Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppsskruv

  • Fotstroppsskruv

    Publicerad av hakuna på 28 oktober, 2013 vid 18:18

    Hej! Skruven till en fotstropp gick av idag. Brädan är en Naish … någonting wave 78 liters från kanske 5 år sen.
    Två frågor har jag nu:
    1. Funkar de här? http://www.jula.se/skruv-10-pk-316133
    Mått: L25xØ4,2 mm. ska kontrollmäta diametern mot en skruv jag har.

    2. Hur jobbigt är det att borra upp och byta pluggarna? Alt. hur mycket kostar det och vem gör det i Göteborgstrakten?

    Niclas

    styret svarade 10 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jlhp

    Medlem
    28 oktober, 2013 vid 19:31

    Jag hade provat att försöka fylla det gamla hålet med epoxy, duger nog med vilken epoxy som helst, gärna blandat med lite finklippt glasfiber om det bara går att få ner i hålet. Borra sedan ett lagom hål för den nya skruven. Ev borra ur det gamla hålet lite först för att få rena ytor, helst lite större nere än högst upp och lite oregelbundet så sitter epoxyklumpen bättre.

  • l3ll3

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 07:57

    Tjena hakuna! Meddela gärna ifall skruven passar. Kom själv över några Ø6 mm, men de var alldeles för feta ;-/

  • hakuna

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 09:00

    Jula mäter tydligen skruv på yttersida av gängan, så 4,2 mm var för smal.
    Köpte http://www.jula.se/skruv-10-pk-302282
    Art.nr: 302282 Mått: L32xØ4,8 mm.
    och passande brickor, får se om det håller! Återkommer.

    Niclas

  • bicless

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 19:41

    Standardhålet för cobra brädor inklusive naish är 5,2mm. Då har man en skruv som kallas M7 av starboard, har för mig den är 6×28 eller 6×32 om stroppen bygger mycket. Sen förekommer även smalare 4,8 mm hål. Då har man en som kallas M6 skruv av starboard, tror den är 5,5×28.

    Skruvar som är anpassade för ändamålet finns i surfbutiker men kan kan ju ta nått liknade på järnaffär också. Se till det är rostritt bara.

    Bicless

  • svenne

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 19:57

    Det brukar gå att trycka i en vanlig M6 maskinskruv i en trasig plugg. Kan behöva borras ut med en 5-borr, men borra inte för djupt.

  • l3ll3

    Medlem
    29 oktober, 2013 vid 20:12

    Menar ni att det funkar med en vanlig M-gängad bult/skruv, samma typ som i mastfoten alltså (som jag tror brukar vara M8)? De skruv som jag fick med mina stroppar har en mycket glesare gänga 😕
    ..Eller pratar ni kanske enbart om fäste i trasig plugg nu?

  • bicless

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 08:34

    Svenne menar nog vanlig M gänga för lagning men jag menar denna typ för att ersätta vanlig orginalskruv http://www.surfspot.se/skruvset-for-fotstropp.html

  • svenne

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 08:37

    Ja, jag menar en vanlig maskinskruv.

    [img]http://www.wurth.se/Asset?id=b13ccdbb-5595-46ec-86e2-79d2601f0195&size=Zoom[/img]

  • stefanlindmark

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 08:44

    Ja, vilket kul område att skriva ett helt skruvat nördigt inlägg om!

    Fotstroppsskruvar verkar av skruvmänniskor kallas plastskruv och har bredare+glesare “flyn” på gängorna för att skära in djupare i plasten i pluggen. “Mittstolpen” på skruven är proportionellt smalare än en vanlig skruv. Dvs mer fäste från att gängan greppar och mindre från att skruven pressar/expanderar pluggen.

    Har inte hittat sådana skruvar utanför surfbutik. Då har jag ändå letat hos traktens mest välsorterade järnhandlare (Tools Täby Järn, jättesortiment rostfritt – tips: perfekt för fenskruvar med samma insex som lattnyckeln) och på http://www.skruvcentralen.se/ (specialbutik för skruv i Åkersberga).

    Om trä-/plåtskruvar används för stroppar riskerar man generellt:
    (1) att de inte biter tillräckligt och åker ur tillsammans med innerkanten av pluggen vid belastning
    (2) att spåren har annan stigningsvinkel än den riktiga fotstroppskruv som användes tidigare så att nya skruven skär tvärs över gamla spåren, försvagar fästet i pluggen och kan “skala ur” innerkanten

    Byter du skruv/flyttar stropp till ett hål som använts förut, kom ihåg att först gänga skruven vänstervarv tills du hittar det gamla spåret. Låter man skruven skära ett nytt spår parallellt med det förra försvagas pluggen.

  • l3ll3

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 09:59

    Om man kollar på bilderna (i länkarna) tycker jag nog att Jula-skruven ser rätt lik ut den som Surfspot säljer. Någon M-gänga är det dock inte på dem… Eller är de M6- och M7-beteckningar som Bicless skriver om någon specialskruv från Starboard (med ett förvirrande namn)?

  • hakuna

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 10:18

    Kan meddela att skruven från Jula (4,8mm ytterdiameter, 32 mm lång) höll fast fotstroppen i 4 timmar hård surf i Vilshärads fostrande vågor. Inklusive en vurpa där jag satt fast i foten och hamnade under brädan.

    Jag tror inte att M-bult är bra för att skruva i plast, då den har grunda gängor och plast är mjukare än stål.
    Dock har man ju fler gängor per mm, så helt solklart är det inte. Läste inte M så jag har inte alla poäng i materiallära och mekanik…

  • svenne

    Medlem
    30 oktober, 2013 vid 10:25

    Maskingänga används i var och varannan bil för att skruva direkt i plast, så du har helt klart missat den kursen. 😉
    Chinook-pluggar kommer med små hål. 3,5 mm skruv biter men de går lätt av. De behöver borras upp till större skruv och 4,8 funkar bra (dvs såna du köpte). När den väl har dragit sönder hålet går det ofta bra att köra med en maskinskruv som sitter som berget och är betydligt starkare.

  • styret

    Medlem
    31 oktober, 2013 vid 19:50

    off topic men om nån ska beställa en custom så rekomenderar jag verkligen att försöka få den levererad med maskingängade stroppinserts.

    Jag har dragit ur pluggar, dragit loss skruv ur gängor, slitit ut gängor, knäckt skruvar och framförallt gängat ur skruven under segling. Allt har hänt flertal gånger men sen jag fick min bräda med maskingängade metalinserts så sitter jag som berget trots precis samma misshandel som tidigare (okej, inga vintrar i sydafrika än med den brädan men ändå).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fotstroppsskruv

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.