Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fötter, lever farligt?

  • rasmus_w

    Medlem
    2 november, 2008 vid 16:37

    @Bjornen 513539 wrote:

    Hmm, låter som du glömt fenskyddet på 😉

    //Björn

    Tror jag inte, det är ju när det börjar gå lite fort som man kan pressa fenan hårt i sidled utan att den släpper.

  • dude

    Medlem
    2 november, 2008 vid 18:56
    Rasmus_W;513445 wrote:
    Jag tycker det är skitläskigt med stora bakstroppar. Eftersom jag seglar med kroppen rätt lågt så åker foten längre och längre in i stroppen tills jag har hälen över brädans mittlinje, det känns som att foten riskerar att åka rakt igenom när som helst. Nu vet jag inte säkert men det känns som man ligger rätt illa till om foten skulle åka rakt igenom, är det ingen som råkat ut för nåt sånt?
    Rasmus_W;513534 wrote:
    Är jag ensam om att tycka att det känns bättre att klämma fast fötterna riktigt hårt i stropparna? När man seglar för fullt så har man ju hela seglets drag som mosar in fötterna i stropparna och får in dem ett par cm längre än man trodde var möjligt.
    Bjornen;513539 wrote:
    Hmm, låter som du glömt fenskyddet på 😉

    //Björn

    Rasmus_W;513543 wrote:
    Tror jag inte, det är ju när det börjar gå lite fort som man kan pressa fenan hårt i sidled utan att den släpper.

    Låter som du har lite tid på vattnet att ta igen Rasmus, du teoriserar lite för mycket och surfar alldeles för lite.

    Men okay, jag måste ändå styra upp de konfunderade ord du slängt upp, så här kommer…
    Freestyle och vågsegling trycker man aldrig mycket mot fenan. Gör du det så har du fått det helt om bakfoten!
    Sen när det kommer till slalomsegling och att segla fort så har jag inte lika mycket erfarenhet, men där handlar det kanske om att trycka fötterna hårdare in i stropparna. Är det någon som vill utveckla speedseglarens perspektiv så… Nog med det konfunderade småsnacket nu Rasmus! 😉

  • s66

    Medlem
    2 november, 2008 vid 19:36

    Ett tips är stora stroppar om man vill undvika fotledsskador…säger sig självt tycker jag nästan, då flyger man ju ut istället för att bryta av dom.
    Nästa tips, dissa Da Kine Contour om man vill hålla fötterna i hyffsat skick. Jag använde dom en vända när jag skulle köra freestyle för ett par år sen för alla “hypade” dom så hysteriskt. Jag slängde dom i soptunnan efter en timme på vattnet, fötterna satt jag för fan så hårt så jag fick klaustrofobi. Det slutliga resultatet va en spricka i benet på fotens ovansida. Endast av den enkla anledningen att stroppstorleken va lite för liten och att stropparna dessutom va alldeles för styva…crap enligt mig. Många gillar dom men smaken är som baken såklart!! 😉

  • glader

    Medlem
    2 november, 2008 vid 19:50

    Hade också Da Kine Contour ett tag. Har aldrig upplevt en skönare stropp och de sitter som gjutna, MEN efter ett fall där det kändes som att det var riktigt nära att jag bröt något i foten och efter att SWE170 berättade att det var just i dessa han knäckte foten vågade jag inte har kvar dem. Sålde dem till Klang med varningsord, men han hävdade att han hellre ville att folk skulle få bända ut resterna av honom ur stropparna än att foten skulle glida ur. Så smaken är som sagt som baken…

  • dude

    Medlem
    2 november, 2008 vid 20:57

    DaKine Contour: De är riktigt skön barfota tycker jag men med dojjor så sitter man fast lite väl mycket som vissa antyder här. Jag har lagt av med dem… (Kör inte barfota i Sverige längre.)

    DaKine Contour Vario: Helt annan stropp. Perfekt för stora fötter med dojjor på. Riktigt skön tycker jag. Men jag skulle gärna ha dom vita om jag fick 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    3 november, 2008 vid 01:05

    @dude 513575 wrote:

    Låter som du har lite tid på vattnet att ta igen Rasmus, du teoriserar lite för mycket och surfar alldeles för lite.

