Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring?

  • getwet

    Medlem
    8 juni, 2009 vid 06:46

    Länsförsäkringar består av olika länsbolag och dom tar ut olika premier i de olika bolagen. Så en tilläggspremie behöver inte vara likvärdig över hela Sverige, kan skilja en hel del.

  • Knatte

    Gäst
    9 juni, 2009 vid 07:41

    Pratade med länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän idag angående prislappen..
    Citat ” Vindsurfingbrädor är ömtåliga och vi vill inte ha dessa försäkringar alls, men om någon vill försäkra dem hos oss så tar vi bra betalt. De fattar inte hur andra län resornerar när de sätter sina premier, men med en premie på 350 kr/år så hade vi gjort brakförlust på denna försäkringen.. Sagt av chefen för småbåtsförsäkringarna

    Så det verkar vara ett strategisk val som de har gjort, då de inte vill försäkra vindsurfingbrädor alls…
    Får byta bolag tills nästa år hör jag…:blush:

  • speedkenta

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 07:19
    Knatte;552041 wrote:
    Pratade med länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän idag angående prislappen..
    Citat ” Vindsurfingbrädor är ömtåliga och vi vill inte ha dessa försäkringar alls, men om någon vill försäkra dem hos oss så tar vi bra betalt. De fattar inte hur andra län resornerar när de sätter sina premier, men med en premie på 350 kr/år så hade vi gjort brakförlust på denna försäkringen.. Sagt av chefen för småbåtsförsäkringarna

    Så det verkar vara ett strategisk val som de har gjort, då de inte vill försäkra vindsurfingbrädor alls…
    Får byta bolag tills nästa år hör jag…:blush:

    Jag har tillägg i Folksam betalar 350kr om året har två försäkringar täcker upp till 35 000kr
    Självrisk är 1500kr. Har haft försäkring på pryttlarna i 15 år använt försäkringen en gång inga problem. Vet att många här har länsförsäkringar heller inga problem.
    Misstänker att det är som med bilar dyrare i storstäderna större misstro.
    Dom utgår från att vi bonnpojar är hyvens

  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 07:24
    Speedkenta;552249 wrote:
    Jag har tillägg i Folksam betalar 350kr om året har två försäkringar täcker upp till 35 000kr
    Självrisk är 1500kr. Har haft försäkring på pryttlarna i 15 år använt försäkringen en gång inga problem. Vet att många här har länsförsäkringar heller inga problem.
    Misstänker att det är som med bilar dyrare i storstäderna större misstro.
    Dom utgår från att vi bonnpojar är hyvens

    Visst ligger det säkert något i detta resonemanget.. Men hon berättade att det var jävligt olönsamt att försäkra brädor i Halland (läs Varberg/Halmstad) så det är nog olika regler lokalt och framförallt i storstäderna mm.

    Har du någon mer försäkring i Folksam eller bara brädorna?? Funderar på att skippa länsförsäkringar och byta bolag till något billigare:cool2:

    Kan man byta hur som helst eller måste man vänta till förfallodagen på försäkringen. Min inträffar i maj -2010 så känns som ett byte innan hade varit fint…:wink:

  • mfagerlund

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 08:51

    Nej det går att byta du bör få tillbaka pengarna för återstånde tid (kolla). Billigast är normalt att ta det som tillägg till hemförsäkringen. Hos Vestas tror jag t.o.m. att sportartiklar (Inkl. windsurfing grejor) upp till ett värde på 25tsek ingår i hemförsäkringen.

  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 09:04
    mfagerlund;552264 wrote:
    Nej det går att byta du bör få tillbaka pengarna för återstånde tid (kolla). Billigast är normalt att ta det som tillägg till hemförsäkringen. Hos Vestas tror jag t.o.m. att sportartiklar (Inkl. windsurfing grejor) upp till ett värde på 25tsek ingår i hemförsäkringen.

    Grejen är att jag har länsförsäkringar som hemförsäkring nu. Så jag måste teckna en helt fristående försäkring för vindsurfing/småbåt och frågan är vilket bolag som kan vara billigast när vi pratar helt fristående försäkring (ej kopplad till hemförsäkringen)

  • swe-496

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 14:21

    Som sagt tidigare i tråden;).. Trygg Hansa är jag kanonnöjd med. ca350:-/helår till ett försäkringsbelopp på 30 000:- SMÅBÅTSFÖRSÄKRING fristående från deras hemförsäkring.

  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 14:27
    SWE 496;552336 wrote:
    Som sagt tidigare i tråden;).. Trygg Hansa är jag kanonnöjd med. ca350:-/helår till ett försäkringsbelopp på 30 000:- SMÅBÅTSFÖRSÄKRING fristående från deras hemförsäkring.

