Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om North 5.3-segel och våg- / hårdvindsbräda

  • Fråga om North 5.3-segel och våg- / hårdvindsbräda

    Publicerad av clabbe_h på 4 juni, 2006 vid 00:34

    Tjena,
    Har bestämt mig för att göra ett sista försök att på allvar komma igång med vindsurfandet. Försöka se till att det blir mer i år än mitt vanliga årliga snitt på 3-4 dagar.

    Har i nuläget en 120 liters freeride-bräda, och ett 6.2 North Natural. Behöver först och främst ett 5.3-5.4 segel, som dels funkar som minsta segel på den brädan, och också som största segel på en mindre bräda. Eftersom jag har en 430 cm North XC55-mast sen tidigare tänkte jag fortsätta med samma märke.

    Antar att det smartaste är att satsa på ett vågsegel? Det som är aktuellt är en 04 eller 05-modell, typ Instinct, Superstar eller nåt liknande. Är det någon större skillnad på dom? Kommer mest köra på platt/chopp till att börja med, men vill att det ska funka när man framöver kör på vågor också. (Annars hade jag ju kunnat köpa ett 5.4 Natural).

    Behöver också en mindre bräda att byta till när det börjar blåsa ordentligt. Det blir väl som sagt mest körning på lite plattare/choppigare vatten, typ Alnäs i Uppsala, Kapellskär, Öregrund, Singöfjärden osv. På sikt kommer man väl satsa på att köra ordentligt på vågor, men nu vill jag bara ha en gammal bräda att komma igång med. Den får gärna vara riktigt snabb, några år gammal, och gå att få tag på för max tre tusen spänn. Ska man satsa på nån gammal wave/slalom-bräda eller är dom modellerna helt förlegade? Vilken volym ska man i så fall ha? Nånstans mellan 80 och 90 liter? Väger c:a 85 kg.

    Tacksam för tips!

    surfmeister svarade 18 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 01:09

    Att sikta på vågsegel i den storleken är rätt för nästan alla utom de som vet väldigt säkert att de tänker sikta på speed eller slalom, och därmed nästan garanterat för dig.

    Vad gäller bräda föreslår jag av ungefär samma skäl en ganska snabb freestylewave med ungefär den volym du anger. Passar perfekt ihop med 5-6 kvadrats segel. En vågbräda kommer inte till sin rätt förrän du kör med mindre segel än så, i alla fall på plattvatten.

  • styret

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 06:04

    först: stirra dej inte blind på märken. är gutt att ha likadana segel men är inte så jävla blodigt. north är ju inte det billigaste man kan köra heller.

    men iallafall så har jag north duke 5.4 2004. helt underbart segel. nånstans mittemellan freestyle och vågsegel. går att trimma väldigt mycket och att få en jävla sula i. rekomenderar det varmt.

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 juni, 2006 vid 06:17

    Instinct är mera drag i än superstar som är mer inriktat på vågor..även om båda är vågsegel..så satsa på ett instinct, bättre när du är lite tyngre och mest kommer freerida med det

  • bergelin

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 07:43

    Tjena!

    North från 2004-2005:

    Voodoo – Wave
    Superstar – Freestyle/Wave
    Duke – Freestyle/Freeride
    Instinct – Freeride

    Ju mer freeride ett segel är ju “lättare” är det att hålla kvar farten i seglena men sen är de lite sämre på andra saker. Freestyleseglena har i regel grymt bottendrag och är därför accelerationssabba men topphastigeten är inte riktigt lika hög. Manöverbarheten är också grym liksom på Wave-seglena.

    Jag har extremt goda erfarenheter av alla de fyra nämna så kommer du över något segel i den rätta storleken så skulle jag köpa det. Som styret skriver så är Duke riktigt bra och rekommenderas egentligen framför Instinct. Själv har jag ett NP Expression där och är otroligt nöjd med det. I de mindra storlekarna har jag Voodoo.. ett underbart segel!

    // Erik

  • clabbe_h

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 15:31

    Att jag tänkte fortsätta med North var väl mest för att veta att masten funkar bra till seglet. Fick ett bra pris på ett 05 Instinct 5.3 + bom hos Keppler, 380€. Kan kolla om dom har några Duke 5.4 inne annars.

    Apropå brädan. Kan man börja med ett gammalt slalomspett på runt 90 liter? Nån bräda som det är bra fart i, och inte är helt omöjlig att svänga med. Bara så att man har nånting att ge sig ut med när det blåser för mycket för 120-litersbrädan. Så skaffar man sig en lite nyare freestylewave nästa år eller nåt.

  • robin

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 17:53

    Jag tycker inte att ett renodlat slalomspett är någon bra idé, de kan vara rätt svårgippade. Däremot kan en freeridebräda från mitten eller slutet av nittiotalet funka jättebra. Mer eller mindre alla märken hade någon bräda på 85-90 liter och de kan fås till riktigt lågt pris med lite tur.

  • surfmeister

    Medlem
    4 juni, 2006 vid 18:18

    Tycker du ska satsa på en nyare freestylewave runt 90 liter direkt. Du kan få tag på en bra ´03/´04 för runt 4500-5000 SEK. Det har hänt en del på brädfronten de senaste 5-6 åren och jag tycker det kan vara värt de extra pengarna och satsa på en lite modernare bräda. De är mkt roligare och framförallt lättare att utveckla sig på. Själv hade jag en gammal wave-slalom (80 liter)från mitten 90-tal som jag bytte för 3 år sen. Förstår inte hur jag kunde vänta så länge med att byta…..det var två helt olika världar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fråga om North 5.3-segel och våg- / hårdvindsbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.