Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring?

  • Försäkring?

    Publicerad av patriks på 4 juni, 2009 vid 21:00

    Har sökt lite men inte hittat någon ny tråd om detta så det kanske kan vara värt att ta upp igen.

    Hur är det med försäkring på era surfprylar? Känns som att det skulle kunna vara en värd investering, även ur säkerhetssynpunkt när man står i valet och kvalet att lämna riggen till havs och paddla in eller att gå till djupet med sin rigg… Hur mycket kan man få ut ur en vanlig hemförsäkring, någon som testat?

    booman svarade 13 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • swe-496

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 21:23

    Trygg Hansa funkar bra. Ring dem och säg att du vill ha en båtförsäkring och att det gäller en vindsurfingbräda.
    Villkoren för deras båtförsäkring finns på http://www.trygghansa.se

    Den kostar mig ca 330:- per år och har ett belopp på upp till 30 000:-

  • speedkenta

    Medlem
    4 juni, 2009 vid 22:45
    PatrikS;551137 wrote:
    Har sökt lite men inte hittat någon ny tråd om detta så det kanske kan vara värt att ta upp igen.

    Hur är det med försäkring på era surfprylar? Känns som att det skulle kunna vara en värd investering, även ur säkerhetssynpunkt när man står i valet och kvalet att lämna riggen till havs och paddla in eller att gå till djupet med sin rigg… Hur mycket kan man få ut ur en vanlig hemförsäkring, någon som testat?

    Gör en sökning här.
    har varit hur mycket som helst med bland anna Get wet som jobbat med detta

    Hemförsäkring gäller inte
    Du måste ha en tilläggförsäkring på hemförsäkringen (båt)
    Pasa dig för trygghansa hade dom en gång och betalde en båtförsäkring till dom.
    Sen efter några år upptäckte jag att vindsurfingbräda var undantagen trots att det var jag försäkrat och pratat med dom vet att länsförsäkringar och folksam går bra
    Nu får du söka på konfen så hitta du alla svar

  • filipl

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:08

    Hej

    det kan vara en god idé att detaljgranska värdeminkningsavdragsreglerna.

    När det gäller Länsförsäkringar tror jag t ex att mastens värde skrivs ner med 4 % per år, men när det gäller segel så är värdeminskningsavdraget 20 % per år, vilket gör att även ett oanvänt, men lite äldre segel tyvärr snabbt blir värdelöst.

    Filip

  • filipl

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:10

    Någon som har jämfört värdeminskningsavdragsreglerna hos olika försäkringsbolag?

    Filip

  • patriks

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:53
    Speedkenta;551165 wrote:
    Gör en sökning här.
    har varit hur mycket som helst med bland anna Get wet som jobbat med detta

    Hemförsäkring gäller inte
    Du måste ha en tilläggförsäkring på hemförsäkringen (båt)
    Pasa dig för trygghansa hade dom en gång och betalde en båtförsäkring till dom.
    Sen efter några år upptäckte jag att vindsurfingbräda var undantagen trots att det var jag försäkrat och pratat med dom vet att länsförsäkringar och folksam går bra
    Nu får du söka på konfen så hitta du alla svar

    Jag vet inte riktigt om jag uttryckte mig oklart, men min sökning efter försäkring hittade endast trådar från senast 2007. Du får gärna länka till de trådar du syftar på 🙂
    Tack för ditt svar hursom!

  • enlight

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 14:13

    Jag kör Länsförsäkringas småbåtsförsäkring. Helt suverän!
    Fick utnyttja den då jag klöv min nos på mitten förra året i Haga.
    Var grym värdeminsning på brädan, eller rättare sagt, de gick på surfers värdering av brädan, och vi alla vet ju hur begagnat priserna på brädor bara tok droppar!!! Men det var ju ändå bättre att få något än inget alls.
    Jag är i alla fall tok nöjd med dem. De var enkla att ha och göra med och inget “knyssel”.

  • Knatte

    Gäst
    5 juni, 2009 vid 14:57

    Kör med småbåtsförsäkring hos Länsförsäkringar och betalar ca 1000 kr/år för ett värde på 20.000 kr och en självrisk på 1500 kr.
    Men de har rätt dålig koll på surfbranchen allmänt där, men två ggr tidigare har jag fått ersättning stölder så det brukar funka:wink:

  • filipl

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 06:55
    Knatte;551331 wrote:
    Kör med småbåtsförsäkring hos Länsförsäkringar och betalar ca 1000 kr/år för ett värde på 20.000 kr och en självrisk på 1500 kr.
    Men de har rätt dålig koll på surfbranchen allmänt där, men två ggr tidigare har jag fått ersättning stölder så det brukar funka:wink:

    Hej,

    Jag kan glädja dig med att de har höjt ersättningsbeloppet till 40 000 kronor per försäkring, och jag hörde att man från och med den 1 juli kan ha två brädor försäkrade i samma försäkring om det sammanlagda värdet inte är högre än 40 000 kronor.

    Jag är mycket intresserad om någon kan berätta något om hur andra försäkringsbolag hanterar värdeminskningsavdragen.

    Filip

  • filipl

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 06:57

    själv betalar jag ca 350 kronor per år för småbåtsförsäkringen hos Länsförsäkringar, betalar du verkligen verkligen 1 000 kr Knatte?

    Filip

  • douglas-l

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 07:23

    ….brädan ligger på reparation hos Uffe på CLS, när den är klar så ska jag se vad Länsförsäkringar säger om värdeminskningen. Återkommer med rapport snarast..

  • Knatte

    Gäst
    6 juni, 2009 vid 07:25
    filipl;551458 wrote:
    själv betalar jag ca 350 kronor per år för småbåtsförsäkringen hos Länsförsäkringar, betalar du verkligen verkligen 1 000 kr Knatte?

    Filip

    Japp! Länsförsäkringar har ju olika län och olika avtal i de olika länen, så det kan spela in:blush:
    Men jag får väl kolla upp igen och se om man kan ändra belopp och kostnaden mm.

  • swe-496

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 09:19

    Har ett ärende nu hos TH med en mast som gick av när jag körde på någon drivved..
    Ska lägga upp resultatet här när det är klart.

  • enlight

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 15:38

    Tror jag betalar 150:- per år!!!

  • patriks

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 15:43

    Till er som inte betalar 1000kr för era försäkringar, vad ligger självrisken på?
    Jag ska nog ringa lite försäkringsbolag, men kan vara skönt att ha lite koll på marknaden först 🙂

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 juni, 2009 vid 22:53

    Länsförsäkringar är bra, 350 kr helåret. 1500 kr självrisk

    Rekommenderas!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.