    Men okay, jag måste ändå styra upp de konfunderade ord du slängt upp, så här kommer…
    Freestyle och vågsegling trycker man aldrig mycket mot fenan. Gör du det så har du fått det helt om bakfoten!
    Sen när det kommer till slalomsegling och att segla fort så har jag inte lika mycket erfarenhet, men där handlar det kanske om att trycka fötterna hårdare in i stropparna. Är det någon som vill utveckla speedseglarens perspektiv så… Nog med det konfunderade småsnacket nu Rasmus! 😉

    Ja vafan, sist jag försökte surfa när jag var jour så dränkte jag mobilen så den här helgen har jag hoppat över den biten. Fast visst har jag fått för lite surf för att vara nöjd i år. Ska försöka byta Techno2:an mot en formula och en 11.0 i vår nu när jag har shoppat alla hårdvindsprylar jag behöver (utom möjligen en 3.3:a och en 19 cm fena) så då blir det väl lite segling.

    Och visst, enda brädan jag inte seglar som om det vore en slalombräda är NW75:an, och i det fallet är det en medveten ansträngning att testa en annan stil. Fast jag seglar fortfarande jämt med sittsele fast jag har med midjesele och jag har linorna låångt bak så det blir ändå en del tryck på bakfoten.

  • feg

    Medlem
    3 november, 2008 vid 05:50

    Som slusken säger är det roliga i livet ofta lite riskfyllt.
    Efter att ha trasslat till båda fötterna detta år, vid två olika tillfällen, tycker jag att det finns roliga och tråkiga sätt att skada sig.

    När jag pajja vänsterfoten var jag på Maui, på en skitfin våg och hade kul. Ända till dess att jag fucka upp.

    Högerfoten däremot pajja när jag lastade surfbussen!!! 🙂
    Jag hoppa över en liten jordhög, halkade med vänsterfoten och satte mig rakt ner på en högerfot som också slant på de hala plattorna.

    Min slutsatts är alltså att det är viktigt att ha kul när man gör sig illa eftersom det är omöjligt att ha kul när man är skadad. 🙂

    /Jocke

  • trimmarn

    Medlem
    3 november, 2008 vid 09:37

    @feg 513602 wrote:

    Som slusken säger är det roliga i livet ofta lite riskfyllt.
    Efter att ha trasslat till båda fötterna detta år, vid två olika tillfällen, tycker jag att det finns roliga och tråkiga sätt att skada sig.

    När jag pajja vänsterfoten var jag på Maui, på en skitfin våg och hade kul. Ända till dess att jag fucka upp.

    Högerfoten däremot pajja när jag lastade surfbussen!!! 🙂
    Jag hoppa över en liten jordhög, halkade med vänsterfoten och satte mig rakt ner på en högerfot som också slant på de hala plattorna.

    Min slutsatts är alltså att det är viktigt att ha kul när man gör sig illa eftersom det är omöjligt att ha kul när man är skadad. 🙂

    /Jocke

    Du får ju så mycket mer filmat som skadad 😉

  • getwet

    Medlem
    3 november, 2008 vid 14:16

    Jaha, och här sitter man då med helgipsad vänsterfot upp till knäskålen. Visst far fötter illa vid en del tillfällen, men det är ändå sällan som det händer tycker jag. Detta är min första fotfraktur under mina 34 år som wsurfare. Antal revben och fingrar har fått stryck däremot, men även revbenskador tycker jag har minskat radikalt de senaste 15-20 åren med hjälp av betydligt bättre hängselar.

    Vi som speedar har numera en betydligt högre skadefrekvens än tidigare, och det får man nog skylla på GPSen som gör att man åker mer o mer på gränsen hela tiden samt att farterna ökar markant för varje år som går, idag är det inga ovanligheter att farterna överstiger 70km/h. Det senaste rekordet på svenska vatten uppmättes till över 83km/h! I Holland pratar man nu om att spränga 100km/h vallen, det kommer nog vilken dag som helst…..

    Jag vet att det är många som skadar sig varje säsong bland mina “speedkollegor”, oftast beror det på riktiga crascher där man tappat kontrollen, mestadels pga spinout eller ett rejält djävla kastfall i 35knop.

    Den olyckan jag själv drabbades av för två veckor sedan var just en spinout där läsidan omedelbart nöp fast, ingången till spinouten var enligt GPSen 34 knop (63km/h)och det tog tvärstopp. Naturligtvis håller inte kroppens delar i fötter o ben för sådna påfrestningar om man sitter fast, som jag gjorde i ett par ubersköna Prolimit (dom stora breda, påminner om Dakines countor). Jag har funderat mycket på om jag istället använt originalstropparna där man inte alls sitter fast lika hårt, sämre prestanda antagligen men jag förmodar att det kanske, men bara kanske skulle ha gått bättre med dessa än mina “performance” stroppar där man sitter som ett skruvstäd. Kanske jag hade sluppit tre frakturer i samma fot/fotled, vem vet? Så för min del, liksom för S66 så åker mina breda fina stroppar i soptunnan from nu, och originalstropparna åker på igen, men det lär väl dröja ett tag enligt läkaren som hittade ytterligare en fraktur idag på kontrollröntgen……

