Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FREERACE bräda tips

  • FREERACE bräda tips

    Publicerad av mrquality på 8 augusti, 2019 vid 08:13

    Hej!
    Jag har gått över och ersätt min stor bräda, dvs från en freeride bräda Starboard Go 160 till en Tabou Speedster freerace 128. Jag älskar Tabou därför att köpte den (har redan en Rocket 105). Igår testade plana och jag kunde utan problem och lyckades nästan en planing jippa med en 8.6 (3cam). Det ända jag märkte var att hängselelinor kändes lite får långa nu jämför tidigare, men vet jag inte om det var bara för att brädan studsade lite och jag tappade lite drag i segel. Jag har flyttat bak hängselelinor 2 cm pga nu jag är mer bak i brädan jämför tidigare. En annan sak jag märkte är att brädan går upp vind mycket lättare även när jag guppar. Brädden är 79 cm och fick en 48 lång, med en 8.6 igår funkade bra men jag tänker köra även en 9.2 som störst. Jag tror att är det bättre ha en 50 cm om jag ska använda en 9.2. Vilken range av fenor skulle jag ha?? Tips med freerace???

    Attachment Image
    mrquality svarade 4 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mrquality

    Medlem
    8 augusti, 2019 vid 08:15

    speedster 1

    Attachment Image
  • mrquality

    Medlem
    8 augusti, 2019 vid 08:15

    Speedster 2

    Attachment Image
  • hakuna

    Medlem
    8 augusti, 2019 vid 10:49

    2 cm kan inte göra så stor skillnad.

    På bilden har du inte foten i bakstroppen, det är en förutsättning att man står där man ska. 🙂
    Var har du mastfoten? Börja i mitten. Samma med bommen.

  • mrquality

    Medlem
    8 augusti, 2019 vid 11:06

    2 cm kan inte göra så stor skillnad.

    På bilden har du inte foten i bakstroppen, det är en förutsättning att man står där man ska. 🙂

    Var har du mastfoten? Börja i mitten. Samma med bommen.

    Mastfoten var i mitten, bommen högre upp(jag brukar alltid ha ganska högt) hängselelinor 34(jag brukar alltid ha långa pga har långa armar, jag själv är 192 cm och för att segel är lite mer upp och gånga mera vind). Jag kan filma mig när jag planar ordentlig på båda sidorna.

  • johanvm

    Medlem
    8 augusti, 2019 vid 12:18

    Instämmer, i med bakfoten och förflytta kroppsvikten framåt mot nosen så att den hamnar lika långt fram som främre foten. Guy Cribb förklarar det hela bra.
    http://www.guycribb.com/userfiles/documents/EarlyPlaning.pdf

  • hakuna

    Medlem
    8 augusti, 2019 vid 13:26

    Mastfoten var i mitten, bommen högre upp(jag brukar alltid ha ganska högt) hängselelinor 34(jag brukar alltid ha långa pga har långa armar, jag själv är 192 cm och för att segel är lite mer upp och gånga mera vind). Jag kan filma mig när jag planar ordentlig på båda sidorna.

    Jag är också 192 cm (iofs med långa ben och armar, jämfört med bålen) och jag kör med 24″ på wave (midjesele) och 26″ med slalomgrejor (sittsele)…

  • mrquality

    Medlem
    10 augusti, 2019 vid 21:36

    Idag körde på Fituna, fångade en kort video med min kamera. Svårt kanske att se dem, men linor kändes helt ok som position, men var lite kortare typ 33. Hoppas att kan segla snart när medelvind är minst 8m/s och lite kostant.

  • boardman_r

    Medlem
    24 augusti, 2019 vid 17:26

    Hej,
    Funderar på att köpa en speedster 128 l. Verkar vara en fin bräda? Är det nödvändigt med cam segel? Har inga sådana. Skulle vara kul att testa den med foil också.

  • mrquality

    Medlem
    25 augusti, 2019 vid 10:57

    Hej,

    Funderar på att köpa en speedster 128 l. Verkar vara en fin bräda? Är det nödvändigt med cam segel? Har inga sådana. Skulle vara kul att testa den med foil också.

