Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing från Kite till vindsurfing

Taggad: 

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 april, 2009 vid 07:58

    Bara jag som tycker att nybörjare runt 75 kg ska titta på en bräda runt 125-135 som max?… En sådan bräda kommer han även ha kvar i sin lineup när man blir duktigare och köper en mindre :/.. Och det är inte helt omöjligt att lära sig med lite talang och vilja ;)!

    Sen skulle jag kollat på det här paketet med 4.2 5.0 5.8 Superfreak + 400 rdm mast + bom.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22104/cat/13

    Dessa segel håller för det mesta och är grymt lättseglade, du kommer även kunna ha kvar seglen länge. Visst, kanske 6000 kr för hela paketet men då har du 3 BRA segel och en BRA mast som håller för allt (nåja, mycket i alla fall). Komplettera med en 130 liters freeride bräda och ett större segel runt 6.8 så har du ett grymt paket (!).

    Nackdelen med dessa segel är att du blir lite låst till “freeride” våg och freestyle i framtiden. Passar ju inte så bra till slalom… Men hur många nybörjare börjar med slalom direkt?
    Äh, jag skulle köpt bra hållbara segel beg. och en bräda runt 130 liter, modell bred.

    Lite tankar och reflektioner såhär på morgonkvisten..

  • rasmus_w

    Medlem
    14 april, 2009 vid 08:38
    Tim.Eriksson;540404 wrote:
    Nackdelen med dessa segel är att du blir lite låst till “freeride” våg och freestyle i framtiden. Passar ju inte så bra till slalom… Men hur många nybörjare börjar med slalom direkt?

    Hur många börjar direkt med freestyle och våg då?

    Å andra sidan, 120-130 liter är vettigt. I alla fall om man hyr lite i början.

  • Knatte

    Gäst
    14 april, 2009 vid 09:52
    Tim.Eriksson;540404 wrote:
    Bara jag som tycker att nybörjare runt 75 kg ska titta på en bräda runt 125-135 som max?… En sådan bräda kommer han även ha kvar i sin lineup när man blir duktigare och köper en mindre :/.. Och det är inte helt omöjligt att lära sig med lite talang och vilja ;)!

    Sen skulle jag kollat på det här paketet med 4.2 5.0 5.8 Superfreak + 400 rdm mast + bom.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/22104/cat/13

    Dessa segel håller för det mesta och är grymt lättseglade, du kommer även kunna ha kvar seglen länge. Visst, kanske 6000 kr för hela paketet men då har du 3 BRA segel och en BRA mast som håller för allt (nåja, mycket i alla fall). Komplettera med en 130 liters freeride bräda och ett större segel runt 6.8 så har du ett grymt paket (!).

    Nackdelen med dessa segel är att du blir lite låst till “freeride” våg och freestyle i framtiden. Passar ju inte så bra till slalom… Men hur många nybörjare börjar med slalom direkt?
    Äh, jag skulle köpt bra hållbara segel beg. och en bräda runt 130 liter, modell bred.

    Lite tankar och reflektioner såhär på morgonkvisten..

    Tror på tipset en bred bräda minst 65 cm och en volym på minst 125-130 liter… Segeltipset är väl inte 100 %, då våg/freestyle segel inte optimalt att lära sig på. 4.2 och 5.0 kvm är väl kanske inte rätt storlek för en bräda på minst 125 liter…:blush:
    Där behöver du snarare 6.5- 8.0 kvm för att bli lycklig surfare:tongue:

    Det verkar ju som Wikin och alla nybörjartrådar ligger nere efter uppdateringen??

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing från Kite till vindsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.