Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Från pråm till Bullit Racer- synpunkter o ev hjälp

  • Från pråm till Bullit Racer- synpunkter o ev hjälp

    Publicerad av tsss på 6 augusti, 2008 vid 20:02

    hej

    Vi i TWC lovade för någon månad sen att ställa upp med ett gammalt segel och en bom, till hjälp för en junior norr om huvudstaden. Denne hade en pråm på sommarstället och kunde inte ladda in så mycket kulor som ett fräscht utvecklingspaket kostar.

    Nu fick jag veta att han vägde under 60 kg och tänkte att han kunde få en gammal Bullit Racer på 112 liter. Klubben använder den inte, eftersom den har en avvikande mastfotskonstruktion. Vidare hade vi ett tejpat NP 6,5 Mk 3 Slalom (Cambersegel) och en passande bom med snabbfäste. För ett par hundra tänkte jag fixa fram en pin-förlängare med joint samt passande plupp till mastskenan på Bullitten. Allt som då återstod skulle vara en 460 mast (Surfspot har 20% master för tusenlappen)

    Så det skulle för en insats på 1200 bli ett fungerande paket.

    Vad anser ni om steget från pråm till Bullit (60 cm bred)? Att segla med NP Mk3? (Troligen mest insjösegling.)

    Sen kom knepigheterna. Det visade sig att mastskenepluppen som jag hade, den är från en vanlig F2 Bullit, inte passade i Racer-versionen! Skillnaden var 17 mm för vanliga F2 mastfoten och bara 15 mm för Bullitt. Någon som har en sådan liggande?

    linnuz svarade 15 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • svenne

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 20:14

    Slå mig en signal så kan jag svarva pinnen.
    Svarven väger 2,5 ton, overkill är kul.

    –S

  • rainville

    Medlem
    6 augusti, 2008 vid 20:36

    Om jag inte minns helt fel så kan man även skruva i en vanlig mastfot med 8 mm gänga i denna skena. Bredvid det större hålet sitter ett mindre hål med en M8 bricka i botten.

  • tsss

    Medlem
    7 augusti, 2008 vid 14:16

    @Svenne 487913 wrote:

    Slå mig en signal så kan jag svarva pinnen.
    Svarven väger 2,5 ton, overkill är kul.

    –S

    Tack för erbjudandet! Skall försöka svarva till den själv, eftersom jag ibland lyckas ta mig in i en skolverkstad. Misslyckas jag så hör jag av mig igen.

    hälsn Tomas

  • martin

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 08:36

    Det ligger en Fiberspar Tidalwave 430 under ÖWC:s klubbhus som är min (vid köksfönsret). Jag tyckte den knakade lite när jag var ute med den senast efter ett kastfall, så jag tog det säkra för det osäkra och köpte en ny. Den är dock inte av och jag seglade med den utan problem en dag efter smällen. Bara att hämta om du vill ha den. (Används som flaggstång annars)

  • tsss

    Medlem
    8 augusti, 2008 vid 15:44

    @Rainville 487919 wrote:

    Om jag inte minns helt fel så kan man även skruva i en vanlig mastfot med 8 mm gänga i denna skena. Bredvid det större hålet sitter ett mindre hål med en M8 bricka i botten.

    Det första man blir blind på är ögonen. Du hade helt rätt, akter om det stora hålet sitter ju ett litet som går ned i en M8 bricka! Förbisåg nog detta när jag försökte pressa ned 17 mm pluppen i 15 mm hålet! Jag har ju själv använt vanlig mastfot monterad i motsvarande extrahål som finns på TWCs Mistral Explosion, så jag borde ju kollat bättre. (Ska beställa tid hos Favoptic!)

    Så nu behöver jag inte leta svarvstål.

    Återkommer med bilder. Junioren skulle få litet rabatt av Bicless om han köpte den behövliga 460-masten på Surfspot.

  • tsss

    Medlem
    11 augusti, 2008 vid 10:31

    Så där – nu har Bullitten lämnat Tyresös trygga mark. Junioren kommer att pröva den på (insidan av) Väddö.
    6,5 kvm kommer att vara väl stort på 112 liter för en junior under 60 kg, så eg behöver han något runt 5,0 oxå. Så är det någon, gärna norr om stan, som har ett genomlattat segel på runt 5 – hör av er.

    Tufft hopp från pråm och trekantssegel till 112 liter och NP Mk3. Vi är lovade bilder på premiären!

    Tack för goda råd, och erbjudanden

    Tomas

  • tsss

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 18:50

    nu har Linus i nästan ingen vind alls testat grejerna.
    (Ny mast, segel och bom 90-tal, bräda 80 tal…)

  • v-thun

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 09:06

    ser bra ut, konstigt att han inte lyckas plana med det trycket i seglet:S

  • linnuz

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 16:56

    Är du ironisk eller? =)

    Det var verkligen ingen vind den dagen.
    Fast nu har jag provat när det blåst pytte lite mer, så då kom jag iväg några meter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Från pråm till Bullit Racer- synpunkter o ev hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.