Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäsongsträning?

  • _frippe_

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 19:01

    Tid på vattnet är säkerligen det bästa om man har möjlighet att surfa ofta. Har man inte det finns det många alternativ. Jag tycker att konditionsträning är en viktig del för att orka surfa länge när det brallar på lite mer. Dock tenderar ju konditionsträning att inte träna överkroppen så mycket. Jag har under det senaste året kört Bodypump en gång i veckan och för min något otränade överkropp har det varit mycket bra både för allmänt välbefinnande och för att orka surfa längre och med högre intensitet. Bodypumpen är mer uthållighetsträning än styrketräning och jag känner stor skillnad i muskulaturen kring rygg, axlar och armar. Att det är ca 80-90% vältränade damer på dessa gympass är ett annat plus :tongue:

  • hellgren

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 19:36

    Jag vet inte hur mycket det gör för surfet än, då jag nyss börjat, men jag klättrar 2-3 gånger i veckan. Det get sjukt mycket underarmar och om man väljer att ta dom lite lättare lederna så ger det bra uthållighet också. Vet som sagt inte om det är det bästa, men jag tycker att det ger styrka och uthålliget, messtadels i underarmar men även resten av kroppen plus att det är skoj som fan 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    11 februari, 2007 vid 21:16

    @frippe75 364670 wrote:

    “KUL” att du nämner just diskbråck… JAg är en slöhög när det gäller träning utöver vindsurfing…

    2:a Aug förra året seglade jag på Öland. Pang sa det.. Ryggskott i 2 veckor som övergick till ett rejält diskbråck… Opererad 16 Dec… Rehabbat sedan 1:a Jan….. Mycket magträning. och bålstabiliserande träning.. Dock GRYMT tråkigt… Lite Jane-Fonda stuk… 🙂

    Jotack, jag vet. Är inne på mitt andra, fick ett när jag var 16 också. Fast jag har haft tur, bägge gångerna verkar skadan ha varit sån att ryggen bara mår bra av vindsurfing, som 16-åring klarade jag knappt att ta ett löpsteg utan att det gjorde överjävla ont, men konstigt nog var jag bara smärtfri när jag vindsurfade. Just nu har jag nåt liknande problem, har nån slags statiska spänningar mere i korsryggen och det enda som verkar råda bot på värken är riktigt tung ryggträning, statisk spänning släpper tydligen ofta om man låter den spända muskeln jobba dynamiskt.

    Som tur är så har gymmen “core”-pass och yoga och pilates. Utmärkt bålstabilitetsträning.

    Sen är det väl lika bra att påpeka att Gurra har rätt. Det räcker med att göra en gipp så inser man att det är magmusklerna som håller ner nosen när man hänger i bommen för att få tryck på mastfoten, och rider man frontside så ä ju varje bottomturn i princip en gipp så det är klart att magen jobbar då. Det är snarare så att det är vi som mest seglar rakt fram eller gör backsides som får den där typiska överutvecklade ryggen och den svaga magen.

    Bodypump (och all annan träning som faktiskt blir av) är bra, jag körde tre pass i veckan tills min tjej tyckte att jag skulle börja träna i gymmet i stället för att slippa skador. Å andra sidan är hon en av de där tjejerna som tar sig igenom ett helt pass med 30-35 kilo på stången i alla övningar utom axlar och biceps, så hon har allt kört lite pump hon med.

  • nossodo

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 06:28

    Känner att jag måste berätta om kettlebells i detta sammanhang. Jag har svårt att tänka mig en bättre övning för windsurfing än kettlebell swings.

    tex
    http://www.youtube.com/watch?v=A8z5GgcL8Fs

    Övningen tränar ben, rygg och mage samt underarmar på ett sätt som liknar windsurfing. Greppet på en kettlebell är ca35 mm vilket kommer att få bommen att kännas tunn och lätt att greppa.