  • glader

    Medlem
    3 november, 2008 vid 14:32

    Jag har förresten bytt till Pat Love Torque Assy. Tycker dessa känns som en bra kombination av att inte åka ut för lätt samtidigt som de inte är benhårda när man ramlar. Extremt lättjusterade också.

    http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=140

  • rasmus_w

    Medlem
    3 november, 2008 vid 16:23

    @getwet 513668 wrote:

    Jaha, och här sitter man då med helgipsad vänsterfot upp till knäskålen. Visst far fötter illa vid en del tillfällen, men det är ändå sällan som det händer tycker jag. Detta är min första fotfraktur under mina 34 år som wsurfare. Antal revben och fingrar har fått stryck däremot, men även revbenskador tycker jag har minskat radikalt de senaste 15-20 åren med hjälp av betydligt bättre hängselar.

    Vi som speedar har numera en betydligt högre skadefrekvens än tidigare, och det får man nog skylla på GPSen som gör att man åker mer o mer på gränsen hela tiden samt att farterna ökar markant för varje år som går, idag är det inga ovanligheter att farterna överstiger 70km/h. Det senaste rekordet på svenska vatten uppmättes till över 83km/h! I Holland pratar man nu om att spränga 100km/h vallen, det kommer nog vilken dag som helst…..

    Jag vet att det är många som skadar sig varje säsong bland mina “speedkollegor”, oftast beror det på riktiga crascher där man tappat kontrollen, mestadels pga spinout eller ett rejält djävla kastfall i 35knop.

    Den olyckan jag själv drabbades av för två veckor sedan var just en spinout där läsidan omedelbart nöp fast, ingången till spinouten var enligt GPSen 34 knop (63km/h)och det tog tvärstopp. Naturligtvis håller inte kroppens delar i fötter o ben för sådna påfrestningar om man sitter fast, som jag gjorde i ett par ubersköna Prolimit (dom stora breda, påminner om Dakines countor). Jag har funderat mycket på om jag istället använt originalstropparna där man inte alls sitter fast lika hårt, sämre prestanda antagligen men jag förmodar att det kanske, men bara kanske skulle ha gått bättre med dessa än mina “performance” stroppar där man sitter som ett skruvstäd. Kanske jag hade sluppit tre frakturer i samma fot/fotled, vem vet? Så för min del, liksom för S66 så åker mina breda fina stroppar i soptunnan from nu, och originalstropparna åker på igen, men det lär väl dröja ett tag enligt läkaren som hittade ytterligare en fraktur idag på kontrollröntgen……

    Jag tror du sammanfattade lite varför jag fegar en aning vad gäller ren speed (en annan anledning är att jag inte köpt gps och speedprylar än) och inte slörar brant i 20 m/s. Det är nånstans runt 50 km/h som risken för brutna ben bli överhängande, har jag hört.

    Vad gäller stropparna, vad säga om lite tvivel? Tänk om det är så att du får mer kontroll, seglar fortare och kraschar mindre ofta när fötterna sitter som i ett skruvstäd, men att risken för benbrott samtidigt ökar? 🙂

  • ola_p

    Medlem
    4 november, 2008 vid 11:47

    Jag kör DaKine stropparna, oftast i största läget, ibland näst största. Jag har så att säga standardstorlek på fötterna (ca 43) och eventuellt något högre fotvalv än normalt. Jag sitter fast mestadels mha sidotrycket från stropparna. Dvs. fötterna är inte fastkilade. Det kräver dock antingen att man sätter dom ett hål tätare ihop eller har en custom med “rätt” avstånd mellan pluggarna.

  • bjornen

    Medlem
    12 november, 2008 vid 15:12

    Ingen som har 4st orginalstroppar fanatic av nyare modell till salu ? Tycker dom är sköna och håller formen. Jag gillar inte mina orginal starboard som är sladdriga och ändrar formen lätt. Någon som vet om Dakine har samma system på dessa för att ändra storleken (lager på lager med kardborreband)

    //Björn

  • jps

    Medlem
    12 november, 2008 vid 15:26

    Jag har inte denna variant utan någon annan Dakinevariant (primo kanske?) och dessa fungerar som du vill. Mycket bra stroppar.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fötter, lever farligt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.