Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om gamla segel

  • Frågor om gamla segel

    Publicerad av macl3an på 16 juli, 2009 vid 11:08

    Hallåj!

    Håller på att jaga rätt på ett par nya segel (eller nya för mig iaf…) och tänkte höra lite hur det ligger till med begagnade segel.

    1. Jag har en RDM-mast. Funkar gamla segel bra med RDM? Om inte, när går “gränsen”? Funkar segel från 2000? 2002?

    2. Hur gamla segel tycker ni är “ok”? Blir monofilmen automatiskt spröd av åldern? Eller är det mest solexponering och sånt som spelar roll? Har kikat lite på billiga segel kring 2000…

    Tack!

    rasmus_w svarade 14 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 15:18

    1: Det beror på. Jag hade provriggat, vissa sydde sina segel för RDM ungefär nar de kom runt -94, andra höll envist emot och hävdade att SDM var överlägset och gav sig inte förrän alla deras teamriders körde RDM.

    2: Det är absolut UV som förstör segel. Segel från sent 80-tal/tidigt 90-tal (dvs de allra första monofilmseglen) som mest seglats i Sverige och förvarats mörkt kan se rätt ok ut. I tropikerna håller de en säsong.

  • s19

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 18:52

    Fiberspar testade göra en rdm mast runt 93-94. Speedneedle hette den och var avsedd för racesegel… blev ingen direkt framgång och först ungefär 2001-2002 dök de upp igen.. då anpassade för wave/freestyle. Många körde rdm på segel som inte var sydda efter det och det funkade. Jag själv kör sdm där det rekomenderas rdm… funkar säkerligen utmärkt på wave/freestyle segel från sent 90tal eller 2000 och framåt med rdm…

  • rasmus_w

    Medlem
    16 juli, 2009 vid 22:21

    Jag har sett annonser för nolimitz-master runt 1990 så de har allt funnits ett bra tag, men som sagt så var marknaden rätt inriktad på racesegel på den tiden och cambersegel är ju rätt beroende av rätt mastdiameter så det är nog inte så konstigt att det tog ett tag innan de dök upp på riktigt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frågor om gamla segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.