Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkra vindsurfingprylar

  • Försäkra vindsurfingprylar

    Publicerad av bigtuna på 14 juli, 2009 vid 16:51

    Folksam och Länsförsäkringar har en tilläggsförsäkring som täcker vindsurfingutrustning om man har hem och bilförsäkring försäkrat hos dem.
    Jag har bundit upp mig på ett års försäkring hos Swedbank och har nu efteråt upptäckt att de inte försäkrar vindsurfingutrustning. Enligt försäkringsbolagen måste man ha en extraförsäkring/båtförsäkring för att täcka tex förlust av utrustning, det hjälper inte att man har utrustningen inlåst i bilen och bilen står i garaget om man får inbrott eller att man får inbrott i hemmet och utrustningen blir stulen där. Det räknas som samma sak som att man skulle spara 50 000 i hemmet, man får då heller inte tillbaka något i ett sådant fall. Någon som vet något försäkringsbolag som inte kräver att man har övriga försäkringar i deras bolag för att teckna en försäkring för vindsurfingutrustning?

    mikaels svarade 14 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • oscar

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 17:40

    Du får väl dubbelförsäkra dig dvs skaffa en hemförsäkring till.

  • bigtuna

    Medlem
    14 juli, 2009 vid 21:33
    Oscar;559210 wrote:
    Du får väl dubbelförsäkra dig dvs skaffa en hemförsäkring till.

    Tack, det har jag inte tänkt på, skall kolla det, skall också kolla om man kan säga upp försäkring mot avgift i annat fall, har hört att eventuellt IF har enskilda försäkringar

  • surfslusken

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 04:38

    Trygg-Hansa har en bra variant. Men man måste tydligen fråga efter den o hota med att byta bolag just för att de inte går att försäkra prylarna hos dom. Sen tar de fart o dom ordnar de billigare än konkureneterna. Så löste de sej för mej iaf. Men de va ju iofs nästan ett år sen o de e inte omöjligt att Frippe75 redan tömt Trygg-Hansas småbåts konto för ett bra tag fram över. Han brukar nämligen va en jävel på att klämma slantar ur försäkringsbolag!

  • swe-496

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 15:02

    Eller så tar man deras separata SMÅBÅTSförsäkring, kostar 350:-/år och man har ett försäkringsbelopp på 30000:-.

    Jag har den själv och ingen hemförsäkring alls hos dem. Har nyligen avslutat ett ärende med en trasig mast hos dem, funkade hur smärtfritt som helst.

  • gsm-peter

    Medlem
    15 juli, 2009 vid 21:01

    Ansvar har ett tillägg till hemförsäkringen (Villa i mitt fall).
    De begär ca 270 sek per bräda och år för återanskaffningsvärde 15 000:-
    Det tycker jag är dyrt!!

    /Peter

  • martin71

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 08:01

    Jag gjorde som SWE 496 föreslog i en annan tråd för en tid sedan: ringde upp TH och sa att jag vill teckna en separat småbåtsförsäkring. Meddelade att utrustningen har inköpspriset 35 kkr och att den är inhandlad innevarande år. Hemmahamn är Stockholm. Tjänstemannen svarade att det försäkrade beloppet på 35 kkr ger en premie på 347 kr/år och omfattar enligt försäkringsbrevet 1 bräda, 3 segel, 2 master och 2 bommar. Självrisken är 1000 kr. Tjänstemannen sa att “då var det klart” och att “det verkar vara bra väder för brädsegling idag” (jag tittade ut från kontorsfönstret och konstaterade att solen sken och att det var vindstilla).

    Jag tycker att det är otydligt hur utrustning som tex fenor betraktas i ett försäkringsperspektiv.

    /Martin

  • d_c

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 11:27

    Jag har Dina Försäkringar som bolag och har Villahem och bil hos dem. Var betydligt billigare än övriga med samma vilkor, speciellt som kund i Varbergs Sparbank också (kanske ingen hjälp för boendes på annan ort).
    Tecknade nyligen småbåtsförsäkring som tillägg för 200kr/år som täcker allt upp till ett prisbasbelopp (42800kr). Har man högre värde kan man teckna två. Egentligen bara nödvändigt vid stöld eller brand enl försäkringsmannen. Han sade också att försäkringen täcker om man har fler än en bräda, man behöver alltså inte ha fler försäkringar av den anledningen.