    Bra info. Det är ju något fristående i försäkringsväg som man vill ha :tongue: Kanske skall klämma en en kajakförsäkring där också?

  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 14:54

    Så blev det efter SWE 496 goda tips:smile:
    Jag flyttar bräda och kajaken till Trygg Hansa och får betala 2x 347 kr per år för dessa. Så där tjänade jag lite kulor på ett telefonsamtal..:smirk:

  • patriks

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 18:43

    Härligt att tråden fick dig att tjäna lite stålar Knatte 😉

  • martin71

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 18:54
    Knatte;552341 wrote:
    Så blev det efter SWE 496 goda tips:smile:
    Jag flyttar bräda och kajaken till Trygg Hansa och får betala 2x 347 kr per år för dessa. Så där tjänade jag lite kulor på ett telefonsamtal..:smirk:

    Jamen….det står ju uttryckligen på Trygg Hansas sida att man skall surfa lugnt eftersom försäkringen inte gäller för windsurfingbräda. För några månader sedan ringde jag Trygg Hansa (där jag samlat alla försäkringar) för att förhandla om att få just småbåtsförsäkringen att täcka även mina surfprylar. Med negativt resultat! Någon annan som har samma erfarenhet av Trygg Hansa?

    Martin

  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 19:01
    Martin71;552390 wrote:
    Jamen….det står ju uttryckligen på Trygg Hansas sida att man skall surfa lugnt eftersom försäkringen inte gäller för windsurfingbräda. För några månader sedan ringde jag Trygg Hansa (där jag samlat alla försäkringar) för att förhandla om att få just småbåtsförsäkringen att täcka även mina surfprylar. Med negativt resultat! Någon annan som har samma erfarenhet av Trygg Hansa?

    Martin

    Det är en allriskförsäkring som jag har tecknat. “stöld, skada eller annat som kan uppstå med vindsurfingbrädan.
    Det var absolut inga problem att teckna en småbåtsförsäkring för vindsurfingbrädan hos T&H .
    Gäller för en bräda, två master, två bommar och 3 segel och en självrisk på 1000 kr om jag minns allt rätt nu :tongue:

  • xhib

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 19:21
    Knatte;552393 wrote:
    Det är en allriskförsäkring som jag har tecknat. “stöld, skada eller annat som kan uppstå med vindsurfingbrädan.
    Det var absolut inga problem att teckna en småbåtsförsäkring för vindsurfingbrädan hos T&H .
    Gäller för en bräda, två master, två bommar och 3 segel och en självrisk på 1000 kr om jag minns allt rätt nu :tongue:

    Anger man exakt vilka prylar som försäkringen skall gälla för när man tecknar den?
    Hur vet de annars vilka 3 av ens tex 6 segel som är försäkrade? Förutom vid stöld så är det ju inte troligt att allt man har blir skadat.

  • Knatte

    Gäst
    10 juni, 2009 vid 19:41
    xhib;552398 wrote:
    Anger man exakt vilka prylar som försäkringen skall gälla för när man tecknar den?
    Hur vet de annars vilka 3 av ens tex 6 segel som är försäkrade? Förutom vid stöld så är det ju inte troligt att allt man har blir skadat.

    Man anger ju en bräda och ett antal segel/bommar/master mm. Men jag har bara angett årsmodell på brädan och ingen info alls på det andra (segel/mast/bommar), så jag tror det är lite flytande..

    Men om allt blir stulet lär du ju bara få ersättning för en bräda, så har du fler brädor så bör du chansa eller teckna fler försäkringar på just brädor. Men jag tecknade bara på en bräda och hoppas att det bara blir en bräda som blir stulen:wink:

  • swe-496

    Medlem
    10 juni, 2009 vid 19:50
    Martin71;552390 wrote:
    Jamen….det står ju uttryckligen på Trygg Hansas sida att man skall surfa lugnt eftersom försäkringen inte gäller för windsurfingbräda. För några månader sedan ringde jag Trygg Hansa (där jag samlat alla försäkringar) för att förhandla om att få just småbåtsförsäkringen att täcka även mina surfprylar. Med negativt resultat! Någon annan som har samma erfarenhet av Trygg Hansa?

    Martin

    Måste vara något fel. Det var inte tilläggsförsäkring på hemförsäkringen du frågade på?

    Deras småbåtsförsäkring täcker vindsurfingbräda samt att den täcker även vid tävling.

    Det är de villkoren jag fick med årets försäkringspremie iaf. Jag tror ju inte att de skickar ut felaktiga villkor direkt;).

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäkring?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.