    Hej! Jag älskar Tabou, jag hade fått chans att köpa en ny novenobe väldigt billigt men valde Tabou för att passar för mig. Jag tycker att inte alla brädor passar till alla iaf om man inte är redan en topp vindsurfare. Jag testade i flera månader på Teneriffa RRD- Tabou-Fanatic-Starboard-Goya-osv men jag tycker att Tabou är en av bäst för mig. Jag gick från en starboard go freeride (160lt) som var min light wind bräda till speedster freerace (128lt) och tycker att den är fantastisk. Funkar bra med cam segel ja, är en freerace bräda och är optimal med freerace segel. Jag använder 48 cm slalom fena med 7.7 -8.6- 9.2 och fungerar suverän utan att få spin out. Jag har lagt en del timmar i vatten sista år så kanske därför att jag upplever att är lätt att använda och inte så svårt som jag trodde när jag köpte den. Den som jag märkte är att med speedster måste jag ha kortare linor. Iaf jag har en modell utan foil slotbox, jag kör vanligt vindsurfing än så länge. Vill du ha en tips, åka på en resa eller hyra här och testa olika modeller så du kan jämföras det. Ha det så kul på vatten!!!!! Bifogar min sista dag på Dalarö torsdag e.m. Yuhuuuuuu

  • boardman_r

    Medlem
    25 augusti, 2019 vid 18:52

    Låter härligt. Har varit sugen på brädan hela sommaren. Har en speedster på 100L 65 bred och den är lite liten ibland, framför allt om det är byigt. Men grymt snabb och rolig att köra. Kör annars på en gammal fanatic E-ray 140 liter, som är ganska seg, om man jämför med speedstern. Tänkte byta upp mig till en speedster 128 liter.
    Kör med ocam freerace/freeride segel Vandal Stitch och Gaastra Savage som funkar ok, har inte testat camber segel, säkert att föredra, men man är inte gjord av pengar…så det får vänta. Mina segel är i storlekar 6, 7.5 och 8.4.
    Kul att höra att du gillar din bräda, får nog slå till på en nu. 🙂

  • boardman_r

    Medlem
    26 augusti, 2019 vid 20:20

    I vilka vindar kan du köra med 9.2? Jag har som störst 8.4, är det värt att även skaffa ett större segel på över 9? Hur stor skillnad gör 1 extra m2? Brädans rekommendation är 7.6-9.3

    Hej,

    Funderar på att köpa en speedster 128 l. Verkar vara en fin bräda? Är det nödvändigt med cam segel? Har inga sådana. Skulle vara kul att testa den med foil också.

    Hej! Jag älskar Tabou, jag hade fått chans att köpa en ny novenobe väldigt billigt men valde Tabou för att passar för mig. Jag tycker att inte alla brädor passar till alla iaf om man inte är redan en topp vindsurfare. Jag testade i flera månader på Teneriffa RRD- Tabou-Fanatic-Starboard-Goya-osv men jag tycker att Tabou är en av bäst för mig. Jag gick från en starboard go freeride (160lt) som var min light wind bräda till speedster freerace (128lt) och tycker att den är fantastisk. Funkar bra med cam segel ja, är en freerace bräda och är optimal med freerace segel. Jag använder 48 cm slalom fena med 7.7 -8.6- 9.2 och fungerar suverän utan att få spin out. Jag har lagt en del timmar i vatten sista år så kanske därför att jag upplever att är lätt att använda och inte så svårt som jag trodde när jag köpte den. Den som jag märkte är att med speedster måste jag ha kortare linor. Iaf jag har en modell utan foil slotbox, jag kör vanligt vindsurfing än så länge. Vill du ha en tips, åka på en resa eller hyra här och testa olika modeller så du kan jämföras det. Ha det så kul på vatten!!!!! Bifogar min sista dag på Dalarö torsdag e.m. Yuhuuuuuu

    • Detta svar ändrades 4 år, 7 månader sedan av  boardman_r.
  • mrquality

    Medlem
    27 augusti, 2019 vid 20:08

    Hej! Min 9.2 kräver 7- 7.5 m/s för att kunna plana men jag väger 93kg+ våtdräkt osv kanske 95-96kg. Ofta mellan små segel brukar skillnad vara mindre från en stotlek till den andra än på stora segel. 0.5/0.8 små och upp till 1 mt på dem stora. 1 extra m2 gör skillad så klart men det bror på.oclså vilken segel man har. Om man jämför freerace segel som är kortare och brädare är inte samma sak som freeride t. ex. Iaf finns det andra trådar som handlar bara om storlek osv.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing FREERACE bräda tips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.