  • bigtuna

    Medlem
    19 juli, 2009 vid 07:47
    Martin71;559504 wrote:
    Jag gjorde som SWE 496 föreslog i en annan tråd för en tid sedan: ringde upp TH och sa att jag vill teckna en separat småbåtsförsäkring. Meddelade att utrustningen har inköpspriset 35 kkr och att den är inhandlad innevarande år. Hemmahamn är Stockholm. Tjänstemannen svarade att det försäkrade beloppet på 35 kkr ger en premie på 347 kr/år och omfattar enligt försäkringsbrevet 1 bräda, 3 segel, 2 master och 2 bommar. Självrisken är 1000 kr. Tjänstemannen sa att “då var det klart” och att “det verkar vara bra väder för brädsegling idag” (jag tittade ut från kontorsfönstret och konstaterade att solen sken och att det var vindstilla).

    Jag tycker att det är otydligt hur utrustning som tex fenor betraktas i ett försäkringsperspektiv.

    /Martin

    Tack för svar, ringde till TH, fick samma svar som ovan “då var det klart”, kanske en standard fras som de använder 🙂
    Fick försäkrat en bräda, tre segel, två master och två bommar för 349 kr/år till ett värde av 40 000 kr, självrisk 1000 kr. Skönt att veta att man får något tillbaka om man har sakerna inlåsta i bilen över natten och man får inbrott i bilen någon gång nu på sommaren.

  • rasmus_w

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 09:57

    Ni som har fixat försäkring till era surfprylar, har ni uppgett hur mycket prylar ni faktiskt har eller lite färre? Det verkar ju som man spar pengar genom att bara försäkra en bräda men det vore ju inte så vidare kul att få inbrott i bilen och få vågbrädan, freewaven, slalombrädan och formulan snodda, det lär ju gå på sisådär 60.000 att skaffa nytt. Plus då att nåt segel och några master troligen försvinner på köpet.

  • Knatte

    Gäst
    21 juli, 2009 vid 10:23
    Rasmus_W;560520 wrote:
    Ni som har fixat försäkring till era surfprylar, har ni uppgett hur mycket prylar ni faktiskt har eller lite färre? Det verkar ju som man spar pengar genom att bara försäkra en bräda men det vore ju inte så vidare kul att få inbrott i bilen och få vågbrädan, freewaven, slalombrädan och formulan snodda, det lär ju gå på sisådär 60.000 att skaffa nytt. Plus då att nåt segel och några master troligen försvinner på köpet.

    Man får ta flera försäkringar om du har flera brädor…:wink:
    Eller bara ha med en bräda åt gången. men ofta ingår några riggar och mast/bom i varje brädförsäkring mm. Man får betala mycket eller chansa helt enkelt..:blush:

  • tsss

    Medlem
    21 juli, 2009 vid 18:04

    Försäkring i Folksam -flera brädor:

    Jag har en tilläggsförsäkring inom hemförsäkringen för småbåt. Har genom den försäkrat min gamla bräda. Nu har jag berikats med en Xantos på 125 liter från 2008 (Ny från Surfspot!)
    Upptäckte att Folksam hade telefonjour till 21 på kvällen så jag ringde. Tjejen, som hette Jenny by the way, la till Xantosen till försäkringen. Försäkringsvärde för brädorna 2 x 6 tusen (Skulle kanske tagit till mer där för seglens skull) Premien gick upp med en dryg tvåhundring per år vilket jag tyckte kändes helt ok.

  • fastforward

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 08:15

    Skaffa absolut inte fler än en hemförsäkring. F-bolag är redan hala som ålar när det gäller ersättning – tänk dig då att ha två bolag som skyller på varandra.

  • mikaels

    Medlem
    23 juli, 2009 vid 13:54
    BigTuna;560127 wrote:
    Tack för svar, ringde till TH, fick samma svar som ovan “då var det klart”, kanske en standard fras som de använder 🙂
    Fick försäkrat en bräda, tre segel, två master och två bommar för 349 kr/år till ett värde av 40 000 kr, självrisk 1000 kr. Skönt att veta att man får något tillbaka om man har sakerna inlåsta i bilen över natten och man får inbrott i bilen någon gång nu på sommaren.

    Är detta bara en stöldförsäkring, eller gäller den om man kör av masten i vågorna, riggen blåser iväg över stenarna, brädan ramlar av taket och spricker på parkeringen och andra klantigheter/olyckor?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkra vindsurfingprylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.