    Träningen bygger styrkeuthållighet, ett pass kan bestå av 5-10 minuter nonstop swingar 3-4 gånger i veckan. En nybörjare använder 16kg och sedan kan man gå upp till 24, 32 osv men jag lovar att det kommer att kännas efter 10 minuter med 16kg utan vila.

    Nödlösningen är att använda en hantel men det blir inte riktigt samma sak.

    Och nej, jag säljer inte kettlebells, jag använder dem bara.

  • alex_

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 07:04

    @Oåxen 364537 wrote:

    Kombinera rodden med lite armhävningar så har du en vääldigt bred träning med ett enda redskap.

    Roddmaskin är perfekt för vs!

    Håller med! Det är inte så stelt som maskiner som tränar samma muskler heller! Döbra!
    Annars är väl det mesta där man använder kroppen själv hur bra som helst.
    ska skissa på en ws-styrketräningsmaskin! slänger upp bilder i eftermiddag!

    Springa är väl inte heller särskillt kul när det är -12?

  • joth

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 20:53

    Jag tycker Bodypump e perfekt träning. Kör hela kroppen på en timme.

    Känner att sedan jag började med det har jag kunnat segla längre utan att bli lika trött. Märkte nedan när jag precis började träna. Men det jämnade ut sig sedan. Är fortfarande starkast i ryggen dock.

    framförallt leder det till en ganska oproportionerlig muskulatur med överutvecklade rygg- och axelmuskler och svag bröst- och bukmuskulatur.

    Tror citatet menar oss freerajjd/slalomnissar och inte segelsnurrare kanske :smirk: …

  • marangen

    Medlem
    13 februari, 2007 vid 22:43

    Tokrunka hela vintern ger starka nypor till våren;)

  • henryk

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 09:08

    Nu när ribban nästan är på min nivå, kan jag inte låta bli att lägga ut denna;

  • henryk

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 13:06

    Jag kör mycket mus-träning under vintersäsongen också! …menar här på siten allså…

    /lågnivå

  • sinclair

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 13:32

    Jag simmar, armhävningar och sit-up´s

  • naish

    Medlem
    14 februari, 2007 vid 18:51

    kickboxning!

  • dixon

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 08:17

    Jasså du har hajjnojja. Här är en till. Men jag tycker strömnojjan är värre. Jag såg några grymt mystiska rörelser i vattnet en gång. Stora virvlar som när man tömmer ut ett badkar. Fy F*n vad rädd jag blev. Fick för mig att det var en haj som kom simmandes i en ström…

    Bästa träningen alla kategorier: cykling till och från jobbet.

  • psychonauten

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 10:09

    @nossodo 364859 wrote:

    Känner att jag måste berätta om kettlebells i detta sammanhang. Jag har svårt att tänka mig en bättre övning för windsurfing än kettlebell swings.

    tex
    http://www.youtube.com/watch?v=A8z5GgcL8Fs

    Övningen tränar ben, rygg och mage samt underarmar på ett sätt som liknar windsurfing. Greppet på en kettlebell är ca35 mm vilket kommer att få bommen att kännas tunn och lätt att greppa.

    Träningen bygger styrkeuthållighet, ett pass kan bestå av 5-10 minuter nonstop swingar 3-4 gånger i veckan. En nybörjare använder 16kg och sedan kan man gå upp till 24, 32 osv men jag lovar att det kommer att kännas efter 10 minuter med 16kg utan vila.

    Nödlösningen är att använda en hantel men det blir inte riktigt samma sak.

    Och nej, jag säljer inte kettlebells, jag använder dem bara.

    Det där såg verkligen ut som en träningsform som är riskabel! Gör man fel kan man slita ordentligt på ryggen, knälederna, armlederna.. jag det mesta tror jag..

  • jox

    Medlem
    20 februari, 2007 vid 11:06

    Äh det är väl bara att dra till gymmet och träna lite armar och kondition… Bröst och mage är iof. också bra, och rygg… Nu när jag tänker efter så är ben också bra att träna. ÄH vafan träna hela kroppen om du ändå är igång! Man anstränger väl ändå typ alla muskler när man surfar?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försäsongsträning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.