Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga ang. epoxy mast

  • Fråga ang. epoxy mast

    Publicerad av bsdie på 4 juni, 2008 vid 12:07

    Hejsan!

    Jag är en nybliven vindsurfare och letar efter en bra och billig mast till min bräda. Jag hittade en epoxy mast hos surfspot.se för 790kr.

    Har någon av er erfarenheter av den här typen av mast? Är det värt att lägga lite extra (1000kr istället för 790kr) och köpa en med 20% kolfiber, eller en med 30% (1300kr)?

    Alla förslag är välkomna!

    /Johan

    bicless svarade 15 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • joth

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 12:10

    Till vilket segel skall du ha masten.

    Märke, modell, årtal och storlek?

    Tror att en karbonmast oavsett kolhalt är bättre än epoxi. Men kan ju vara annan böjkurva på en epoximast och kanske passar riktigt gammla segel. 80 och tidigt 90 tal.

  • bsdie

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 12:15

    Tack för svaret!

    För närvarande har jag ett Neil Pryde Combat 5,0 från tidigt 90-tal *host*. Jag har dock en komplett rigg till detta segel, masten jag köper på mig nu ska vara ett en andra bräda (ska surfa med tjejen). Jag har alltså inget segel till det ännu, men hoppas på att hitta relativt snart.

    Så ganska nya segel, 05 och frammåt troligtvis (letar begagnat). Bor nere i Lund så 4,7, 5,0, 5,3 och liknande.

  • joth

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 12:22

    @bsdie 472497 wrote:

    Tack för svaret!

    För närvarande har jag ett Neil Pryde Combat 5,0 från tidigt 90-tal *host*. Jag har dock en komplett rigg till detta segel, masten jag köper på mig nu ska vara ett en andra bräda (ska surfa med tjejen). Jag har alltså inget segel till det ännu, men hoppas på att hitta relativt snart.

    Så ganska nya segel, 05 och frammåt troligtvis (letar begagnat). Bor nere i Lund så 4,7, 5,0, 5,3 och liknande.

    Skall du ha så nya segel skall du ha Karbonmast och gärna 30% eller mer. Tyvärr känner jag ingen som skall sälja sina segel men det brukar dyka upp hela tiden. Det är lite tricky ibland det där med master. Skall ibland helst vara av samma märke som seglet men sedan så finns det master som fungerar till många olika segeltyper. Meddela vad du tänker köpa för mast och sedan segel (märke och typ) Så får du massor av tips här.

    Om du tittat på surfspot så är säkert Fiberspar 30% mast rätt universell och fungerar säkert hyggligt till de flesta moderna freeride segel (Inga cambers).

  • bsdie

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 12:27

    Stort tack Jonas!

    Ett sjysst community som detta är till stor hjälp för en nybörjade som mig =)

  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 15:18

    Ett tips är att försöka hitta nån som säljer segel och mast. Dels för att man kan få paketpris, dels för att säljer antagligen säljer en mast och ett segel som passar ihop.

  • s19

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 15:54

    Hej!
    En Epoximast?? Vad är det? Är inte en kol-mast en epoximast? Så vitt jag vet är det epoxy som används som bindemedel både i kol- och glasfibermaster!! Så jag antar att du pratar om en Glasfibermast…. 😉

  • bicless

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 17:03

    Masten kommer troligen funka utmärkt på ett NP combat 5,0 from 90 tal. Brukar ej vara några problem med dessa.

    Har du race segel (med cambers) eller stora segel kan det vara ide att kolla lite extra på om masten verkligen funkar bra på seglet, annars är det sällan problem. Väljer du 20 eller 30% kolfiber får du lite mer spänst och respons i masten men om du är nybörjare märker troligen ingen skillnad.

    Mvh

    Bicless (SurfSpot)

  • joth

    Medlem
    4 juni, 2008 vid 20:16

    @S19 472545 wrote:

    Hej!
    En Epoximast?? Vad är det? Är inte en kol-mast en epoximast? Så vitt jag vet är det epoxy som används som bindemedel både i kol- och glasfibermaster!! Så jag antar att du pratar om en Glasfibermast…. 😉

    Bicless kan säker förklara vad Epoximasten är för något. Men det är så det heter på hemsidan. och till det priset är det kanske en glasfibermast.

  • bsdie

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 07:27

    Vad tror ni om en passande mast till dom här seglena?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/17167/cat/all

    Står tyvärr inte vidare mycket teknisk information i beskrivningen.

  • nlc

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 08:14

    Kolla med t.ex. http://www.surfshopen.se, de säljer både Gaastra-segel och master

  • Knatte

    Gäst
    5 juni, 2008 vid 10:31

    @bsdie 472668 wrote:

    Vad tror ni om en passande mast till dom här seglena?

    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/17167/cat/all

    Står tyvärr inte vidare mycket teknisk information i beskrivningen.

    0.4 kvm steg mellan seglerna kanske är lite ?? Man brukar ha större glapp mellan sina segel.. Men Gaastra master till Gaastra segel är en bra tumregel.

  • bicless

    Medlem
    5 juni, 2008 vid 23:13

    @joth 472609 wrote:

    Bicless kan säker förklara vad Epoximasten är för något. Men det är så det heter på hemsidan. och till det priset är det kanske en glasfibermast.

    Epoxi är nytt revulutionerande material som ersätter både epoxy och glasfiber och kolfiber. Näe… ärligt talat skall det stå Epoxy mast. Vi köper oftast dessa av Tekkno och de kallar dem för det så vi fortsatte helt enkelt. Förutom Epoxy innehåller även masten kostfiber……
    eller om det var glasfiber, börjar bli trött, klockan är 01.11 nu.

    Bicless

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga ang. epoxy mast

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.