Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fråga till Formulaseglare

Taggad: 

  • Fråga till Formulaseglare

    Publicerad av billie på 29 maj, 2008 vid 05:57

    Hur hävdar sig en formula bräda i förhållande till segelbåt vid lite lättare vindar ?
    Jag har kollat på de lokala segelbåtstävlingarna här och jag tror ju att en Formula bräda måste vara bra mycket snabbare på en sådan tävling.Båtarna är av varierande sort. Se bild 1 .Banan är cirka en sjömil ifrån start till kryssmärke.(2 fram och tillbaka) Se bild 2 för banan och vindriktning . Vindstyrkan är cirka 5-7 m/s. Nu skall det bara räknas ett varv eftersom jag har tagit tid på hur lång tid det tar för segelbåtarna . De kör ju visserligare fler varv .

    swe-175 svarade 15 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • jahsoldier

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 06:37

    Jag skulle väl tro att formulan är mkt snabbare med tanke på att man planar vid runt 5m/s, borde kunna komma upp i runt 15 knop kanske? Nu är jag väldigt färsk så ja har säkert fel 😛

  • svanvik

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 08:00

    Under förutsättning att du klarar att pumpa igång dig redan vid 5 m/s så är det avsevärt snabbare. Blir det 7 m/s är det inget snack om saken.

  • rasmus_w

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 09:27

    Har för mig att formulaseglare har snackat om sådär 7 knop i vmg och det ska vara rätt bra om jag har fattat saken rätt.

  • swe-175

    Medlem
    29 maj, 2008 vid 18:55

    I brist på Sparring ställde jag upp några gånger på onsdagsseglingarna i Trelleborgs båtsällskap. Banan brukade läggas ungefär som en fyrkant med kryss, halvvind, läns, halvind, kryss och läns i mål.

    Båtarna ställde upp med LYS-handicap där de snabbaste båtarna låg på ca 1,30 i LYS-tal. Med Formulan kunde jag segla banan på ca 1/4 av tiden de snabbaste båtarna behövde. 2 ggr var en A-cat med och det var heller ingen match.

    På Gardasjön i Italien har jag haft turen att få seglat kryss/länsbana med några av de bästa Tornadoseglarna i världen. Jag är i bästa fall en medelmåttig Formulaseglare (italienska damerna på Formula kom före mig) men på första länsen kör Formulan förbi de Tornados som hängt med. På en halvvind “älgar” Formulan förbi en Tornado. Intressant har även varit att hänga på ett gäng 49ers där Jollarna planar i 40-45 grader mot vinden. Även här är Formulan före vid kryssmärket.

    De enda segelbåtar som seglar förbi Formulan på Kryss/Länsbana är de stora flerskrovsbåtarna. Då hänger inte en Formula med på kryssen men på halvvind och slör i humana förhållanden seglar de nog likvärdigt, gissar jag.

    Min nyinköpta GPS visade idag på kryss närmre 20 knop(inte vmg, kanske höll jag 55 grader mot vind). På undanvinden höll jag stadigt 25 knop. (Starboard 161 och RS9,0, bra tryck)

    Men det är helt orelevant att jämföra en Formula med en enskrovssegelbåt, eftersom Formulan är en planande farkost med alla skillnader det innebär. Utan planing hänger man inte med en Optimistjolle, ens i hallvind.

    Se denna länk med en Starboard 186 och Gunsegel från 2002 och se att Formulan seglar jämt med de snabbaste flerskrovsbåtarna i världen på öppna bogar:

    http://www.youtube.com/watch?v=qD-rjGbNNsE

    -Sebastian-

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Fråga till Formulaseglare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.