Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försöker gippa (video)

Taggad: 

  • Försöker gippa (video)

    Publicerad av dendrite på 9 oktober, 2016 vid 21:01

    Spelade in en liten film från Gålö i lördags och klippte ut mina gippförsök, de som kom med på filmen innan batteriet tog slut. Jag tycker att jag kommer runt rätt bra i svängen men när jag har bytt stance tappar jag kraften i riggen clew first och faller bakåt… Tips på vad jag kan tänka på för att lyckas bättre framöver?

    [video=vimeo;186185206]https://vimeo.com/186185206[/video]

    staffomania svarade 7 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • marste

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 07:31

    Det ser ut som för att du har för lite fart och hamnar för långt bak på brädan.

    1. Fart – Ta med dig bra fart genom att falla av innan du börjar carva. Farten ska alltså helst öka innan du carvar (men med kontroll).
    2. Luta dig framåt – När du carvar så luta dig (och riggen) framåt och böj knäna för hålla brädan plan och undvika att sjunka ner med bakänden.

  • john1

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 08:56

    Ja, det skall du göra samt bakre handen lååångt bak på bommen så blir det naturligare att du lutar framåt/in mot centrum av gippen. Skota in med bakarmen, sträck på främre armen så du får lite distans till riggen. Detta skall ge acceleration i själva gippen.
    Jag skriver detta för att jag själv tränar in denna tekniken, alltså ingen proffs själva,
    JJ

  • dendrite

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 14:18

    Bra tips! Ska tänka på det nästa gång. Förhoppningsvis ser det bättre ut på nästa film, annars får jag skämmas 🙂

  • rillestark

    Medlem
    10 oktober, 2016 vid 16:07
  • mexi_

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 07:41

    Håller med övriga.
    – Fall av och pumpa gärna upp lite extra fart om det är på gränsen.
    – Böj på benen
    – Fram/in med kroppen
    – Flippa seglet tidigare, du håller väldigt länge i filmen.
    – Titta DIT du ska, kanske det viktigaste som fick mig att börja sätta gipparna
    – Träna gärna flippen på land, du ska kunna flytta händerna utan att titta på dem, lika åt båda hållen. Gör gärna 20-30 flippar på land varje gång innan du sticker ut 🙂

  • mattiasj

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 10:32

    Håller med ovan. Jag är ingen expert, men främsta saken jag ser är att du håller väldigt länge. Själv flippar jag tidigare, men som sagt, ingen expert. Körde också Skälåker i helgen, det var en härlig lördag.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • dendrite

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 10:37

    Ni tror inte jag ska försöka åka ur gippen clew first och flippa riggen först efter det är stabilt på den nya kursen? Har för mig att Jem Hall tipsat om det.

  • mexi_

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 11:34

    Jag brukar inte köra clew first, i alla fall inte medvetet. Om du kollar på videon ovan så flippar han och kör clew first när han är på slör på motsatta hållet och direkt efter flippen går han lågt och upp på halvvind. I din video ser det ut som att du är på halvvind och kanske lite mer när du försöker flippa, men då känns det för sent, du har tappat farten och kraften i seglet ökar, du lutar dig bakåt för att kompensera och ramlar i….:)

    Skillnaden att flippa tidigt är att farten fortfarande är hög och därmed är kraften i seglet liten, dvs enklare att hålla clew first och lättare att flippa.

    Men jag är ingen Jem H så ta mina tips med en nypa salt 🙂 de är mina personliga reflektioner bara…

  • pete

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 12:10

    MYCKET mera fart, våga slöra ner ordentligt med så bibehållen fart som möjligt, luta dig sen inåt/framåt (har du tillräcklig fart sköter centrifugalkraften om att du lutar inåt), fega inte så du får bakvikt – då gräver häcken ner sig – kliv gärna långt fram på brädans läkant med bakfoten.
    Ett problem med Gålö och andra insjö-/inomskärsspot tycker jag är att när man kör så långa repor man kan hamnar man ofta för nära land så trycket är borta när man väl ska jippa. Testa att jippa mitt ute under repan när du har full fart och rejält tryck i seglet (men se dig för i lä! 🙂
    Kör hårt!
    /Peter

  • spinl

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 13:34

    Massa bra tripps i tråden!

    Tycker de flesta klipp man ser på nätet är med stora brädor + segel. Ser ut som att du kör en rätt liten bräda. Gjorde samma sak själv och lärde mig på en 85 liters.

    För mig släppte det rejält när jag slutade fokusera på fotflyttningen och istället såg till att hålla rätt kanttryck i svängen. Håll hög fart och flippa seglet när det börjar bli lätt i handen, vilket oftast känns som mitt i svängen. En effektiv segleflipp vid rätt tillfälle gör undervek.

    Sen får man lära sig att fall av lite på den nya bogen innan man flyttar över fötterna. Tycker att tekniken fungerar bra för småbrädor, speciellt om det är choppigt.

  • dendrite

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 16:00

    Bra tips! Nu behövs vind så jag kan öva…

    @SpinL 741786 wrote:

    ..

    Försökte köra igenom switch stance förut men tyckte det kändes rätt ostadigt, så tänkte försöka med att switcha fötterna först nu, men som du säger får det ju inte gå ut över trycket på brädans kant mot läsidan.

    @mexi_ 741784 wrote:

    ..

    Hur gör jag rent praktiskt med landträningen? Ska jag rigga upp seglet och kopplar på allt på brädan utan fena och står så och flippar runt seglet?

  • mexi_

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 16:07

    @dendrite 741793 wrote:

    Bra tips! Nu behövs vind så jag kan öva…

    Hur gör jag rent praktiskt med landträningen? Ska jag rigga upp seglet och kopplar på allt på brädan utan fena och står så och flippar runt seglet?

    Jag brukade bara ha riggen utan bräda. Ställ den på nån påse eller liknande så att det inte kommer så mycket skit i mastfoten :).
    Blir nästan krångligt om du har med brädan och behöver kliva runt på den…..
    Jag tar alltid tag med den nya handen under den första, gör att man håller sig låg också, men det är nog en smaksak.

  • dendrite

    Medlem
    11 oktober, 2016 vid 18:37

    @mexi_ 741795 wrote:

    Jag brukade bara ha riggen utan bräda. Ställ den på nån påse eller liknande så att det inte kommer så mycket skit i mastfoten :).

    Ska testas!

  • eldgris

    Medlem
    12 oktober, 2016 vid 15:53

    Viktigast av allt, böj på knäna. Tänk på det, för det är lätt att glömma.

  • staffomania

    Medlem
    12 oktober, 2016 vid 16:48

    Många bra tips i den här tråden. Sen ser man en jääävligt grym vindsurfare i bakgrunden på sista bildrutan.:-)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Försöker gippa (video)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.