Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

  • Frustrerad!!

    Publicerad av lill-persson på 6 juli, 2016 vid 18:39

    Hejsan alla goa surfare!

    De är så här, att jag har hållit på vindsurfa så mycket jag bara kunnat i närmaste insjöar i x-antal år.

    jag kommit så pass att ja kommer i fotstroppar, selen och planar och de känns rätt bekvämt.

    Men av nån anledning så tappar jag fort planingen efter säg 50-100m, antingen så blir de en tvär sväng upp mot vinden, eller försvinner vinden ur seglet fast de fortfarande trycker på i lättare vindar, eller katapult.

    Detta fenomen finns även i hårdare vindar, men där har jag ytligare problem.

    Tex att seglet känns hemskt ettrig, svårt att kontrollera seglet.
    Och i dag upplevde jag att hur mycket ja än ville ner med vinden runt 7-9m/s , och de kändes som ja luta seglet så lång fram ja kunde men ändå ville grejerna upp mot vinden.

    Idag fråga ja mig själv, att ska ja verkligen fortsätta med detta.
    Fast de är de roligaste jag har provat på.
    Känslan, när man planar är så grymt roligt.

    Men känner nu att jag måste ha lite hjälp på traven, om ja ska forsätta.

    Hoppas någon kan komma med några goa förslag.

    De känns som riggningen av seglen kanske ställer till en del, men även nånting när jag är där ut som jag gör fel.

    Mvh/Niklas

    lill-persson svarade 6 år, 11 månader sedan 18 Medlemmar · 56 Svar
  • 56 Svar
  • sailortrash

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 19:32

    Sannolikt hängseletamparnas placering, låter som om de sk längre bak. Kanske står du för mkt på bakfoten. Häng framåt i selen, fram med höften..

  • jat

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 19:40

    skicka bilder på när du riggat seglet så kanske man ser nåt underligt. Samt bild på när du monterat seglet på brädan. Hur du riggat och placerat hängsele etc påverkar mkt. Har man seglat x-antal år så måste man fortsätta tills man dör.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 20:28

    Att flytta bak seletamparna och se till att de inte är för korta kan ju vara något att tänka på om nu nedhal/uthal är ok.

  • lill-persson

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 20:43

    Kanoners, tack.
    fråga sambon nu hur de såg ut från land, hon tyckte nog de såg ut som att jag luta mig bakom, så där har vi nog bakfoten som spökar.

    Ska ta mig en titt på placeringen av dom.
    Har provat lite olika sätt för att mäta ut placeringen, tex armbåge finger top, och två fingrar för att hitta balans punkten, men de kanske är grundinställning? Och sen finjustering för person till person?
    Eller är jag ute och cyklar?

    Men ja ska definitivt prova flytta bakåt.
    Tack så mycket Sailortrash.

    Ja de va smart JAT, ska fixa de så fort som möjligt.
    Lättre för er att se.

    Haha ja de är väl så, på nått vis så känns de ju som att jag är ganska nära att klara av och åka planat.
    Vill ju kunna åka så långt ja vill :), så länge de finns vind så klart

  • lill-persson

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 20:46

    Tack så mycket Herr Pelegrin, just längden på tampen finns de någon regel hur lång de ska behöva vara?

    Har just nu justerbar seletamp

  • gustav1980

    Medlem
    6 juli, 2016 vid 22:04

    Finns ingen tumregel, men bra att du har justerbara tampar. Tamparnas längd styrs av bomhöjd, din längd, om du har sitt eller midjesele samt såklart tycke&smak.
    Jag brukar justera tamparna så att jag nätt och jämt lyckas kroka i och ur när jag står med fötterna plant på brädan. Kortare tampar än så gör det svårt att kroka i ( jag vill inte behöva resa mig på tå), längre tampar gör att att tampen ofrivilligt kan lossna från kroken i stökiga förhållanden.

    Högre bom så planar du enklare, axelhöjd på bommen funkar för mig vilket brukar innebära strax ovanför mitten av segelfickan.

    Vart tamparna placeras styrs väldigt mycket av segelstorleken. Testa att flytta bak tamparna när du kör ditt största segel, blir du trött och ansträngd i den främre handen flyttar du fram tamarna tills du hittar ett bekvämt läge. Vet inte vilka segel du kör men jag brukar flytta tamparna 3 cm för varje segelstorlek!

