jag tror jag gjorde klokt i att inte köpa segel större än 11 kvadrat. Iaf inte till en början.
    • Uthalstrim ligger högt på priolistan.
    swe-31 svarade 14 år, 10 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • swe-31

    Medlem
    13 juli, 2009 vid 07:08

    Kul att du har kommit igång.:laugh:

    Ta kontakt med någon av Stockhols seglarna som är duktiga på formula och få lite tipps, då blir allt så mycket enklara, bra trim är superviktigt med så stort segel.

    Som du skrev så är det kört om man gör fel och får mjölksyra, chickenstrop är att rekomendera så att du lätt kan ta dig hem igen.

    Har du läst formula guiden på SVFs hemsida ? I den står många nyttiga små tips.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Formulaoskulden tagen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.