  • lill-persson

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 04:13

    Tusen tack Gustav.

    Nu har jag lite att prova, tycker jag har läst å läst titta på filmer, men har nog inte riktigt förstått vad viktigt de är med sele tampen på rätt ställe.

    Sen beror de säkert på min ställning en del när ja kör, att vikten ska mera fram som sailortrash nämner

    Mina segel är simmer zero five 7.5 från 07-08 nån gång.
    Och ett local spirit aero x 5.2 från 2012-13 om ja finns rätt.

    Simmer seglet följde med när ja köpte mitt första paket, med RRD evolution bräda minns ej volymen nu.

    2012 eller om de var 13 skaffa ja mig en jp funster 180l
    För att kunna koncentrerar mig på att surfa och inte ramla, så kan man gå vidare med den andra när man känner sig säker.

  • hakuna

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 05:45

    +1 på att kolla nedhalet. Ta foto på seglet och lägg upp här!

  • lill-persson

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 07:17

    De ska ja fixa så fort som möjligt hakuna.
    Sista veckan innan semester, så får jag lite mer tid att fixa bilder och experimentera.

  • sailortrash

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 07:24

    Det finns faktiskt vissa tumregler som funkar kanon för 99% av alla seglare. Kollat man den på proffsen så ser man att alla har i princip samma grundinställningar för bomhöjd och linor.

    Enligt Guy cribb, så utgå i från att bakre tampen ska sitta på en tredjedel av seglets längd (boomlength) och främre tampen en handbredd framför. Tanken med tamparna är ju att de ska sitta precis i seglets dragonpunkt, dvs mitt mellan dina händer när du har lika mkt tryck i båda armarna

    Bomhöjd ska vara kring nyckelben.

    Hängdeletamparna ska vara så pass långa att du kan hålla avslappnad i bommen och vara ikrokad samtidigt. Med ovan bomhöjd så är det oftast 30 eller om du är lång 32 tampar.

  • gustav1980

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 08:57

    @Lill.persson 740064 wrote:

    Mina segel är simmer zero five 7.5 från 07-08 nån gång.
    Och ett local spirit aero x 5.2 från 2012-13 om ja finns rätt.
    .

    Komplettera med ett 6.2 (finns faktiskt på köp/sälj just nu ) så har du en nära nog perfekt 3-segel setup!

  • alltidxx

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 11:33

    Jag tycker du beskriver många olika problem. Om brädan svänger upp i vind så har tyngdpunkten varit för långt bak, det kan du vara helt säker på. Vad som orsakat problemet kan bero på alla de saker som föreslagits i tråden och åtgärdas på alla de sätt som föreslagits i tråden. Men tänk på att även om stroppar, bomhöjd och lina är felinställda så går det att segla rakt och fint, man kanske tvingas stå utanför stropparna, inte kroka i o s v men det är tyngdpunkten som avgör seglingen. Detta märks tydligast i överriggade förhållanden då man måste kämpa för att bibehålla tyngdpunkten rätt på brädan samtidigt som man måste släppa ut vind och då vandrar trycket i seglet bakåt, vilket fuckar upp tryckpunkt, vilket gör det till en kamp att segla överriggat. Din beskrivning som “ettrigt segel” låter antingen som överriggat alternativt som den stund man gått för högt i vind och måste vrida ner brädan igen.

    Fundera mer aktivt på var du har tryckpunkten är mitt råd (något som man jobbar på och justerar konstant när man seglar), och anpassa utrustning därefter. Utrustningen följer ju bara naturlagarna.

  • pedersen

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 12:45

    @hakuna 740066 wrote:

    +1 på att kolla nedhalet. Ta foto på seglet och lägg upp här!

    Håller med hakuna. Höll på att ge upp surfningen innan någon hjälpsam kom och drog ned det ordentligt åt mig. Plötsligt fick jag fint drag i seglen och inte bara fullt drag (med kastfall) eller inget drag alls.
    Fråga folk på stranden, folk älskar att få glänsa lite och hjälper gärna till.
    Ge inte upp, de flesta har haft samma känsla som du har nu.

  • ramrob

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 15:00

    Typiska symptom på för lite nedhal! Fixa detta först, sen de andra inställningar.

  • marden

    Medlem
    7 juli, 2016 vid 15:49

    mera nedhal…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Frustrerad!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.